Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
21. juli 2006 - 01:50 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Printerdeling via ADSL forbindelse

Howdi

Jeg har lige et spørgsmål.

Jeg har et hjemmenet hvor der er installeret en printer.
Men har så fået en bærbar, som jeg skal bruge ude i byen, men kan jeg dele min printer derhjemme og så udskrive på den når jeg sidder et andet sted.
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2006 - 07:55 #1
har du en fast ip fra din ISP ?
har din printer netkort ?
eller har du en stationær maskine med windows xp pro ?

men i princippet er det ikke noget problem.
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
21. juli 2006 - 15:46 #2
Jeg har fast ip og en XP hvor printeren er delt.
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2006 - 19:45 #3
jeg går lige det hele igennem, så poster jeg et svar til dig,  regner med at klokken bliver ca 21
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
21. juli 2006 - 20:15 #4
Det er bare iorden
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2006 - 21:27 #5
den driller lige lidt så jeg har et svar til dig imorgen
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2006 - 22:51 #6
istædet for at bruge det som jeg havde tænkt mig, vil jeg råde dig til at bruge Remote Desktop,

hvis du har en hardware-firewall skal du åbne port 3389.

højreklik på din "server's"  denne computer > egenskaber > fjernforbindelser > tillad brugere at oprette fjernforbindelse til denne computer.

vælg bruger med rettigheder  evt administrator med en stækr adgangskode.

på din bærbare,

start > programmer > tilbehør > komminukation > forbindelse til fjernskrivebord

her indtaster du din faste ip på computeren ( hvis du har en router på skal den selv redirecte til din "server")

brugernavn og adgangskode.

og hvis du ikke gider gøre det hver gang du skal oprette forbindelse, vælger du bare "gem som"

det er den simpleste måde at gøre det på.
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2006 - 23:12 #7
vi prøver lige igen med det helt simple. (jeg sidder og læser server for tiden, og dette hører under windows xp, så jeg fik lige blandet det lidt sammen)

1,  i din windows firewall skal du tillade fil- og udskriftdeling.

2 på din bærbare computer  åbner du denne computer, og skriver:  \\dinipaddresse    og trykker enter.

du vil nu blive spurgt om brugernavn og adgangskode, og derefter kunne se dine delte dokumenter og printere.

Vælg printere og faxe,  vælg din printer , og  "opret forbindelse".

nu skal du bare vælge din nye "netværksprinter" som standardprinter, og så kan du ellers udskrive alt det du vil.
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
21. juli 2006 - 23:37 #8
Jeg har lige glemt at tilføje at jeg har delt mapper på min server, som jeg har tildelt på den bærbare, men nu er det lige at printeren sidder på en anden PC på samme netværk, som har XP, men hvilke port skal printeren bruge for at kunne tilføje den. Hvad med evt. protokol.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2006 - 13:44 #9
jeg skal lige have det hele med.

Du har en fast ip, hvor du har en router ?
på routeren har du koblet 2 computere hvor den ene er en server (2000 / 2003 ??? ) og den anden er en windows xp pro.

bruger du Active Directory på din server ?
Har du et domæne ?

eller har de bare en maskine stående med nogle filer delt og begrænset ved hjælp af NTFS- rettigheder.
så mange oplysninger som muligt.
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
22. juli 2006 - 19:57 #10
Ja det det passer.

Fast ip
Router
Server 2000 hvor der er delte filer, der er ikke AD på
XP med delt printer
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2006 - 11:41 #11
hvis du installerer din printer som en netwærksprinter på serveren, burde du have adgang til den uden yderligere komplikationer.
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
23. juli 2006 - 11:58 #12
Det har jeg prøvet og det ville den ikke.
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2006 - 12:19 #13
Jeg skal lige rode lidt med det så, så  skal jeg nok finde en løsning til dig.

har du givet din xp maskine en fast ip  (192.168.1.5 ? )

jeg sætter lige nogen maskiner op som du har beskrevet, og finder ud af hvordan det skal gøres.
Det kan godt være at jeg ikke når at poste idag, men jeg skal nok skynde mig !
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
23. juli 2006 - 12:33 #14
ja, det har jeg
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
25. juli 2006 - 10:29 #15
Har du fundet ud af noget
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2006 - 23:11 #16
nu har jeg haft sat dit eksempel op, og den eneste måde som jeg har kunne få til at virke (uden at skulle installerer route-programmer på serveren) er at etablerer forbindelse gennem fjernskrivebord til serveren.

du skal når du opretter forbindelse til serveren, mappe dine diskdrev.
(forbindelse til fjernskrivebord > indstillinger > lokale ressourser > diskdrev)
så kan du udskrive de dokumenter der ligger på din lokale HDD.
Håber at du kan bruge resultatet.
Det er desuden en fordel at etablerer en forbindelse via fjernskrivebordet, da jeg mener at forbindelsen bliver krypteret
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
26. juli 2006 - 23:32 #17
Jeg bruger VNC for at komme ind på min server, når jeg er ude i byen. Men jeg mente bare man kunne natte en port, så man kunne dele printeren.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2006 - 23:58 #18
ser lige om jeg får tid til at kikke på vnc imorgen, så skal jeg fortælle dig det.
Avatar billede leif Seniormester
27. juli 2006 - 00:01 #19
Generelt anbefaler man ikke at 3389 er åben direkte udefra og ind uden brug af VPN forbindelser.

En VPN forbindelse vil gøre at det er ligesom at sidde der hjemme.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2006 - 00:15 #20
ja.  det var nu også mere hvis at han ville mappe en port i sin firewall /router til 3389.
nu har jeg lige fundet ud af at spørgsmålet egentlig lyder :
Kan jeg printe ud på printeren som står ved siden af serveren, og er tilsluttet en anden maskine, uden AD, hvis jeg bruger VNC når jeg er rundt omkring i verden.

Hvorfor har du egentlig valgt at bruge VNC i stædet for fjernskrivebordet ?????
(ikke at der er noget galt med VNC, men hvorfor ?)
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
27. juli 2006 - 09:50 #21
det er noget jeg altid har brugt, der er nok kun derfor.

Men jeg ville udskrive på min printer når jeg er ude, jeg kan åbne en port hvis det skulle være nødvendig, og printeren sidder på en XP ved siden af serveren.
så har ikke noget medserveren at køre.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2006 - 11:59 #22
får xp sin ip fra serveren ?
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
27. juli 2006 - 13:15 #23
nej, fra routeren som har fast ip
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
17. september 2006 - 21:55 #24
lukker.