Avatar billede spooky23 Nybegynder
11. juli 2006 - 01:38 Der er 12 kommentarer

Bærbar til 3D Studio Max - til omtrent 12.000 kr.?

Hej Experten.dk brugere!

Jeg er ved at spare op til en bærbar som jeg vil købe engang til september. Den skal bruges til skolebrug, dvs. til 3D Studio Max mm.

Da jeg ikke har den store kendskab til bærbare og generelt til indmaden i computere, håber jeg at nogle af jer derude kan guide mig godt.

Jeg har læst et andet indlæg her på siden om noget af det samme (http://www.eksperten.dk/spm/649284). Dog uden at jeg kom meget nærmere et svar til mig selv. Derfor forsøger jeg nu selv at skrive et indlæg.

Nogen her der kan give mig nogle hints til hvad der er vigtigt at computeren kan og har af hardware?

Jeg er ikke i tvivl om at der absolut ikke må være mindre end 512 MB RAM i. Desuden skulle den jo gerne have en god processor og grafikkort, men dette er nogle ting jeg ikke rigtigt ved noget om. Hvilke CPU'er er gode til netop 3ds max osv.? Hvad computeren ellers skal bruges til udover 3ds max burde ikke være noget der trækker hårdt på den.

Prisen skulle helst ikke gerne overstige de 12.000 kroner alt for meget. Dog skal det heller ikke forståes som en urokkelig prisgrænse.

Er der nogen der tror de kan give mig nogle hints udfra dette?

Mvh Steffen
Avatar billede espersen Novice
11. juli 2006 - 10:24 #1
der kommer lidt nye tests hen over sommeren på www.laptopworld.dk ;o)

osborne's opsummering er helt fin:
- Grafikkort er alfa og omega i opbygningsfasen (design/modellerings/texturering ..)
- CPU kraft er alfa og omega ved rendering. Helst en dual processer, multithreated eller lignende .. som din render kan udnytte.
- RAM er også vigtigt både i 3d udviklingen og i senere composting. Gå efter 2GB hvis du kan få det (det er nok ikke realistisk i en bærbar).
RAM
Avatar billede spooky23 Nybegynder
11. juli 2006 - 11:16 #2
ok jeg vil da prøve at holde lidt øje med den hjemmeside.

jeg spørger måske lidt dumt, men hvad er en dual processor, multithreaded osv.?
Hvilke kan du anbefale? Skal det være Intel eller laver AMD også nogle CPU'er der er stærke nok til 3ds max?

Hvad angår grafikkortet, skal det være med 64MB, 128 eller ligefrem mere? Eller kommer det an på hvilket kort man vælger? Der findes jo utroligt mange grafikkort og når man ikke kender noget til det er det meget uoverskueligt hvilket man skal vælge nu da det jo betyder en del i dette tilfælde.

Jeg vil så vidt muligt gå efter 1 GB RAM.
Avatar billede espersen Novice
11. juli 2006 - 11:46 #3
CPU: læs lidt om Duo Core - er 2 CPU-kerner i een - dvs ligesom at kunne styre flere kogeplader på een gang ;o)

AMD er ok med deres nye Turion som ikke bruger meget strøm (lang batteritid) understøtter 64 bit, som er i det nye Windows Vista. Intels Duo Core er bestemt interessant - se bl.a de seneste tests hvor det også berøres.

Grafikkort; selvfølgelig er antallet af ram ikke ligegyldigt, men har slet ikke samme betydning som valget af hvilken grafikchip der vælges! Se derfor primært efter hvilken grafikchip der sidder i maskinen!!

Ram; hvis kun 1 GB - så skal den vælges med een stang, så du efterfølgende kan smide en stang mere i den (uden at have en 512 mb stang tilovers)
Avatar billede espersen Novice
11. juli 2006 - 11:47 #4
Avatar billede espersen Novice
11. juli 2006 - 11:51 #5
se også denne test hvor du kan se lidt forskel på CPUer med single/solo og Duo-core
http://laptopworld.dk/index.php?id=257

bemærk dog : "en mangel er at kunne teste optimalt med benchmark programmerne. Der er endnu ikke optimal understøttelse for Core Duo, så resultaterne vil bære ret markant præg af dette."
Avatar billede espersen Novice
18. juli 2006 - 22:29 #6
bare spørg løs...
Avatar billede espersen Novice
24. juli 2006 - 13:00 #7
der er kommet lidt flere tests på sitet... http://laptopworld.dk/index.php?id=44
Avatar billede spooky23 Nybegynder
31. juli 2006 - 21:59 #8
Hej igen....

Undskyld jeg ikke har svaret i lang tid. Har jo været sommerferie :-)

Jeg vil fortsætte med at kigge lidt på laptopworld.dk og læse nogle tests osv.
Jeg kigger desuden lidt på om mac også kunne være noget for mig. Dog skal jeg så nok hæve prisen lidt. Især fordi jeg meget gerne ville have en 17' skærm (meget gerne med clearview eller hvad det nu hedder). Skal det være en mac bliver jeg dog uden tvivl nødt til at nøjes med en 15,4 tommer.

Har bl.a. lidt kig på denne mac: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=186292

Tror dog at jeg ender med at købe en pc da jeg aldrig før har haft en mac og det nok ville være en stor forandring.
Avatar billede espersen Novice
31. juli 2006 - 23:09 #9
;o) Mac er da fede - se evt. vores test af Macbook Black edition!

men dit krav til 3dmax presser jo prisen lidt op ;o)
Avatar billede spooky23 Nybegynder
03. august 2006 - 22:33 #10
Helt sikkert! Mac er rigtig fede, men jeg er desværre bare ikke sikker på min økonomi på nuværende tidspunkt helt er til at købe mac....desværre!

Problemet er også at jeg når ser på specifikationerne på mac og pc så ser pc'en jo som regel stærkere ud til samme pris. Jeg har dog også fået fortalt en masse om at en 2 ghz processor i en mac vil være noget bedre end en der sidder i en pc. Stemmer det? Det er vel også sådan noget der gør at mac er dyrere? Der er jo computernes rolls royce ;-)
Avatar billede kochen Nybegynder
19. august 2006 - 20:53 #11
Har en Zepto 6214W, Duo Core 2.0 1.gb ram og 512 Mb Nvidia grafik kort.....og så vejer den kun 2.3 kg..... det er et monster, som jeg bruger både til Photoshop og 3d, uden problemer. Kan klart anbefales.
Avatar billede spooky23 Nybegynder
30. august 2006 - 14:24 #12
Nu er det ved at være så vidt at jeg vil købe mig den bærbar :)

Jeg har mere eller mindre besluttet mig for at købe en mac. Ved dog stadig ikke hvilken. Bliver nødt til at spytte lidt flere penge i, men er heller ikke i tvivl om at jeg får noget for de ekstra penge.

Dog ville jeg gerne kunne køre windows på den også. Har hørt noget om at det kun er dem med intel processor der kan det. Vil det sige at en powerbook g4 ikke ville kunne køre windows?

Jeg har bl.a. kig på denne mac: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=206193

Jeg går ud fra at grafikkortet er stærkt nok. Den har kun 512MB RAM men så kan jeg jo selv købe flere ram til.