Avatar billede odense22 Nybegynder
10. juli 2006 - 16:59 Der er 29 kommentarer

Trådløs forbindelse til browser virker ikke

Min datter har en bærbar IBM 600E pc med Pentium 2, 128 mb ram og 5 gb hd, som kører windows 98. Jeg har installeret trådløst netværk mrk. D-link Air-plus DWL 650 +. Den trådløse forbindelse er helt ok, men jeg kan ikke oprette forbindelse til nettet via IE6. Jeg har prøvet at installere Mozilla, men den virker heller ikke.

Kablet til netkortet har datteren smidt væk og det kan tilsyneladende ikke længere fås. Jeg kan derfor slet ikke komme på nettet via hendes bærbare.

Jeg har ikke den store forstand på PC, men har opsat to andre bærbare til trådløst uden problemer, som virker perfekt i samme hus.

Nogen som kan hjælpe min datter og mig.

Per
Avatar billede kenp Novice
10. juli 2006 - 17:40 #1
ja du kan fjerne WPA kryptering også skifte til WEP kryptering ellers kommer du ikke på.
Avatar billede odense22 Nybegynder
10. juli 2006 - 18:17 #2
Den har i forvejen WEP kryptering, men tak for svaret. Per
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. juli 2006 - 19:11 #3
Skal det forståes således, at det er kun browsere der ikke får forbindelse, men at mail programmer godt kan få forbindelse ?
Avatar billede odense22 Nybegynder
10. juli 2006 - 19:50 #4
Den virker heller ikke på outlook express. Per
Avatar billede kenp Novice
10. juli 2006 - 19:51 #5
Sikker på at det trådløse netkort virker er der lys i det osv? for helt nye netkort viker ikke i ældre bærbar.
Avatar billede odense22 Nybegynder
10. juli 2006 - 20:14 #6
Er helt sikker på det virker. Der er fuldt blus på netværket incl. lys. Forbindelsen til netværket. Signalstyrken er høj. Per
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. juli 2006 - 20:33 #7
Prøv at gå i Start > Kør > Skriv cmd og tryk enter > skriv ipconfig

Den vil nu fortælle dig hvilken Ip adresse maskinen har fået, og hvilken gateway den er koblet til. Hvad skriver den om dette ?
Avatar billede odense22 Nybegynder
10. juli 2006 - 20:37 #8
"Filen cmd eller tilhørende bibliotek blev ikke fundet. Kontroller .........". Skriver jeg "ipconfig" kommer et dos billede hurtigt frem og forsvinder igen.
Avatar billede kenp Novice
10. juli 2006 - 20:52 #9
Du skal gøre det på den maskine som har problemer og da den køre win98 skal det være således

start ->kør ->winipcfg
Avatar billede odense22 Nybegynder
10. juli 2006 - 21:39 #10
Det eneste den skriver er netværkskortadressen som er 44-45-53.54-00-00
IP-adresse,undernetmaske er 0.0.0.0
Standardgateway er ikke udfyldt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. juli 2006 - 22:06 #11
Så har den ikke forbindelse med routeren, og dermed kan den trådløse forbindelse ikke være i orden.

Hvad siger det trådløse netværkskort, når du kikker i enhedshåndteringen. Er der gult udråbstegn, og siger den at enheden fungerer korrekt ?

Du skriver at kablet err bortkommet. Er det ikke et trådløst netkort i IBM maskinen ?
Avatar billede odense22 Nybegynder
10. juli 2006 - 22:18 #12
Den siger at linkkvaliteten til mit netværk er 100 %. Signalstyrken ligger pt. på 86 %. Den modtager og sender dog intet. Forbindelsen til netværket er der.

Der er eksternt netkort i maskinen. Kablet til det er væk, således at jeg ikke kan koble den til en netforbindelse.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. juli 2006 - 14:28 #13
Mystikken bredde sig.

Du skriver "Der er eksternt netkort i maskinen. Kablet til det er væk, således at jeg ikke kan koble den til en netforbindelse."

Er der tale om D-link Air-plus DWL 650 + eller hvad, for D-link'en er et trådløst netkort, og har ikke behov for et kabel.

D-link Air-plus DWL 650 + er af PC card typen, og det er ikke sikkert at din IBM kan klare dette kort. Jeg har selv en rigtig gammel IBM, og den skal have 16 bit PC card, og de PC card du kan købe i dag er 32 bit. Normalt er det således, at du ikke kan få et 32 bit kort ind i stikket til en 16 bit port.

Se bort fra den kablede forbindelse. Når PC card er i IBM maskinen, gå da ind i enhedshåndteringen, og fortæl om kortet bliver registreret korrekt i maskinen.

Fra en anden maskine med forbindelse til routeren, går du ind i routerens opsætning, og deaktiverer alt sikkerhed/kryptering, indtil du får IBM maskinen op at køre på det trådløse net. Dette for at udelukke at sikkerhed/kryptering skaber problemer.

Når dete trådløse netkort er registreret i maskinen, og det er tænd, så bør der være et lille trådløs netværks ikon nederst til højre i process linien. HAr du det ?

Er det der ikke, skal netkortet installeres igen.

Er det der kan du højreklikke på det og vælg reparer. Efterfølgende laver du igen en ipconfig for at se om du har fået en IP adresse og en standart gateway.
Avatar billede odense22 Nybegynder
12. juli 2006 - 20:44 #14
Det eksterne netkort jeg skriver om er det til en kabelforbindelse. Det er ikke det der er problemer med. Kortet er iøvrigt 32bit kort !!! som tidligere har fungeret upåklageligt.
Ved ikke om det siger noget om at hvorvidt maskinen er i stand til at køre et 32 bit trådløst kort ?

Jeg har prøvet at deaktivere krypteringen uden held med IBM maskinen.

Jeg har det lille ikon i proceslinjen....Den siger også fuldt blus. Klikker jeg på den kommer vinduet som fortæller om signalstyrke mv. frem, ligesom jeg kan se der er kontakt til mit netværk og til naboernes krypterede netværk.

Ved højreklik kommer der intet frem at reparere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juli 2006 - 22:48 #15
Når du skriver fuld blus, så er det signalstyrken. Det er så at sige styrken af det signal, som skal bære data. Det er selvfølgelig godt at den er stor, men det siger intet om at der kommer data igennem.

Højreklik på denne computer og vælg egenskaber. Klik på hardware og der klikker du på Enhedshåndtering. Klik på + ud for netværkskort. Hvor mange, og hvad står der ud for underpunkterne i netværkskort ?
Avatar billede odense22 Nybegynder
12. juli 2006 - 23:02 #16
Den siger:

D-Link AirPlus DWL-650+ Wireless Cardbus Adaptdr
IBM 10/100 EtherJet CardBus Adapter
IBM ThinkPad Fast infrarød port
Microsoft Virtuel privat netværkskort
Opkaldskort
Opkaldskort #2 (VPN-understøttelse)

Altså ialt 6.

Mht. til D-link siger den at enheden virker korrekt.

Tak for dit engagement.
Avatar billede odense22 Nybegynder
12. juli 2006 - 23:42 #17
PS:

alle enhederne siges at fungere korrekt
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juli 2006 - 23:52 #18
Så langt så godt.

Så åbner du kontrol panelet og starter netværksforbindelser. Højreklik på IBM 10/100 EtherJet CardBus Adapter og vælg deaktiver. Du skal jo ikke bruge den alligevel.

Jeg mener også at du skall deaktivere sikkerhed/kryptering i routeren indtil du får IBM maskinen på det trådløse net, så det ikke er dette der laver knuder. Så ingen WEP eller WPA indtil videre.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. juli 2006 - 00:01 #19
Har du et lille trådløs netværks ikon nederest til højre, så dobbeltklik på dette. Klik på egenskaber.
Klik på fanebladet Trådløse Netetværk. For oven markerer du Brug Windows til at konfigurere det rådløse netværk, hvis det ikke allerede er markeret. Klik på fanebladet Generelt og scroll ned til Internetprotekol TCP/IP. Marker dette og tryk på egenskaber. Der skal gerne være markeringer ud for "Hent automatisk en - - ". Både ud for IP adresse og ud forr DNS server adresse. Klik OK. Klik Ok igen. Nu skulle du gerne være tilbage til status for trådløs netværksforbindelse.
Klik på Underrstøttelse og der klikker du på reparer. Den skulle gerne give dig en Ip adresse og en standart gateway. Gør den det.
Avatar billede odense22 Nybegynder
13. juli 2006 - 00:36 #20
Har ikke det lille trådløse netværksikon, men kan via netværk finde egenskaber for TCP/IP, hvor jeg via egenskaber kan gå ind og markere "Hent automatisk...." i fanebladet IP-adresse. DNS-konfiguration kan jeg kun "Aktivere DNS" ved at angive en "vært", "domæne" og en "Rækkefølge til søgning efter DNS-server". Alle felter er blanke. Lige meget hvad jeg gør kommer der ikke noget frem der hedder "understøttelse" og/eller reparer.Hvad skal jeg gøre ?

Har i egenskaber for D-link kortet under avanceret fundet at der sidst i den scroll der kommer frem står bla. "WEP option". Denne er "disabled". Har det noget med noget at gøre ?
Avatar billede kenp Novice
13. juli 2006 - 08:23 #21
hvis den er disable og du har wepkode på dit netværk så skal du ihvertfald aktiver det og sætte korrekt kode ind.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. juli 2006 - 11:33 #22
Eller disable WEP/WPA i routeren som jeg tidligere har skrevet om.

Nu har du ikke det lille ikon, men se om du ikke kan finde frem til "Brug Windows til at konfigurere det trådløse netværk"
"Har du et lille trådløs netværks ikon nederest til højre, så dobbeltklik på dette. Klik på egenskaber.
Klik på fanebladet Trådløse Netværk. For oven markerer du Brug Windows til at konfigurere det trådløse netværk, hvis det ikke allerede er markeret."
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. juli 2006 - 11:35 #23
Har du forøvrigt installeret det trådløse netkort korrekt ?

Som oftest skal man installere et setupprogram inden Pc cardet sættes i maskinen. Efter installation af setupprogrammet, så vil den installere driveren når du sætter PC card i maskinen.
Avatar billede odense22 Nybegynder
13. juli 2006 - 15:51 #24
Krypteringen i routeren er slået fra. Det var blot et spørgsmål til senere brug (når skidtet virker), som jeg har forstået således at den skal være tilsluttet.

Jeg kan ikke finde noget på pc´en som kører Windows 98 SE vedr. trådløst netværk overhovedet og altså heller ikke konfiguration af trådløst netværk.

Netkortet er installeret som du har beskrevet og efter manualen, så jeg er temmeligt overbevist om at det er gjort korrekt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. juli 2006 - 16:19 #25
Ei, hvor dum kan man være. Jeg ser først nu, at det er win98 du kører med, og det jeg har skrevet er ud fra XP.
Jeg kan desværre ikke huske WIN 98 godt nok til at kunne give dig kvalificeret hjælp. Sorry about that.
Avatar billede kenp Novice
13. juli 2006 - 16:28 #26
Dragonknight -> *G* jeg troede du havde set det var win98 :)

Men forklaringerne er næste det samme på win98. Du skal stadigvæk have et ikon nede i højrehjørne som du skal kunne se forbindelsen på.

Men prøv lige at sikre dig at du ikke køre med MAC-filtrering (hvis ja så slå også det fra) samt gøre således at dit SSID ikke er skjult. (bemærk at du heller ikke må køre WPA kryptering kun WEP men deaktiver al sikkerhed)
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. juli 2006 - 22:28 #27
Det kunne være at du skulle starte med en helt frisk router ved at resette din router, for så vil den have samme opsætning som da den var ny.
det indbefater selvfølgelig, at du skal ind og sætte det trådløse net op igen i routeren, men det tager kun et par minutter.

Så er du nemlig sikker på, at filtrering er deaktiveret, og du er også sikker på at sikkerhed/kryptering også er deaktiveret.

Når du så får forbindelse med IBM maskinen, så kan du efterfølgende sætte sikkerheden op på routeren.
Avatar billede odense22 Nybegynder
14. juli 2006 - 00:09 #28
Jeg har prøvet med 3 routere på flere 3 netværk, men vil prøve på en frisk,
og følge jeres råd.

Tak for interessen og hjælpen, selvom det pt. ikke har løst mit problem.

Per
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. juli 2006 - 01:34 #29
Det jeg mener err at du kan resette den router du har, og så starte forfra med att oprette trådløst net.