Avatar billede it-interesseret Nybegynder
03. juli 2006 - 23:14 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Automatiske jobs i MSSQL 2005 express?

Hej alle

Jeg har rodet lidt med M$SQL 2005 express, men de har selvfølgelig pillet muligheden for automatiske vedligeholdelses-jobs fra i den version, så man er tvunget til opgradere.

Jeg skal bruge et backup-job, som kører om natten, men det kan man ikke.

Men kan man ikke omgå det ved at lave sit eget lille script, som man sætter til at køre som en service. Er der en, som har en ide? Eller en alternativ løsning?
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. juli 2006 - 23:15 #1
Cron-job måske.
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. juli 2006 - 23:16 #2
http://www.unixgeeks.org/security/newbie/unix/cron-1.html

Der er en tysk server hvor man kan lägge sine cronjobs gratis. Men har ikke adressen.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2006 - 23:18 #3
windows scheduler
1 linies bat fil med med OSQL ... -i backup.sql
backup kommandoer i backup.sql
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2006 - 23:19 #4
den tyske service maa vaere http://www.cronjob.de/

som er en oplagt mulighed hvis det er paa et web hotel
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
03. juli 2006 - 23:19 #5
Vi kan bare lægge jobet på vores egen server... det som jeg er interesseret i at få at vide om deres findes en prompt, som man kan bruge, og som man kan køre forskellige kommandoer på databasen. Det kunne man i MSDE og sikkert også i den fulde version af SQL serveren.

Men kan man også det i expressen? Og hvad skal man skrive og hvor?
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
03. juli 2006 - 23:21 #6
Sorry Arne, ser først dit indlæg nu... men hvad skal kommandoen være?
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
03. juli 2006 - 23:30 #7
>OSQL ... -i backup.sql

hvad skal jeg skrive præcist?
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
03. juli 2006 - 23:36 #8
Fandt denne - den kan sikkert hjælpe mig:

http://www.eksperten.dk/spm/632077
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2006 - 00:11 #9
"C:\Program Files\Microsoft SQL Server\90\Tools\binn\OSQL.EXE" -E -i backup.sql

vil jeg tro
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2006 - 00:12 #10
OSQL er i dokumentationen
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
04. juli 2006 - 00:21 #11
Mange tak.

Jeg forsøger lige at lave en test backup, men det virker ikke.

C:\>OSQL -S xxxxx\SQLEXPRESS -E /i backup.sql
1> 2> Msg 3201, Level 16, State 1, Server xxxxx\SQLEXPRESS, Line 1
Cannot open backup device 'c:\msdb.bak'. Operating system error 5(Adgang
nægtet.).
Msg 3013, Level 16, State 1, Server xxxxx\SQLEXPRESS, Line 1
BACKUP DATABASE is terminating abnormally.

backup.sql indeholder:
backup database msdb to disk='c:\msdb.bak' with init
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2006 - 01:09 #12
virker det uden WITH INIT ?
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
04. juli 2006 - 08:33 #13
Samme fejl, desværre.
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
04. juli 2006 - 08:49 #14
Tror at jeg har fundet fejlen: http://forums.microsoft.com/MSDN/ShowPost.aspx?PostID=283827&SiteID=1

Prøver lige.
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
04. juli 2006 - 08:59 #15
Virker.

Nu var det så ikke lige sql-kontoen, som skulle have rettighed, som det står ovenstående tråd, men i stedet - da jeg sidder med en XP maskine - Norton Internet Security 2006, som havde fjernet adgang af en eller anden slag (havde tidligere givet den tilladelse til det på baggrund af dens anbefalinger) af roden af c-drevet. Da jeg oprettet et bibliotek og flyttede filerne derind og skrev det ind i sql-filen, at den skulle smide sin backup der, så virkede det.

Jeg har nu et andet spg. Hvad gør jeg klogt i at anende af backup-parametre? Hvordan kan jeg finde ud af, hvilke der er relevant for mig? Der bliver blot tale om et backup-job, som skal køre om natten, og foretage backup på 3-4 databaser (samme instance). I alt fylder de ikke mere end 60 MB, når de er zippet ned i en fil.
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
04. juli 2006 - 14:46 #16
Vil lukke - Arne smid et svar :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2006 - 19:36 #17
ok
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
04. juli 2006 - 19:50 #18
Kan du ikke henvise til en side, hvor man kan læse noget mere om, hvilke parametre, som er gode at have med i sit backup-script?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2006 - 20:26 #19
Jeg er ikke DBA så jeg er ikke vant til at arbejde med backup og restore.

Der må være lidt i docs (du har downladed 2005 docs ikke ?).

Ellers er der faktisk skrevet bøger om SQLServer.
Avatar billede it-interesseret Nybegynder
04. juli 2006 - 21:30 #20
Ok, kigger mig om :-)