Avatar billede craft Nybegynder
27. juni 2006 - 20:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Forbindelse virker ikke (switch med krydset netkabel)

Jeg har en router som har forbindelse til internettet og en trådløs router, som sidder i den normale router. De virker begge fint med netværk og internet med computere og en trådløs printer.
Så hiver jeg en switch frem og forbinder den med et krydset netkabel med den normale router. Men computeren, som så bliver tilsluttet switchen siger skiftevis "Henter netværksadresse" og så 20 sek. senere "Et netværkskabel er ikke tilsluttet", selvom der både er lys i computerens netstik-lampe og switchens port. Sådan står konstant.
Det krydsede netkabel sidder i switchens port 1 for netforbindelse, sådan, som det står i manualen, at den skal.
Computeren og switchen er forbundet med et normalt netkabel.

Hvad gør jeg for at få netværk og internet på computeren, som er tilsuttet switchen?
Avatar billede craft Nybegynder
27. juni 2006 - 20:30 #1
Jeg mistænker det krydsede netkabel mellem switchen og routeren for at være problemet - eller måske switchen på én eller anden måde.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. juni 2006 - 20:31 #2
Når kablet sidder i port 1 skal man normalt ikke bruge krydset kabel, da netop port 1 er "krydset"
Avatar billede craft Nybegynder
27. juni 2006 - 20:35 #3
Det hjælper heller ikke at skifte det krydsede kabel over i de andre. Jeg tror, det er switchen, der er problemet, for nu har jeg hevet en æld-gammel router/switch/et-eller-andet frem, og den fungerer - problemet er bare, at der er lovlig få porte...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. juni 2006 - 20:45 #4
Så kan du jo bare købe en billig ny router/switch
Avatar billede mmf Nybegynder
27. juni 2006 - 21:02 #5
Mener du skal bruge et lige-igennem kabel. Altså et ganske alm. patch kabel. Det en Switch gør, er nemlig at krydse signalet. Prøv det!!!!
Avatar billede morhan Novice
27. juni 2006 - 21:43 #6
i hvilken port i switchen sidder pcen? Ved nogle switche er uplink port og port 2 forbundet, så kun en af dem kan benyttes
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. juni 2006 - 22:10 #7
mmf>> se lige: Kommentar: james_t_dk 27/06-2006 20:31:48
Avatar billede mmf Nybegynder
28. juni 2006 - 15:06 #8
james_t_dk>> Ja, ja rolig nu..
Avatar billede morhan Novice
28. juni 2006 - 15:09 #9
hvis port 1 er uplink, så er porten netop ikke krydset :)
de almindelige porte er krydsede, derfor skal der et lige kabel mellem en almindelig switch port og en uplink port
Avatar billede craft Nybegynder
01. juli 2006 - 12:01 #10
Okay. Morhan og james, smider I svar?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
01. juli 2006 - 12:25 #11
svar
Avatar billede morhan Novice
01. juli 2006 - 12:45 #12
fik du det til at virke?
Avatar billede craft Nybegynder
01. juli 2006 - 13:24 #13
Nej, jeg måtte bruge den gamle i stedet... Men det er da sikkert det med et lige kabel, som virker.
Avatar billede morhan Novice
01. juli 2006 - 14:35 #14
hvis det kun er kablet mellem switchene som er problemet, burde du ikke få "Et netværkskabel er ikke tilsluttet"

hvis du kun har et krydset kabel, kan det benyttes mellem to almindelige switch porte. De fleste moderne switche er dog ligeglade, de tilpasser sig automatisk til kabeltypen
Avatar billede craft Nybegynder
01. juli 2006 - 19:55 #15
"hvis det kun er kablet mellem switchene som er problemet, burde du ikke få "Et netværkskabel er ikke tilsluttet""

I så fald lyder det som om, switchen er defekt.

Tak for hjælpen - smider ud et svar?
Avatar billede craft Nybegynder
06. juli 2006 - 12:32 #16
morhan, smider du et svar? :)