Avatar billede apo Praktikant
17. juni 2006 - 14:51 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

SEO linkstruktur

Hej.

Jeg er i gang med at lægge sidste hånd på mit website inden, det bliver publiceret.

I den forbindelse er jeg ved, at gennemgå min linkstruktur for at sikre, at den er optimeret bedst muligt i forhold til søgerobotterne.

Jeg er i tvivl om hvordan en sådan linkstruktur egentligt skal opbygges, og hvordan hierakiet skal være (og ikke skal være).

Sker der f.eks. noget ved, at indholdssiderne ikke ligger direkte under indholdsoversigten, som vist herunder?:

http://www.mitsite.dk/indholdsoversigt/
http://www.mitsite.dk/indhold/1/

Og har det noget at sige hvor langt nede i hierakiet, indholdet ligger?

Jeg håber på nogle gode bud på hvordan, den bedste linkstruktur ser ud, og hvordan hierakiet skal være.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juni 2006 - 16:47 #1
Søgemskinerne er ligeglad med din biblioteksstruktur, det er links der tæller. Helt generlet bør du gå efter at alle sider kan nås med max 3 klik med musen og at alle sider har mindst 3 links der peger på dem. En side med kun et link er ikke vigtig.

Så er det i øvrigt vigtigt at linksne understøtter indholdet, således at dine brugere naturligt kan finde de ting der indholdsmæssigt hænger sammen. Jeg har skrevet en artikel om dette du får lige et link
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juni 2006 - 16:48 #2
Avatar billede apo Praktikant
17. juni 2006 - 17:07 #3
Jeg læste for kort tid siden, at de vigtige sider, i søgemaskinernes forståelse, ligger tættest på roden. Så er det vel ikke ligegyldigt, hvor langt nede i strukturen/hierakiet de vigtige sider ligger?

Jeg har i øvrigt tidligere læst din artikel.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juni 2006 - 17:12 #4
Der er både for og imod. jeg bruger linkstrukturen naturligt og forsøger at få mine vigtigt søgeord i biblioteksnavne også, og sørger i øvrigt for at den ikke bliver unaturligt lang.
Avatar billede madx Nybegynder
18. juni 2006 - 10:11 #5
Der er forskellige religioner på spørgsmålet om at indhold skal ligge tættest på roden.

Fakta er da også at vi fra tid til anden ser indhold i høj konrrence i toppen af resultaterne, som ligger godt nede i hiererakiet på sitet.

Så det kan altså lade sige gøre, at få indhold langt nede til at komme langt op, men.....

Ser du lidt på hvad der som regel kommer højt, så er det som regel indhold tæt på roden. Det skyldes dog næppe kun, at det ligger tæt på roden - men snarere at det passer på strukturen i sitet og hermed er centrale sider på sitet.

Jeg vil starte med at tage et hensyn til brugerne og dit websites evne til at markedsføre sig
indhold/1/ - er ukonkret/abstrakt for brugere - hvad er 1?
indholdsoversigt/ eller /oversigt/ eller generisk /ditemne/ er da noget vi alle kan forholde os til

aht. brugere/markedsføring vil jeg anvende en konkret model, ikke en abstrakt model med tal

aht. søgemaskiner vil jeg bygge en konkret og så enkel model som mulig - og gerne med indhold tæt på roden

Mht. antal klik med musen, - uanset antal, så bør du altid kigge på om det virker fornuftigt og meningsdannende. Der har været eksempler på at man taget det bogstaveligt med nogle forfærlige lange menuer som resultat. Nogle ebutikker har det fortsat - og det går alt for meget ud over overskueligheden.

Jeg vælger en model, hvor antallet at klik bør være så lavt som muligt for at finde rette indhold, men det er mere vigtigt at den clickstrem man er ude i er relavant og at man hele tiden er på rette veje. Dvs. strukturen af dit indhold og de links du hjælper folk med udervejs er meget-meget vigtigere - og rammer man så "3 klik", så er det jo bare et plus ;-)
Avatar billede apo Praktikant
18. juni 2006 - 14:17 #6
indhold/1/ kan f.eks. være et id på en artikel eller et nyhedsbrev - artiklerne hentes fra en database via id'et.

P.t. har jeg ikke mulighed for, at få søgeordene ind i stedet for id'erne; så jeg (og brugerne) må leve med det sådan det næste stykke tid.

Nu har jeg lavet en, synes jeg, logisk linkstruktur, hvor linkene er forholdsvis korte og hvor de vigtige filer ligger højest to niveauer væk fra roden. Alle mine sider kan nås inden for 3 klik.

Men hvor vigtigt er det aht. SEO, at have søgeordene i linkene?
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. juni 2006 - 16:05 #7
Det er MEGET vigtigt. Der er folk der mener at det, sammen med søgeord i titl taggen, er det vigtigste.
Avatar billede madx Nybegynder
18. juni 2006 - 18:44 #8
Jeg har en mere moderat holdning til at søgeord i URL'en støtter direkte ift. søgemaskinernes algoritmer og hermed søgeresultaterne.

Jeg ser sådan på det, at søgeord i URL'en bekræfter brugeren yderligere i at det pågældende websitet er relevant at besøge.

Den tiltagende mængde search-spam bidrager til at brugerne tørster efter de bedste resultater.

Den adfærd støtter den algoritme, der handler om at søgemaskinen siger "hvis mange klikker på dette link i søgeresultaterne, så må det være relevant ift. søgeordet".

Det sidste er genstand for mange diskussioner, men udfra almindelig fornuft - så er det reelt eneste sted søgemaskinen kan teste overfor brugerne om resultaterne er OK. Og da Google anvender det i deres Adwords, hvor svært mon det så er at anvende i det organiske....

Så søgeord støtter ikke direkte, men indirekte pga. brugerne behov for relevant. Derfor skal du også skrive gode titler og descriptions, som din målgruppe kan forstå.

Det giver høje CRT's (Click Through Rates). Det kan søgemaskine li' for så har den leveret et relevant resultat. Og det er det der er dens kerneydelse.

Så skal du have tal med, så læg dem under nogle mapper/virtuelle mapper, der består af centrale søgeord - så kan du ikke gøre det meget bedre udfra det du skriver!
Avatar billede apo Praktikant
21. juni 2006 - 02:53 #9
[Jeg ser sådan på det, at søgeord i URL'en bekræfter brugeren yderligere i at det pågældende websitet er relevant at besøge.]

madx > Men den almindelige netbruger ser vel ikke på linkene men på titelteksten i søgeresultaterne, eller?
Avatar billede madx Nybegynder
21. juni 2006 - 08:07 #10
Jo, både den almindelige og ualmindelige ;-)

De 3-4 linier du bliver vist med er din chance for at gøre dig relevant for en given bruger. Du kan aldrig vide hvad søgemaskinen vælger at vise fra dit website. Det er ikke altid titlen, det er ikke altid meta description, men URL'en er den den er.

Alle forhold er vigtige, når du skal vise at dit resultat er relevant - og nogen brugen URL'en til at lade sig bekræfte yderligere....

Du gør måske ikke, men tror mig - det er der rigtig mange andre der gør - og så giver det brugeren et billede af hvor vedkommende starter sin navigtion i det nye site
Avatar billede apo Praktikant
21. juni 2006 - 15:17 #11
Men hvis mit domænenavn beskriver det overordnede tema for mit website, skulle det vel kunne overbevise brugeren om, at mit website er relevant for søgeresultatet.

Jeg siger tak for inputene, og giver points til jer begge :-)
Avatar billede madx Nybegynder
21. juni 2006 - 16:03 #12
et godt domænenavn er altid et plus, men du kan stadig med fordel vise brugeren hvor navigationen starter på dit site, tacker så mycket for points
Avatar billede apo Praktikant
21. juni 2006 - 16:51 #13
Jeg må se hvad jeg kan gøre ved det.

Velbekomme.