Avatar billede jmonefeldt Nybegynder
13. juni 2006 - 19:55 Der er 3 kommentarer

Mac OS X Tiger - drag and drop programmer

Hej alle,

Jeg har et spørgsmål vedr. programmer i Mac OS X.

Jeg gerne cleane min powerbook og få rent bord, mit spørgsmål går på følgende:

- Kan jeg godt overfører min programmer til min ekstern harddisc (drag and drop) og når jeg har geninstalleret Tiger så drag and drop dem tilbage - så jeg slipper for at gen-installere programmerne ...

Jeg er ikke sikker på om dette er mulig og at det vil virke - Har I nogle gode råd...

ser frem til at høre fra jer...
Avatar billede sd8220 Seniormester
13. juni 2006 - 20:08 #1
Hejsa
En stor del af programmer på OS X kan - så vidt jeg ved - bare kopieres ind på den rensede maskine; men en del programmer installerer ekstra i forskellige mapper på din Mac og vil derfor ikke virke; men du kan jo gøre forsøget og så nøjes med at installere "rigttigt", hvor det viser sig nødvendigt.
Hvis du vil bevare indstillinger og serienumre og den slags, skal du sikkert have ~/LIbrary/Preferences og /Library/Preferences med fra din "gamle" disk.
/Seb
Avatar billede egonspock Seniormester
14. juni 2006 - 13:48 #2
Der er også filer i Library/Application Support (både ~/Library/Application Support og /Library/Application support og muligvis andre steder i Library.
Nogle gange opfører visse programmer sig rigtigt grimt og lægger serienumre og andet enten i roden, dvs. øverst i harddisken eller som skjulte filer i din brugermappe.
Men du kan godt genistallere Tiger uden at reformattere ved en såkaldt "arkiver og installer"-installation.
Avatar billede jasz Nybegynder
15. juni 2006 - 10:49 #3
Hvis din eksterne disk er en firewire, så kan du jo installere Tiger på den og når den så starter op spørger den om den skal flyttet programmer fra en anden mac, og det gør du så fra din Powerbook. Når du så har reinstalleret din powerbook, så spørger den også om at flytte fra en anden mac, og her der vælger du bare at den skal tage fra din eksterne disk... dette virker kun med Firewire drev