Avatar billede momolytter Nybegynder
10. juni 2006 - 00:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk med flere accespoints

Hej
Vi skal til at lave et fælles trådløst netværk, der skal dække tre forskellige boenheder - hver boenhed får en bærbarcomputer. I hver boenhed skal der være et trådløst accespoint. Alle accesspoints er fysisk forbundet via netværkskabel til en router (herudover forbinder vi også en ekstern harddisk med netværkskort - bl.a. til backup).
DVS. En central router med harddisk. 3 netværkskabler ud til tre trådløse accesspoints. 3 bærbare computere, der skal logge på det trådløse netværk.

Spørgsmålene er nu. 1. Kan jeg forbinde tre trådløse accespoints til en router uden problemer?
2. Hvilke accespoints skal jeg vælge - det skal være en prisbillig men også en stabil løsning?
3. Kan jeg dedikere hvert accesspoint til en bestemt bærbar computer?
De bærbare computere har ikke trådløst netværkskort, hvilket nok bør indgå i overvejelserne ved valg af accespoints?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2006 - 00:38 #1
1. ja, men sørg for at styre hvilken enhed der er dhcp server (f.eks. routeren) da det vil give problemer hvis alle tre accesspoints er dhcp servere og uddeler de samme ip adresser.

2. Linksys laver gode produkter. De er et datterselskab af Cisco og det betyder kvalitet. De får normalt også rigtig gode anmeldelser

3. Ikke dedikerer, men sætte det op således at kun den ene bærbare kan gå pål. Brug mac adresse filtrering og WPA kryptering og hav så forskellig pre shared key på hver accesspoint.

Hvis dine bærbare computere ikke har trådløst netkort, så kommer de ikke på dettrådløse net. Basta
Avatar billede momolytter Nybegynder
10. juni 2006 - 01:00 #2
Tak for de præcise svar - de bærbare computere skal selvfølgelig have et trådløst pci-kort (skal det også helst være et linksys?)
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. juni 2006 - 13:08 #3
Det vil jeg indledningsvis anbefale. Der er kombinationer at accesspoints og netkort der bare ikke duer sammen. med linksys er du relativt sikker på at tingene virker