Avatar billede markbh Nybegynder
06. juni 2006 - 15:37 Der er 18 kommentarer

LAN netværk og firewall samt åbning af porte?

kører på et netværk vi er 3 opgange om at dele. Vores administrator lukkede for næsten alle porte pga overforbrug, så aftalen var at hvis noget/nogen  ikke virkede efterfølgende skulle han informeres og han ville så åbne de porte vi skulle bruge.
Her er det så mit problem kommer ind i billedet for efter han åbnede portene igen, er det ligesom om de ikke er åbne på min pc, skal lige siges at jeg først efter 1 måned fandt ud af han havde lukket portene så har nok prøvet en del selv :(
Kører på et lan netværk, portene som jeg skal bruge er åbne på serveren, skulle de ihvertfald være :)
Problemet opstår når jeg skal kontakte anden server ved eksempelvis Ladbrokes poker, betonbet poker, battlefield, cs osv altså steder hvor jeg downloader en software hvor jeg logger ind fra. Alle steder gælder det at når jeg kommer til det punkt "connection server" bliver det failed..
Det har jeg prøvet:
Tilføje websiderne under firewall
Lukke firewall ned
Re-installere sofwarene

Men når jeg kører på lan-netværk er det så ikke lige meget hvad der er åben på min pc eller?
Hvordan kan man ellers tillade de programmer at kører?
Ja, som i nok kan hører er jeg lidt blank både hvad angår pc samt hvad problemet kan være så please hjælp :D

Martin
Avatar billede langbein Nybegynder
06. juni 2006 - 16:46 #1
Svaret på dette spørsmålet vil avhenge en del av hva slags firewall det er snakk om og hva slags type programmer det er som ikke kan kjøre. Du bør forsøke å hente inn / legge ut litt mere info for at spørsmålet skal kunne besvares.

Spørsmål til den som har ansvaret for firewall: Hva slags firewall er det snakk om ? Eventuelt et par opplysninger om hvordan den er satt opp.

Spørsmål til bruker: Hva er det for en klient som ikke kan kjøre og hva er det for en server man ikke kan kople opp i mot ? (Helt nøyaktig og konkret.)
Avatar billede markbh Nybegynder
06. juni 2006 - 17:14 #2
det var da mange spørgsmål når nu jeg ikke ved så meget om det :)

men programmerne er typisk poker-klienter, tror jeg nok de hedder.

Og ang firewall er det skam kun min egen på pc windows egen.
Problemet er kun opstået fordi de har haft lukket de porte via administrator delen som jeg jo ikke har adgang til, da de så åbnede dem igen virker det som om de stadig er lukket på min eller min firewll går ind og blokere.. har ikke andre problemer med  ande programmer kun de de poker klienter eller software.

I mangler sikkert en masse anden information men så skær det ud i pap :D er som sagt ikke særlig klog på dette område :)

Men helt konkret, med mine egne ord he he når jeg skal logge ind på spilleudbyderens server via softwaren så vil den ikke kontakte deres server. Kan godt logge ind via explorer/mozilla til deres side, problemet kommer så når jeg skal åbne softwaren for at spille. Det ville være det samme, tror jeg nok, som hvis man downloadede messenger og ikke kunne logge på, altså ikke skabe kontakt, har bare ikke nogen problemer med msn kun de #"¤#"¤% spille software :D ja er lidt irriteret da det har stået på i 1,5 måned nu og har penge stående derinde :|
Avatar billede kenp Novice
06. juni 2006 - 17:32 #3
har du prøvet at kigge på ladbrokes f.eks. også set hvad de skriver om deres software...
Avatar billede markbh Nybegynder
06. juni 2006 - 17:35 #4
yep.. eller administratoren for netværket her i bygningen kontaktede dem for at hører hvilken porte der skulle være åben.

kan det lade sig gøre at jeg ved en fejl har slettet den eller de porte på min egen Pc?
Avatar billede kenp Novice
06. juni 2006 - 18:43 #5
nej du har ikke slettet portne... men så kan det være din firewall som blokere fo rden alligevel? hvilken firewall er der tale om?
Avatar billede markbh Nybegynder
06. juni 2006 - 18:48 #6
jeg har ikke installeret noget på denne computer så der er vel bare windows standard firewall, har så kørende Etrust ez antivirus en eller anden gratis version.
Det er alt.
Og har været inde under netværksindstillinger og tilføje siderne under undtagelser. Har bare skrevet eksempelvis www.ladbrokes.com men det burde heller ikke have noget at sige når det virkede før hen.
Avatar billede kenp Novice
06. juni 2006 - 18:49 #7
hummm det lyder altså mystisk.. hvad med windows firewall?
Avatar billede markbh Nybegynder
06. juni 2006 - 19:02 #8
hvis du mener om jeg har tilføjet siderne under firewall også så ja :)

Og JA meget mystisk og irriterende :)
Avatar billede kenp Novice
06. juni 2006 - 19:04 #9
http://killdisk.com virker hver gang ;)
Avatar billede markbh Nybegynder
06. juni 2006 - 19:07 #10
?? og det er
Avatar billede markbh Nybegynder
06. juni 2006 - 19:07 #11
aner jo ikke en fis om det her :)
Avatar billede kenp Novice
06. juni 2006 - 19:11 #12
det er en disk som sletter din harddisk totalt ;)
Jeg har ikke flere bud.
Avatar billede markbh Nybegynder
06. juni 2006 - 19:14 #13
hmm lyder brutalt :)

Tror jeg ikke lige jeg vil ligge mig ud med he he
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2006 - 07:54 #14
Dette er for lite presist og for lite ytdypende:

"Og ang firewall er det skam kun min egen på pc windows egen.
Problemet er kun opstået fordi de har haft lukket de porte via administrator delen som jeg jo ikke har adgang til, da de så åbnede dem igen virker det som om de stadig er lukket på min eller min firewll går ind og blokere.. har ikke andre problemer med  ande programmer kun de de poker klienter eller software."

Sansynligheten er vel stor for at problemet ligger på firewall siden, men med den informasjon som blir gitt så er det umulig å vurdere noe nærmere hva problemstillingen består i.

Hva betyr det for eksempel at "portene er lukket" ? Er det inngående eller er det utgående porter det er snakk om ? Er det på klienten eller på gateway ?

Det hjelper vel neppe noe å slette hd og installere Windows på nytt hvis problemet skyldes en gateway firewall.
Avatar billede markbh Nybegynder
07. juni 2006 - 14:24 #15
du kræver for meget :)

Har a fortalt op til flere gange nu, at jeg ikke har særligt forstand på PC og alligevel siger du der er for lidt informationer.. :)

Jeg aner ikke om det er ud eller indgående porte..

*Men kan da godt være jeg ikke har skrevet det firkantet nok, ved bare ikke hvad der mere er at fortælle..

Dem der styrer det lokale-netværk her i bygningen skrev at de lukkkede for portene og da de åbnede dem igen virkede det ikke hos mig... så hvor problemet er kan jeg jo ikke vide.. Har bare problemer med at logge på deres server..
Avatar billede markbh Nybegynder
07. juni 2006 - 15:19 #16
hvis det kan hjælpe lidt så er det alle de UDGÅENDE porte de har haft lukket..
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2006 - 17:49 #17
Hvis det er utgående porter som er lukket, og det ikke er deg selv som eier eller disponerer serveren, så er det kanskje (måske) ikke så veldig mye du kan gjøre med saken.

Det finnes en metode som heter "tunneling" der man setter opp en "datatunell" ut gjennom en av de godkjente portene. Inne i denne datatunnellen så kan man legge en kryptert datastrøm som egentlig inneholder helt andre porter.

En variant av dette er "ssh tunneling". Alle Linuxservere (nesten) støtter dette. For å få til slik tunneling så er du imidlertid avhengig av å ha en eller annen (Linux)server som kan terminere og eventuelt videresende ip pakkene fra tunnellen.

En annen måte å gjennomføre slik firewall traversal (gjennomgang) det er ved å benytte for eksempel Windows remote desktop og så bare overføre selve skjermbildet fra en Windows klient (XP Professional) som ligger utenfor firewall. Man kan da konfigurere om Windows remote desktop til å kjøre en av de godkjente portene.

Hvis man sitter på innsiden av en firewall og man kun har en PC som mulighet så finnes det nok ikke noen vei utenom å be de åpne for de nødvendige utgående porter.

Bruker selv både ssh tunneling via tcp port 80 og Windows remote desktop via tcp 443. På den måten så kan jeg få tilgang til alle mulige tjenester uansett hvor jeg er. (Og utgående firewalls er stort sett aldri til hinder) Grunnen til at dette er mulig er imidlertid at jeg har både en Windows XP pro og en Linux box som kjører som servere der hjemme.

Hvis man ikke har en slik ekstern Windows klient eller en ekstern Linux server å spille på, så må nok de utgående porter opp.

Den eksterne Windows klient kan selvfølgelig godt være hos en venn som har en rimelig brukbar bredbåndsforbindelse.
Avatar billede markbh Nybegynder
07. juni 2006 - 19:49 #18
jamen som jeg startede med at fortælle så har jeg IKKE adgang til serveren men dem der har adgang havde lukket for portene.
Portene blev så åbnet igen på serveren, men derefter virkede det som om der stadigvæk ikke var åbnet for min PC, hvis man kan sige det.

Men sagen er løst ved anden hjælp fik en ny ip add + andet jeg ikke selv lige er klar over hvad er, men det hjalp ihvertfald :)

Men tak for hjælpen til allesammen for kampen :)