Avatar billede vraa Nybegynder
06. juni 2006 - 12:44 Der er 6 kommentarer

count kolonne i view

Jeg har følgende select som danner et view

select cpr, fornavn, efternavn, adresse from bruger left join brugerkontaktopl on bruger.brugerid = brugerkontaktopl.brugerid

Ud fra sætningen får jeg som output 4 kolonner men jeg vil gerne have en ekstra count kolonne som tæller hvor mange gange et given cpr nummer figurerer i udtrækket.

Er det muligt?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. juni 2006 - 12:49 #1
select cpr, fornavn, efternavn, adresse, COUNT(cpr) AS CprCount from bruger left join brugerkontaktopl on bruger.brugerid = brugerkontaktopl.brugerid
Avatar billede vraa Nybegynder
06. juni 2006 - 12:55 #2
Det har jeg forsøgt mig med men får så følgende fejlmeddelelse: "column cpr is invalid in the list because it is not contained in either an aggregate function or group by clause" hvilket jeg ikke aner hvad jeg skal gøre ved.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. juni 2006 - 13:00 #3
select cpr, fornavn, efternavn, adresse, COUNT(cpr) AS CprCount from bruger left join brugerkontaktopl on bruger.brugerid = brugerkontaktopl.brugerid
GROUP BY cpr
Avatar billede vraa Nybegynder
06. juni 2006 - 13:13 #4
Så kommer der den samme fejlmeddelelse bare med fornavn kolonnen.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. juni 2006 - 13:20 #5
select cpr, fornavn, efternavn, adresse, COUNT(cpr) AS CprCount from bruger left join brugerkontaktopl on bruger.brugerid = brugerkontaktopl.brugerid
GROUP BY cpr, fornavn, efternavn, adresse
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. juni 2006 - 13:22 #6
eller

select cpr, fornavn, efternavn, adresse, (SELECT COUNT(*) FROM bruger b left join brugerkontaktopl on b.brugerid = brugerkontaktopl.brugerid ) AS CprCount from bruger left join brugerkontaktopl on bruger.brugerid = brugerkontaktopl.brugerid
GROUP BY cpr, fornavn, efternavn, adresse