Avatar billede fryedbean Nybegynder
22. maj 2006 - 16:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvad linux til labtop

Jeg har lige fået ny bærbar, derfor ville jeg godt bruge min gamle med linux.
Men hvad skal jeg vælge?

min bærbar jeg vil bruge, er en Amitech FreeNote 5001, opgraderet til 1GB ram.

Jeg skal bruge computeren til hverdagsbrug, samt måske lidt programmering, men ikke nødvendigt.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
22. maj 2006 - 17:04 #1
Ville nok vælge SuSe eller Ubuntu ..
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2006 - 17:18 #2
Ubuntu skulle efter sigende være rigtig god til bærbare.
Avatar billede fryedbean Nybegynder
22. maj 2006 - 18:29 #3
hvad x system skulle jeg vælge til Ubuntu, samt findes der en godt redskab til at styre bærberen, når den køre på batteri?
Avatar billede fryedbean Nybegynder
22. maj 2006 - 18:36 #4
jeg køre på en AMD cpu.. er det stadig mugligt at køre med en intel i386?
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2006 - 19:00 #5
Jo, jo, du kan sagtens køre med i386.

Hvilken desktop du vil vælge er nok et temperaments-spørgsmål. Personligt ville jeg vælge Gnome, som er standard i Ubuntu. Alternativt kunen du installere Kubuntu og få KDE. Hvilken der er bedst til en bærbar ved jeg ikke. Hvis din processor ikke er voldsomt hurtig kunne du vælge Icewm, Xfce, eller lignende.
Avatar billede fryedbean Nybegynder
22. maj 2006 - 19:11 #6
det en AMD mobile... med 3 spring (4xxmhz, 800mhz, 1600mhz)
så jeg håber da den kan.. selvom den er lidt gammel :)
Avatar billede fryedbean Nybegynder
22. maj 2006 - 19:13 #7
kan entlig godt være der er et spring mere... sidne det en  AMD 2600+
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2006 - 19:31 #8
Med 1600 mhz får du ingen problemer uanset hvad du vælger. Men det finder du hurtigt ud af efter installatioen. Du kan altid installere en anden desktop.
Avatar billede fryedbean Nybegynder
22. maj 2006 - 19:42 #9
installere lige.. så giver jeg point på den anden side :)
Avatar billede fryedbean Nybegynder
22. maj 2006 - 21:35 #10
sådan.. havde dog lige lidt problemmer med Gcc og make ikke bliver installeret som standart... så skulle lige finde ud af det.. men det er klaret :)

point?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
23. maj 2006 - 07:18 #11
hvad valgte du?  :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2006 - 16:30 #12
Fint, fint, så får du lige et "svar".
Avatar billede fryedbean Nybegynder
25. maj 2006 - 18:01 #13
ubuntu var valget... dog er det ikke 100% kombatibelt med mit gfx kort.. så jeg kan ikke se DVD på den i fuld skærm... men ikke fordi det gør noget :)
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2006 - 16:06 #14
Tak for points.

Hvis det er et NVIDIA-kort du kører med, skulle det være en smal sag at installere drivere.