Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2006 - 14:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til select forespørgsel

Hej,
Jeg vil gerne lave en select i min SQL database som viser første gang en kunde optræder, dvs. kunden står flere gange i tabellen, men jeg vil kun have første gang kunden optræder i tabellen udfra et datofelt som er af typen float. Det betyder at der står en talkode i datofeltet i stedet for en dato. Selecten må gerne vise datoen i stedet for talkoden.
Tabelnavn:
Kunder
Feltnavne:
CreatedBy (kunden)
Created (datofeltet)

Nogen der kan hjælpe med det?
Avatar billede 13thsky Nybegynder
15. maj 2006 - 15:41 #1
mysqlselect kunde from Kundearkiv LIMIT 0,1

// henter kun kunden første gang den optræder i databasen
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2006 - 19:05 #2
SELECT kundefelt,MIN(datofelt)
FROM tabel
GROUP BY kundefelt

maaske
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
15. maj 2006 - 22:04 #3
SELECT Min(DatoFelt) FROM Kunder WHERE CreatedBy = <her skrive du hvilken CreatedBy du vil have>

Hvordan skal DatoFelt omregnes til dato (er ret nysgerrig over det)?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2006 - 16:07 #4
tak for forslagene - jeg prøver mig lidt frem.

Hvordan det skal omregnes - tja, det var jo mit spørgsmål :-)
I databasen står der "38718" i stedet for 01-01-2006. Jeg vil bare gerne lave en select hvor jeg kan få vist datoen i stedet for talkoden...
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
17. maj 2006 - 10:53 #5
Prøv med

SELECT CONVERT(datetime, Min(Created)) FROM Kunder WHERE CreatedBy = <her skrive du hvilken CreatedBy du vil have>
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2006 - 12:08 #6
Den sidste virker fint for mig. Send et svar hvis du vil have point :-)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
17. maj 2006 - 12:29 #7
Svar