Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. maj 2006 - 09:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bremse proces der går i ring

Jeg har et akut problem:

Jeg har lavet noget med en update trigger, som endte med at køre i ring, den blev rekursiv.

Så nu står min server og knokler, og jeg kan ikke bremse den. Jeg kan ikke engang komme ind og rette på den famøse trigger. Sjovt nok er det kun den ene tabel jeg ikke kan komme i kontakt med, resten af databasen kører faktisk ok.

Hvad kan jeg gøre? Jeg er klar til at tage databasen offline, men det kan jeg heller ikke lige få den til at gøre
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
03. maj 2006 - 09:31 #1
jeg ved godt at dette her er meget low level men har du prøvet med
alter table dintable
disable dintrigger
via query analyzer ?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. maj 2006 - 09:36 #2
Ja, og det tog også en evighed ...

Men jeg har fået det løst nu, fandt ud af at sige KILL til de rigtige processer.

Inden da nåede min log at vokse fra 1 til 5 GB :o)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. maj 2006 - 09:36 #3
lukket, ellers tak for hjælpen
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
03. maj 2006 - 09:48 #4
np :)
kill rulez :)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2006 - 13:16 #5
af almindelig interesse: en hardcore SQLServer mand som dig - bruger du ikke
fixed size log ?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. maj 2006 - 14:20 #6
Nej, det gør jeg ikke. Jeg har masser af harddisk, og overvåger databaserne nøje.

Når logfilerne vokser, så er der en grund til det. Så man kan jo bare shrink'e databaserne når man synes ...

jeg er nok ikke så "hardcore" som dig, så du kan måske fortælle mig hvorfor det skulle være bedre at bruge fised size?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. maj 2006 - 15:46 #7
Jeg er slet ikke en db guy - jeg er kun en app guy som fusker lidt med db en
gang imellem.

Det er muligt at jeg bare er gammeldags - jeg kan huske dengang i 97 hvor en fra
MS raevestolt fortalte om autogrow i SQLServer 7.0 og da han kom til at fortaelle at
default grow size var 1 KB, saa var det lige foer at de tilstaedevaerende
laa paa  gulvet og rullede af grin

Argumenterne mod det maa vaere:
  - risiko for fysisk fragmentering
  - risiko for at backup bliver for stor
  - en uvidenskabelig generel mistro til systemer som goer noget af sig selv

Men maaske kan:
  - en fornuftig grow chunk size
  - en seperat disk som dump omraade
  - fornuftig overvaagning saa der bliver taget action hvis noget vokser
bruges.

Det var derfor jeg spurgte - fordi jeg var nysgerrig efter at vide
om det idag er SQLServer DBA best practice at have autogrow slaaet til.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
03. maj 2006 - 16:32 #8
Autogrow er slået til default, og har været det i mange år.

- og harddiske er billige

Men jeg ved ikke så meget om det ...