Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
02. maj 2006 - 10:32 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Database over byer

Jeg er i gang med et projekt hvor jeg skal bruge en database med byer i Danmark. Databasen skal være med postnumre og med x,y-koordinator, er der nogen der ved om man kan finde en sådan database og i bekræftende fald, hvor?
Avatar billede ladyhawke Novice
02. maj 2006 - 10:46 #1
postnumre mener jeg ikke er svært at finde, men hvordan vil du definere x,y koordinater?

Det afhænger vel af hvad du har som udgangspunkt, er det global position eller hvordan? Uanset så skal du nok have fat i nogle kortdata og det plejer ikke at være helt billigt
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
02. maj 2006 - 11:05 #2
Postnumrene er som sådan ikke problemet, det er straks vanskeligere at finde x,y-koordinater.
x,y-koordinaterne er højde- og breddegrader for byen, eller for den nærmeste større by.
Avatar billede ladyhawke Novice
02. maj 2006 - 11:16 #3
koordinaterne skal du have hos nogen der har kortmaterialer (tror jeg), prøv kort og matrikelstyrelsen eller krak...

men de plejer at sende en heftig regning med
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. maj 2006 - 12:06 #4
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
02. maj 2006 - 12:36 #5
Øhh som sagt tidligere er det ikke postnumrene der er det største problem, men højde- og breddegrader (x,y-koordinater) for de enkelte byer. Men tak alligevel.
Avatar billede pgroen Nybegynder
02. maj 2006 - 12:59 #6
Hvad med:

http://www.adresseprojekt.dk/files/MinMax_xy.pdf

Godt nok er koordinaterne angivet i S34/S45 systemet, og det drejer sig om kommuner, men det er vel bedre end ingenting...
Avatar billede pgroen Nybegynder
02. maj 2006 - 13:15 #7
http://www.tageo.com

Kunne også være en mulig kilde;

De har f.eks en liste over de 300 største byer i Danmark, inklusive koordinater, her:

http://www.tageo.com/index-e-da-cities-DK.htm

Jeg kan dog ikke lige gennemskue, hvordan de har beregnet den liste; f.eks mener de at den 11. største by i Danmark hedder 'Greve Strand' :-)
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
02. maj 2006 - 13:38 #8
det er en del nærmere det jeg skal bruge, men det er selve databasen ikke outputtet fra databasen jeg har brug for
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. maj 2006 - 13:51 #9
Måske kunne du få relevante koordinater fra goecaching websites. Geocaching er en fritidsbeskæftigelse hvor folk med GPS laver caches forskellige steder i landskaberne over hele verden. de opgiver stedets koordinat, så andre med gps kan finde dem. Der er caches i mange byer rund om i dk så måske kunne du finde dem der
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
02. maj 2006 - 14:05 #10
hmm det er første gang jeg hører om det, men det virker som alletiders ide. Det vil jeg prøve.
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
03. maj 2006 - 17:08 #11
Der er et mindre problem mht geocaching sider... Man kan godt nok finde koordinater med det er til GPS og der kan jeg ikke rigtig bruge.
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
11. maj 2006 - 16:13 #12
hmm er der ikke andre der kan komme med et forslag?
Ellers vil jeg lukke, så hvis i ligger et svar...
Avatar billede pgroen Nybegynder
11. maj 2006 - 21:10 #13
Et stk. svar :-)

Forresten forstår jeg ikke helt, hvad du mener med "det er selve databasen ikke outputtet fra databasen jeg har brug for" - med lidt gymnastik med en editor, eller Excel, eller hvad ved jeg, burde det vel være en forholdsvis smal sag at få formatteret data, så du kan få dem proppet i en hvilken som helst database...
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
19. maj 2006 - 19:34 #14
Det var slet ikke nødvendigt med den database alligevel. Det blev løst på en helt anderledes måde. Typisk ledere at ombestemme sig konstant!
Nogen der har nogen indvendinger mod at jeg tager en del af pointene tilbage?
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
10. juni 2006 - 18:28 #15
Der har været masser af mulighed for at folk har kunnet protestere, så nu lukker jeg.