Avatar billede dennism Nybegynder
01. maj 2006 - 08:50 Der er 49 kommentarer og
1 løsning

Tekst til trykning?

Jeg har lavet dette visitkort:
http://www.demaweb.dk/visitkort/visitkort.pdf

Skriften er lavet i InDesign. Er den optimal til tryk?
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2006 - 09:04 #1
Er det nu dig igen ;)
Du burde outline skriften.
1: Fordi du brugen en trueType skrift.
2: Fordi det er så lille en tryksag.

Ctrl+a for at markere alt.
Ctrl+shift+o for at konvertere alt markeret tekst til outlines.

Outlines vil sige at den konverterer det til vektorer.
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2006 - 09:05 #2
Hov -- det var et svar.
Avatar billede dennism Nybegynder
01. maj 2006 - 09:10 #3
Heh..nej, det ik første gang :)

Hvordan ved jeg, at jeg bruger en trueType skrift? Har jeg stadig ikke helt forstået.

Har uploadet den nye fil nu:
http://www.demaweb.dk/visitkort/visitkort2.pdf

Teksten bliver jo helt anderledes og langt mere "fed". Det ser jo ikke så godt ud.
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2006 - 09:29 #4
Ser fint ud -- du kan ikke stole på hvad du ser i Adobe Reader!
Ta' en udskrift og du kan se at det ser fint ud :)
Avatar billede dennism Nybegynder
01. maj 2006 - 09:32 #5
Ok - tak for det :)
Vil jeg prøve når jeg kommer i nærheden af en printer igen.

Men hvad med de trueType? Hvordan ser man det?
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2006 - 09:52 #6
I Skriftmappen i Windows.
Eller ved hukommelsen ;)
Avatar billede flashnoob Nybegynder
01. maj 2006 - 11:40 #7
doggy -> Hvorfor er det at man ikke må bruge TrueType skrifter til tryk?
Avatar billede dennism Nybegynder
01. maj 2006 - 12:16 #8
Vil jeg også godt vide :)
Avatar billede dennism Nybegynder
01. maj 2006 - 12:18 #9
Kan se at næsten alle skrifttyper i Windows er trueType. Dvs. at man altid skal bruge CTRL+SHIRT+D?
Avatar billede dennism Nybegynder
01. maj 2006 - 12:23 #10
Hvad skal jeg gøre med noget tekst jeg har i Photoshop, hvis jeg gerne vil kunne bruge det til tryk? Har nemlig DeMaWeb til at stå ved mit logo..og det skal gerne være den skrift som jeg har i Photoshop, da det er den jeg bruger andre steder.
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2006 - 16:14 #11
TrueType fonte kan give problemer i ripningen.
Det anbefales normalt at man ikke benytter dem.

"Kan se at næsten alle skrifttyper i Windows er trueType. Dvs. at man altid skal bruge CTRL+SHIRT+D?"

"Man" bruger ikke Windows skrifter... ikke kun fordi de er trueType, men også fordi mange er tegnet til skærmvisning. De er rent æstetisk grimme i tryk.
Avatar billede dennism Nybegynder
01. maj 2006 - 16:36 #12
Et sted på nettet hvor man kan finde skrifttyper som du vil anbefale?
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2006 - 16:46 #13
Øhh ikke gratis nej.
Men det er type1 og postscript du skal se efter.
Avatar billede flashnoob Nybegynder
01. maj 2006 - 16:48 #14
Doggy -> har du eventuelt et link til en side hvor man kan læse mere om TrueType fonte og hvorfor man ikke skal bruge dem til tryk?
Jeg har nemlig lavet en del ting, hvor jeg har brugt TT skrifter og de forskellige projekter er endt ud med at blive som de skulle. Og trykkerierne har aldrig klaget. Men jeg vil gerne vide mere om det... :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2006 - 16:56 #15
Hmm nææ, det er bare noget der står i mine lærebøger. Og jeg har altid fået det af vide af mine lærere.

Men det har primært noget at gøre med æstetiken for mig. Til tryk altså.
Til skærmbrug foretrækker jeg da også Verdana, Times, Georgia, Trebuchet - da de jo netop er tegnet til skærmbrug og ser super godt ud på skærmen.
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2006 - 16:57 #16
Nå ja, men selv om det kommer ud i den anden ende er det jo ikke sikkert det ser kønt ud :)
Avatar billede flashnoob Nybegynder
01. maj 2006 - 17:12 #17
Ja, jeg kan sagtens følge dig... at lave ting til tryk med en skærmbaseret font som verdana er på ingen måder særlig pænt.
Står der noget om TT skrifter og brugen af dem i den InDesign bog du linkede til i et af de tidligere spørgsmål fra dennism? ( http://www.eksperten.dk/spm/706302 )
Avatar billede doggy82 Praktikant
01. maj 2006 - 20:40 #18
Nej ikke rigtigt, men tilgengæld viser han nogle af de fede ting mam kan lave med Opentype.
Men altså, det er jo bare et råd jeg giver, I kan jo gøre hvad I har lyst til :)
Avatar billede dennism Nybegynder
02. maj 2006 - 07:29 #19
Tak for hjælpen!
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 07:23 #20
Har lige et lille spørgsmål. Når jeg designer i InDesign, skal jeg så konvertere mine Photoshop-filer som jeg placerer i InDesign til CMYK, eller gør InDesign automatisk det?

Kan du iøvrigt hjælpe her:
http://www.eksperten.dk/spm/706818
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 08:52 #21
Hent nu den InDesign bog på transform.dk
Det bliver du glad for i længden :)

Ja, konvertér til cmyk.
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 09:02 #22
Har også tænkt mig at læse den - har bare en folder jeg skal have lavet først :)

Er det normalt, at når jeg printer f.eks. visitkort med billeder i CMYK bliver billederne i nogle lidt andre farver?

Håber du gider hjælpe mig med det andet spørgsmål.
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 09:09 #23
Andre farver end?... End du ser på skærmen?
Ja det er normalt. Om det er en god ting? Nej da.
Men jeg gider altså ikke lige gennemgå hele det grafiske color workflow. Læs nu en bog eller to :)
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 09:12 #24
Kan du fortælle, hvad det kan skyldes når billederne var CMYK?
Avatar billede leif Seniormester
03. maj 2006 - 09:19 #25
Kort sagt din Skærm er RGB.
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 09:21 #26
Ja, min skærm er RGB. Men når de er konverteret til CMYK bliver de vil samme farver når de bliver printet?
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 09:27 #27
Du kan ikke stole på din skærm.
Men du kan naturligvis gøre en del for at den er mere til at stole på.

Feks kan du starte med at sætte farvetemperaturen til 6500 Kelvin.
Gøres ved at gå ind i indstillingerne på selve skærmen.
Og så kør Adobe Gamma i Kontrolpanel i Windows.
Men nu er jeg startet på det jeg ikke gad at forklare...  Søg her på exp efer tidligere tråde..
Avatar billede leif Seniormester
03. maj 2006 - 09:27 #28
Din printer er sikkert ikke en CMYK printer.
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 09:28 #29
>>bliver de vil samme farver når de bliver printet?<<

Ja... de er samme farver, men de ser forskellige ud.
Køb dig evt. en Pantone-vifte. Den er god at ha'
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 09:29 #30
Det er også helt iorden.

Har et spørgsmål mere - du skal nok få nogle point. Er den korrekte metode ikke at konvertere billederne fra RGB til CMYK i Photoshop? Hvis ja, så kan jeg ikke forstå, hvad der er gået galt.
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 09:30 #31
leif> Jo det er den rimeligt sikkert -- hvad skulle den ellers være!?
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 09:30 #32
leif >>

Nej, det tror jeg ikke min printer er. Det er måske forklaringen?
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 09:31 #33
Tak for tålmodigheden:
http://www.eksperten.dk/spm/706924
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 09:33 #34
Hvad mener du med gået galt?!
Brug originale patroner i din printer, ta' et testprint af dine billeder (det her kaldes for hard-proofing) - de behøver ikke være i fuldstørrelse.
Se på dem i dagslys og vurdér hvor der er for meget cyan, magenta eller gul - og justér så med Curves eller Levels i Photoshop.
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 09:34 #35
Jo, selvfølgelig er det en cmyk printer, spænd nu lige hjelmen...  :)
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 09:35 #36
Dette skal først gøres efter de er konvereret til CMYK, ikke?
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 09:37 #37
Jo.. selvfølgelig.. din printer kan ikke printe alle farverne i RGB-spektret.
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 09:40 #38
Normalt ligger alle billederne RGB, ikke?
Dvs. at når jeg f.eks. skal bruge et billede fra et digitalkamera til tryk, så skal jeg først konvertere til CMYK, så udskrive og indstille Curvas eller Levels indtil det passer med det jeg ser på skærmen?
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 09:48 #39
Jo. Se som sagt tidligere spørgsmål om mine anbefalinger til color workflow.

Konvertér til Adobe RGB når du åbner dem.
Redigér dem.
Konvertér til CMYK.
Print.
Justér.
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 10:13 #40
Og først når de er justeret, kan jeg gemme dem og placere i InDesign?
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 10:15 #41
Står der iøvrigt noget om dette Color Workflow i transform.dk, eller kender du andre bøger du vil anbefale?
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 10:16 #42
Ja....altså.. du kan jo også gøre det løbende, men så bare huske at opdatere lænkerne i InDesign. Se om lænkerne er opdateret i paletten Links ('lænker' på dansk). Den får du frem ved at trykke Ctrl+shift+d
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 10:19 #43
Jep, det har jeg styr på - tro det eller ej :)
Kan du fortælle mig, om disse visitkort (som desværre er sendt til tryk) har problemer med farverne:
http://www.demaweb.dk/tryk/visitkort/
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 10:37 #44
Ja.. jo.. rent teknisk ser det ok ud.

En anden gang så send mig en mail på lf@mobilemarketing.dk
Så kan jeg lave det klar til tryk, og hjælpe med opsætning.
Det bliver naturligvis mod betaling. Men så får du også lavet det ordenligt.
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 10:42 #45
Dvs. at der ikke er nogle problemer med farverne? Håber du svarer ja til det :)

Hvad tager du for klargøring til tryk?
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 10:48 #46
Som sagt, det ser rigtigt ud rent teknisk. Men billedet af køerne er taget i modlys, og grafikken i det andet burde være vektorer.
PRis kan variere meget alt efter hvor meget der skal laves. Send mig en mail på den individuelle opgave.
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 10:50 #47
Logo mm. i det andet skulle meget gerne være vektorer..
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 11:08 #48
Nogle bøger omkring klargøring til tryk du kan anbefale mig at læse?
Avatar billede dennism Nybegynder
03. maj 2006 - 12:19 #49
Du siger at de visitkort jeg har lavet ser rigtigt ud rent tekninsk. Altså er det min printer den er gal med, når den printer i nogle forkerte farver?
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. maj 2006 - 12:37 #50
Jeg kan jo ikke sige hvordan de farver skal være når jeg ikke har originalen at se på, men der kunne da helst sikkert have været bedre kompenceret for modlyset på de køer der. Det er meget mørkt i skyggerne. I det mørkeste har du en sværtning på ca 330%. Det er altså for mørkt.
Og der er ca. 10% for meget cyan i de køer der.