Avatar billede sbmoller Nybegynder
26. april 2006 - 16:06 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Kan rammer valideres ?

Jeg skal til at lave en hjemmeside, men ved ikke om jeg skal benytte rammer eller ikke rammer. Jeg har hørt en lille fugl synge om at ikke alle browsere/browserversioner kan læse rammer korrekt, kan dette passe? Eller er dette kun tilfældet ved iframe?

Mange tak

Simon Møller
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2006 - 16:09 #1
<ole>

Ingen af delene er korrekt - men der er andre bagdele.

Det kan være beværligt at få søgemaskiner til at indeksere hele sitet, hvis man bruger (i)frames - og de skaber også rod i browserens history-object (hvilket kan være irriterende ved brug af browserens 'Back' knap)

/mvh
</bole>
Avatar billede sbmoller Nybegynder
26. april 2006 - 16:22 #2
hmm dvs. alle browsere/browserversioner kan læse frames og iframes? har du dokumentation for det et sted? Skal bruge det i en opgave? er der andre bagdele ved frames/iframes?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
26. april 2006 - 16:32 #3
sbmoller: Frames og Iframes er en del af HTML-standarderne så hvis browseren ikke understøtter dem er det at regne for en fejl i browseren. Derfor er det en rimlig påstand at alle browsere understøtter dem.
Så vidt jeg husker har Internet Explorer understøttet frames siden version 3 og Netscape (der en bestefar til Firefox) understøttede dem ligeledes var version 3 og frem. Det nærmer sig at være ti år siden.

Frames regnes for dårlig praksis, og har som olebole skriver en forskellige problemer. Af andre problemer kan nævnes problemer med at blive indexeret ordentlige på søgemaskiner, hvilket også kan være en væsentlig detalje.
Avatar billede sbmoller Nybegynder
26. april 2006 - 16:34 #4
Mange tak for indlæggende det er meget brugbart, men i ved det sikkert fordi i har arbejdet med det længe. Har i det på skrift et sted? Det ville gøre underværker?
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2006 - 16:39 #5
NS understøttede frames allerede i 2.0 - men iframes først fra 6.0. Du kan sikkert finde noget dokumentation hos Brian:
    http://www.blooberry.com/indexdot/html/

- under HTML Support History  :)
Avatar billede sbmoller Nybegynder
26. april 2006 - 16:47 #6
mange tak, kan jeg evt. få en udybelse af hvad det vil sige at "der er problemer med at siden kan blive indexeret ordentligt på søgemaskiner"?
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2006 - 16:58 #7
Søgemaskinerne læser kun dit frameset-dokument - og 'følger' ikke din src-attribut i dine frames.

Indeholder et alm. HTML-dokument en iframe, vil de væsentlige søgemaskiner heller ikke læse indholdet i din iframe, hvis ikke, der andet steds findes et link til det pågældende dokument.

Håber, det var forståeligt  :)
Avatar billede madx Nybegynder
26. april 2006 - 19:14 #8
Frameset og søgemaskiner er noget hø og har været det til alle tider

Der er 2 hovedproblemer:
Bøvl med at blive indekseret, og heraf bøvl med at få ordentlig synlighed
Visning af indhold uden dine rammer, gør at dine brugere mangler navigation

Jeg er intet imod frames/iframes, anvender det kun hvis jeg f.esk. skal sende folk over på en anden server uden de opdager det - f.eks. ifm. et betalingsmodel, eller bestilling af varer - her kan det være en rigtig god løsning.

Jeg anvender aldrig frames som rygraden i et site. Dels er der masser af fornftigt CMS'er, også indbygget i visse webhoteller - dels har flere editorer, f.eks. Dreamweaver templates, der gør at du kun retter navigation ét sted

Så idag vil jeg mene at man ikke rigtig mangler frameset/iframes til alm. webbyggeri

Det skal dog siges, at man - med omstændighed - god kan bygget framesetbaserede site der gør det rigtig godt i søgemaksinerne og som med lidt script bygger de rammer der mangler, men så skal man ikke være nybegynder

Du læser mere om søgemaskiner her: http://www.eksperten.dk/spm/Generelt-IT/Soegemaskiner/

Iøvrig er der, som andre også er inde på ikke problemer med validering af frameset/iframes - højst det sædvanlige pixelskubberi ;-)
Avatar billede madx Nybegynder
26. april 2006 - 19:20 #9
check f.eks. mere her
http://www.w3.org/TR/REC-html40/present/frames.html
http://www.w3schools.com/tags/tag_frameset.asp

skal du absolut anvende frameset, så læg et sitemap eller links til hovedsider (hvis sitet er meget stort) i <noframes>-tagget, så søgemaskinen kan dannes sig et overblik over indholdet
Avatar billede sbmoller Nybegynder
01. maj 2006 - 21:55 #10
mange tak, for kommentarene . kan jeg få et svar så jeg kan give point ?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
01. maj 2006 - 22:10 #11
Nu skriver du ikke hvem du vil have svar fra, så jeg lægger lige et...
Avatar billede madx Nybegynder
02. maj 2006 - 12:31 #12
tak for opfordring til at lægge svar
Avatar billede olebole Juniormester
02. maj 2006 - 15:09 #13
- og et herfra også  :)