Avatar billede haastrup Novice
26. april 2006 - 05:59 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Mit partitionerede D: drev forsvandt, kan jeg re-etablere det?

Hej Eksperter,

Et af mit livs største katastrofer undr opsejling, for på mit D: drev ligger nærmest alle mine data.

I "Denne computer" stå drevet som eksisterende, men som uformatteret, dvs. 0 byte plads.

Er der et program som kan fortælle windows at der faktisk ligger en hel masse vigtige data på dette drev, og som kan gen-åbne døren til drevet eller skal jeg bare begynde at græde?

Håber i kan hjælpe mig.

Mange Hilsener
Haastrup
26. april 2006 - 06:15 #1
http://www.helgec.dk/lost%20partition.html ???
eller
http://www.helgec.dk/lost%20data.html ???

(Jeg har _ikke_ prøvet det selv - men mange har henvist dertil...)
Avatar billede solbjerg Nybegynder
26. april 2006 - 06:17 #2
Du skriver ikke dit operativsystem, men hvis du har Windows XP kan du evt. prøve systemgendannelse, og hvad lavede du lige før at drevet "forsvandt".
Avatar billede levithan Nybegynder
26. april 2006 - 08:18 #3
solbjerg
system gendannelse virker ikke på FAT tabeller kun system filer og programmer.
Avatar billede levithan Nybegynder
26. april 2006 - 08:19 #4
Du kan også prøve GETDATABACK  www.runtime.org  lad den scanne og se om den finder noget det er et af de bedste progranmer på markedet
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2006 - 08:48 #5
http://www.helgec.dk/lost%20partition.html vil med stor sandsynlighed løse dit problem prøv først at køre en "analyse" og se om den / de partitioner der listes svarer til det du søger
Avatar billede solbjerg Nybegynder
26. april 2006 - 09:52 #6
levithan
Så blev jeg så meget klogere, tak. Når jeg tænker mig om, siger de jo sig selv.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. april 2006 - 10:21 #7
Jeg har afprøvet Acronis "Disk director suite" ved, i diskhåndtering, at slette en
partition, og så lade Disk director suite gendanne den. Det gik perfekt.
Men det skal selvfølgelig tilføjes, at partitionen ikke havde dårlige sektorer.
http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/
Den kan downloades som trial.
Avatar billede haastrup Novice
26. april 2006 - 20:41 #8
Hej Eksperter,

For ligesom at uddybe problemets omfang: JEg kører med windows xp om min harddisk er en 120 gb maxtor (kan ikke huske det eksakte mærke, men det er vel også underordnet).

Jeg sad og flyttede en hel del filer til min bærbare da der opstor en fejl på min stationære (som er den der har problemet med harddisken). JEg kunne genstarte og køre videre, men et eller andet sted er der sket noget, for da jeg tændte maskinen næste dag var mit d: drev blankt.

Prøvede det lille værktøj fra helgec.dk, men det kunne ikke hjælpe mig.

Har efterfølgende prøvet getdataback, som har fundet alle mine data, og kan vise dem til mig, men det ser ud til at man i trial versionen ikke kan gendanne tabte data..eller er det bare mig der gør det forkert? Jeg er nået til step 3, men mangler bare at kunne gendanne mine data.

Der er tilsyneladende en grum omgang bad sectors på harddisken, fik en hulens masse (100-150 stk.) I/O errors af GetDataBack programmet da den scannede.

Kn jeg brugegetdataback i sin trial version til at gendanne mine data eller skal jeg ud og ofre de ..var det 72.. dollars det koster for den fulde version?

Gotfred, jeg har simpelthen ikke turdet acronis' løsning endnu, men tak for dit forslag.

Mange Håbefulde hilsener
Haastrup
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2006 - 20:58 #9
"Prøvede det lille værktøj fra helgec.dk, men det kunne ikke hjælpe mig.">>> ER du sikker på det? prøv at paste logfilen her på tråden
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2006 - 21:00 #10
http://www.helgec.dk/lost%20data.html vil også kunne gendanne dine data, men der er efterfølgende mere arbejde som med GetDataBack med at sætte data tilbage idet mapper ikke gendannes
Avatar billede levithan Nybegynder
26. april 2006 - 21:20 #11
ja 79$ = 486 kr. for et udmærket program.

alternativet er at bruge pcinspector som er gratis men den kan kun genskabe nogle bestmte filtyper, http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm
Avatar billede levithan Nybegynder
26. april 2006 - 21:23 #12
helgec
citat "men der er efterfølgende mere arbejde som med GetDataBack med at sætte data tilbage idet mapper ikke gendannes"

Dette er ikke korrekt mapper gendannes i getdataback ud fra den filstrukur programmet finder i step 5.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2006 - 21:28 #13
"levithan" Jeg havde sværget at jeg ikke ville gå i dialog med dig, men som sædvanlig prøver du på at udlægge mine ord helt forkert. Jeg skriver at
DER ER MERE EFTERFØLGENDE ARBEJDE MED TESTDISK FORDI TESTDISK IKKE GENDANNER MAPPER
Vedr. prisen på GetDataBack, der skal tillægges moms til beløbet
Avatar billede off-line Nybegynder
26. april 2006 - 22:28 #14
Hvis du kan finde dine data med getdataback, er det også det sikreste. Jeg kender en, som har hentet nøglen på internettet, men det er ikke lovligt, så det kan jeg ikke anbefale.
Men du skal bruge nøglen for at få fat i dine data.
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2006 - 07:58 #15
Jeg vil forsat bede dig om at paste logfile, evt send den til mig pr e-mail
Avatar billede haastrup Novice
27. april 2006 - 08:40 #16
Hej Igen eksperter,

JEg har tilsyneladende overset et af helges værktøjer, men er nu gået igang med at finde filerne på min harddisk via http://www.helgec.dk/lost%20data.html

Jeg havde prøvet det andet link, med partitionen, og det gav ikke noget resultat.

Nu kobler jeg lige harddisken over på min anden maskine, så håber jeg den kan klare det derovre.

På forhånd mange tak for hjælpen.
Avatar billede levithan Nybegynder
27. april 2006 - 09:00 #17
Detsværre er det begrænset hvad photorec_win kan gendanne af data, her kan du se hvad den understytter.

Archive
.7z 7zip archive file
.bz2 bzip2 compressed data
.gz gzip compressed data
.rar Rar archive
.tar tar archive
.zip zip archive
Multimedia
.asf, .wma, .wmv: Advanced Streaming Format used for Audio/Video
.au Sun/NeXT audio data
.avi .wav RIFF audio/video
.bmp BMP bitmap image
.cdr Corel Draw
.crw Canon Raw picture
.ctg Canon catalog
.dcr Kodak Raw picture
.dsc Nikon dsc
.fla Flash Project File
.gif Graphic Interchange Format
.jng JPEG Network Graphics
.jpg JPG picture
.mng Multiple-Image Network Graphics
.mov MOV video
.mp3 MPEG ADTS, layer III, v1 audio
.mp4 MPEG 4
.mpg Moving Picture Experts Group video
.mrw Minolta Raw picture
.ogg OGG Vorbis audio
.orf Olympus Raw Format picture
.pcx PCX file format
.pef Pentax Raw picture
.png Portable Network Graphics
.psd Adobe Photoshop Image
.qxd QuarkXpress Document
.qxp QuarkXpress Document
.raf Raw Fujifilm picture
.raw Contax picture
.rdc Rollei picture
.sit Mikron
.sr2 Sony Raw picture
.tif Tag Image File Format
.x3f Sigma/Foveon X3 raw picture
.xcf GIMP XCF File
Office
.doc Microsoft Word
.mbd Access database
.odd OpenDocument Drawing
.odp OpenDocument Presentation
.ods OpenDocument Spreadsheet
.odt OpenDocument Text
.pap Papyrus word file
.ppt PowerPoint presentation
.rtf Rich Text Format
.sda StarDraw
.sdc StarCalc
.sdd StarImpress
.sdw StarWriter
.slk Sylk, Multiplan Symbolic Link Interchange
.sxc OpenOffice Spreadsheet
.sxd OpenOffice Drawing
.sxi OpenOffice Presentation
.sxw OpenOffice Text Document
.txt Text file
.vis Visio document
.xls Microsoft Excel
Others
.asp ASP script
.bat Batch
.c C source file
.dbf DBase 3 (prone to false positive)
.dbx Outlook Express
.eps Encasulated PostScript
.exe MS executable
.frm MySQL table definition
.h C header
.html HTML
.jsp JSP script
.MYI MySQL MISAM compressed data
.pdf Portable Document Format
.php PHP script
.pl Perl script
.prc PalmOS application
.ps PostScript document
.pst Outlook
.py Python script
.qdf Quicken
.sh Shell script
.wab Windows Address Book
Avatar billede haastrup Novice
27. april 2006 - 16:32 #18
Nå, efter en ventetid på ca. 8 timer med photorec har den genstartet min computer og er nu startet op på mit tilkoblede slavedrev.

Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke komme ind i "denne computer" så jeg kan ikke se hvad der er hvad.

Jeg vil nu prøve at frakoble harddisken for de genskabte filer burde ligge på den anden maskines d: drev (de to maskiner er 100% ens bygget op)

Jeg nåede dog at kigge lidt ind i genopbygningslisten, og der ser det for mig umiddelbart ud til at filerne der er genskabt har fået et fortløbende nummer.

Ja ok, de er genskabt, men da der er tale om over 45.000 filer så kan jeg ærligt talt ikke bruge det til meget, for det vil jo tage mig år og dag at skulle kigge samtlige filer igennem. Jeg tror endda at 45.000 er lavt skudt, det er nok nærmere de 100.000, hvis ikke også det er lavt skudt.

I den sidste ende bliver jeg nok nødt til at investere i getdataback, for hvis den kan genskabe den gamle træstruktur så er det helt klart at foretrække.

Men hvorfor dælen starter den op på slave drevet?
Avatar billede haastrup Novice
27. april 2006 - 16:59 #19
Nå, Murphy var lige forbi en tur, og hvad er der så sket, jo:

Idet harddiskene på de to maskiner er identiske vælger jeg naturligvis den forkerte, hvilket gør at den harddisk der sad i den maskine der virkede nu ikke længere kan boote. Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg kan få den til at køre igen, uden at skulle installere en ny widows på den, som vil fjerne vitale filer fra det c: drev?

Den anden maskine som har et defekt d: drev er jeg så stadig ikke kommet videre med. Ærgeligt når man nu har ventet i 8 timer på at den scannede det hele igennem.

Drefor startede den op på slave drevet, fordi master drevet var blevet molestreret af det lille hyggelige program der gerne skulle have reddet dagen.
Avatar billede haastrup Novice
27. april 2006 - 17:04 #20
Hmm, det lader til at den computer der før virkede fint har fået tæv af det lille program der skulle redde hele dagen.

Den kan ikke finde c: drevet og d: drevet, som før var en lagerplads for data er der ikke mere helelr, der er istedet cd rom drevet.

Jaja, hvis der var krise før så er den da ihvertfald ikke blevt mindre...
Avatar billede haastrup Novice
27. april 2006 - 18:27 #21
nå, men der er tilsyneladende ikke mere hjælp at hente her?

Så er det nok bare den store format c: og en reinstallering af windows der er tilbage.

Ærgeligt, havde ellers håbet på mirakler, men jeg må vel lære at det gælder om at lave backups ofte.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2006 - 18:34 #22
Har du ikke lavet kuk i det med jumper og eller kabler? Under alle omstændigheder, bør du kun
forsøge at starte op, med den HD hvor din windows ligger, og først når det kører, så sætte den
anden disk i som slave - jumped som sådan.
Avatar billede haastrup Novice
27. april 2006 - 18:46 #23
jeg har ikke lavet kuk i jumpere nej, desværre, var det bare det.

Nej, jeg satte den "syge" harddisk på i den raske maskine, som primært slave drev, dvs jumperen står som "cable select" men det er jo ikke noget problem når der er en bootable harddisk som primær master drev.

Den stod og kørte i ca 8 timer, jeg var ikke i stand til at sidde og observere resultatet i den tid, men da jeg kom tilbage var computeren genstartet og slave drevet, det syge drev, var nu bootet op. Der har tilsyneladende været brug for en ganstart, og det har windwos klaret helt selv.

Det viser sig nu at den rakse harddisk er gået hen og blevet overordentligt syg af den behandling den har fået, for nu, når jeg vil reinstallere windows, fortæller installationsprogrammet mig at den ikke kan få adgang til harddisken.

Så, al data tabt og 2 nye harddiske ser ud til at være det der skal til før jeg er oppe og køre igen. Grunden til at jeg siger 2 harddiske er at jeg ikke er meget for at køre med den syge harddisk, med bad sectors osv. selvom jeg kan ompartitionere og reinstallere windows på den.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2006 - 18:51 #24
Prøv at sætte din jumper til master, og gå derefter ind i bios, og tryk på "default"
Avatar billede haastrup Novice
27. april 2006 - 20:25 #25
gotfred, jeg tror du misforstår mig. Eller også har jeg ikke formået at forklare mig godt nok.

Den raske computer var bare lige holdeplads for den syge harddisk.

Den raske harddisk har hele tiden kunnet boote og har kørt upåklageligt. Der er tale om 2 maskiner med hver deres harddisk, delt op i to partitioner.

Jeg smed den syge harddisk over i den raske computer som slave disk, og bootede fra den raske harddisk. Smed programmet på d: drevet hvor der er ca 100 gigabyte plads, og fik den til at starte med at gendanne.

Men jeg kom til at vælge den raske harddisk til at blive gendannet af det lille værktøj fra helges hjemmeside, og det har nu smadret den raske harddisk til ukendelighed. Selv ikke windows installations cd kan komme til harddisken.

Jeg vil forsøge, at formattere den manuelt. Håber det virker.

Bare monster ærgeligt, for det koster så alle de data der lå på den harddisk også. Og hvis jeg ikke kan formattere den så koster det så 2 nye harddiske, istedet for 1.

Men som sagt, jeg lærer nok at lave backup en dag...
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2006 - 20:56 #26
Hvis dine data, på den HD hvor windows ligger på, er i orden, så kan du lave en reparations
geninstallation, hvor du bevare alle data:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede haastrup Novice
27. april 2006 - 21:24 #27
Hej Gotfred,

Ja, den løsning ville være fin nok, hvis jeg kunne få lov til at installere noget som helst på min harddisk, men windows installationsprogram fortæller mig at den ikke kan få adgang til harddisken.

Når jeg prøver at trykke enter for at installere, eller l for at slette en partition så kammer den over og kommer med en slags blå skærm (kendt fra tidligere windows OS'er, jeg er sikker på at du kan huske dem) hvor den fortæller at der er en stop fejl, og at jeg skal genstarte maskinen og checke min hardware osv.

Det leder mig til at det er harddisken der på en eller anden måde har taget skade (forhåbentligt ikke fysisk) sådan at man ikke kan installere windows på den.

Dette leder mig så videre til den konklusion at jeg bliver nødt til at finde et dos prompt, eller smide harddisken over i en anden maskine for at formattere den, så den igen, forhåbentlig, bliver istand til at modtage en windows installation så jeg kan få den op og køre igen.

Så, som du kan forstå er min harddisk fuldstændigt molestreret, jeg håber bare jeg kan komme til at formattere den og reinstallere windows. Det koster mig en hulens masse data, men så skal jeg dai det mindste ikke ud og investere i en ny harddisk også :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
27. april 2006 - 21:42 #28
Du kan altid - som nødløsning - køre en Killdisk, den findes som freeware, hvor den kun overskriver een gang, men det er også nok, det tar også lang tid, og rydder hele disken.
Booter du op med dit CD drev, som første boot, som der stod i opskriften? Jeg kan ikke forstå, hvorfor du ikke kan komme ind til install, når du booter på din win CD. Du kan også fra HD firmaets hjemmeside, hente et lille program, som kan undersøge din HD for fejl, det skal være den store tur.
Avatar billede haastrup Novice
28. april 2006 - 13:52 #29
Gotfred, jeg er ikke en ny computer bruger, jeg har haft med dem at gøre i snart 24 år, men har aldrig før haft med harddiske at gøre som er gået ned.

Jeg køber selv delene til mine maskiner og bygger dem selv, så ro mig, jeg gør som der skal gøres.

Booter fra CD'en og kommer ind hvor den checker hardware, accepterer EULA'en og kommer til stedet hvor man normalt kan vælge hvilken partition man vil smide sin windows på, eller oprette partitioner osv. Her får jeg at vide at installationsprogrammet ikke kan komme i kontakt med harddisken, selvom den godt kan se den.

Det er her jeg går lidt kold, for som sagt har jeg ikke erfaring når tingene går i stykker. Min gamle 500 mb harddisk til min amiga var med i et trrafikuheld og ude på en længere flyvetur, og den virkede fint, men sådan en genoprettelse af filer er tilsyneladende for meget.
Avatar billede haastrup Novice
28. april 2006 - 14:01 #30
Det ville også være fedt at høre fra helgec om han har en logisk forklaring på hvad der er sket med den harddisk, og hvorfor den bare er gået død og hvordan jeg kommer i kontakt med den igen. Det ville være fedt at kunne undgå at skulle formattere den.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2006 - 14:07 #31
Jeg får kun mail fra Eksperten når det passer dem derfor har jeg ikke opdaget at denne tråd fortsætter, du giver udtryk for at du ønsker at komme i kontakt med mig og her er jeg så og hvad er problemet
Avatar billede haastrup Novice
28. april 2006 - 14:23 #32
hej helge, ok, det er jo en fejl hvis du abbonerer på tråden,

Men under alle omstændigheder vil jeg høre dig om du ved hvad der kan være gået galt med den harddisk som gennemgik en operation med photerec_win. Den er helt død. Kan ikke længere boote, har mistet sine partitioner, og windows installations cd kan ikke få kontakt med den, og jeg kan ikke engang fange den i et dos prompt.

Får at vide at stien er ugyldig når jeg skriver format c:

Bios kan se disken og windows install cd kan ogsåp se den, men ikke røre den.

Nogen ideer til hvad der er galt, eller endnu bedre forslag til hvordan jeg kan redde den?
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2006 - 14:34 #33
Taler vi lige nu om den disk der var "syg" fra starten eller taler vi om en tidligere rask disk.
Har du diskettedrev i dyret?
Kører du NTFS eller FAT32
Avatar billede haastrup Novice
28. april 2006 - 17:21 #34
hej helge, det er en tidligere rask disk. der er diskettedrev i dyret (men spørgsmålet er om jeg har disketter, nå, men ellers må jeg låne en et sted), og den kørte NTFS.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2006 - 18:26 #35
Skal jeg komme med et bud på hvad der kan være gået galt (hvis TESTDISK overhovedet har haft nogen indflydelse) må det være at der ikke er blevet foretaget noget da XP har meldt at pladsen var ved at løbe ud, men foreløbig er det fortid. Jeg vil mene at det der skal forsøges nu er at få slettet nogle af de filer og dermed få Windows startet, jeg ville gøre således
Forsøge at starte Windows med en diskette, det gøres ved at du fra din XP skive kopierer kopierer NTLDR og NTDETECT.com over på en diskette og herefter booter på den diskette, filerne ligger i mappen i386 på din XP skive og du skal naturligvis boote fra a-drev. Hvis det ikke lykkes ville jeg forsøge at slette mappen TESTDISK med alle de gendannede data det burde du kunne fra DOS
Du kan downloade en bootdiskette med R/W adgang til NTFS på  http://danborg.org/spy/download/Ntfs4freedos_dk.exe

Du kan downloade en bootcd med R/W adgang til NTFS på http://danborg.org/spy/download/Ntfs4freedos_dk.iso
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2006 - 18:27 #36
Cd-en skal brændes som et boot images
Avatar billede haastrup Novice
10. august 2006 - 11:26 #37
min løsning bliver at sige farvel til den harddisk der crashede ved kørsel af genoprettelsesprogrammet, og så gør jeg det at jeg betaler mig fra at få mine data genoprettet fra den harddisk der crashede in the first case.

Tak for hjælpen til jer alle.

Der er point up for grabs til dem der har interesse i noget sådant :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2006 - 12:15 #38
:o)
Avatar billede haastrup Novice
10. august 2006 - 12:39 #39
Det er bare i orden helge. Jeg ved ikke hvad der skete, og det får stå hen i det uvisse. Du får hermed nogle points.