Avatar billede warberg78 Nybegynder
25. april 2006 - 15:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Sortering af datoer i Excel ?

Hej Excel-eksperter

Håber der er en eller flere som kan hjælpe mig med følgende.

Jeg har et datasæt på over 10.000 linier, hvor der både er oplyst en  leveringsdato og produktionsdato i hver linie, i følgende format 2005.04.30. Mit ønsker er så at jeg kun vil arbejde videre med de liner, hvor produktionsdatoen er større end leveringsdatoen, altså dem hvor man ikke har kunne overholde leveringstidspunktet og jeg vil gerne hav dem over i et ark for sig selv. Jeg er ikke så meget inde i makroer, så hvis det er den eneste måde det kan lade sig gerne på, ville der være dejligt hvis forklaringen er rimeligt detaljeret.

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede asthpe Nybegynder
25. april 2006 - 16:07 #1
Et forslag kunne værre, at indsætte en ny kolonne med en IF-sætning der evt. siger: =IF(B1>C1;1;0) hvis produktionsdatoen står i kolonne B og leveringsdatoen i kolonne C. Herefter er det bare at sortere dataene efter kolonne A.
Avatar billede warberg78 Nybegynder
25. april 2006 - 16:25 #2
Ja det var lige netop det jeg manglede, men prodblemet er nu at jeg kan kun få formelen til at virke på min Mac som bruger en enkelsk version af Excel, men på min PC hvor jeg skal behandle disse dato, med en Excel version på dansk, virker den ikke? Det er da stadig IF-kommandoen man bruger i den danske version ikke ?
Avatar billede x-lars Novice
25. april 2006 - 16:31 #3
Lille alternativ: tag udgangspunkt i asthpe's forslag - med en lille ændring: =HVIS(ark1!B1>ark1!C1;ark1!C1;""). Her bliver kun leveringsdatoen vis, hvis den er senere end produktionsdatoen. Denne formel kan placeres i et andet ark om ønsket. Brug herefter Data > Autofilter. I autofilterets dropbox vælger du "Ikke-tomme". Så får du skjult alle rækker, hvor leveringstiderne er overholdt og som derfor ikke er interessante i denne sammenhæng.
Avatar billede warberg78 Nybegynder
25. april 2006 - 16:52 #4
Det virker med "Hvis" kommandoen, så det er fint, men kan nu ikke lige få resten til at virke, med det nye ark, men det betyder heller ikke så meget. Men er der nogen der ved om det vil være muligt at indsætte nogle kriterer i den IF/Hvis formel. Sådan at at jeg foreksempel, udover de linier hvor produktionsdatoen er større end leveringsdatoen, også kan få dem ud hvor de er ens, og dem hvor produktionsdatoen er nøjagtig en dag mindre end leveringsdatoen?
Avatar billede warberg78 Nybegynder
25. april 2006 - 17:16 #5
Jeg takker for hjælpen, jeg klarer mig nu...
Avatar billede warberg78 Nybegynder
25. april 2006 - 17:22 #6
Jeg er ny her, men passer det ikke at I lige skal sende et "svar", for at jeg kan give jer points, ellers kan jeg ihvertfald bare ikke finde ud af det...:-(
Avatar billede x-lars Novice
25. april 2006 - 20:01 #7
=HVIS(B2-A2=1;"Lige i sidste øjeblik!";HVIS(B2=A2;"Som aftalt";HVIS(B2>A2;"Overskredet med "&(B2-A2)&" dage";"")))

Excel kan håndtere op til ni indskudte "hvis"'er.
Avatar billede asthpe Nybegynder
26. april 2006 - 08:54 #8
Afhængig af formatet som datoer står i, kan det være svært at lave regnestykker med de enkelte celler. Du kan måske være heldig at du kan bruge x-lars's svar, eller kan du evt. benytte dig af OG();ELLER() funktionerne, som du også kan bygge ind i din HVIS() sætning. Held og lykke!