Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 10:35 Der er 64 kommentarer og
1 løsning

Puch Maxi K Tænding

Nogen der kan fortælle mig hvordan jeg skal indstille platinen? Skal jeg stille på dn skrue dr holder platinen fast til maxien eller på det hvor den der der skubber platinen op? Min platin er helt i top så den kan ikke slå en gnist... hjælp...
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 10:43 #1
Forkert kategori, skulle have været i \"Puck Maxi: Generelt\"

/apollo
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 10:46 #2
Det var der desværre ikke noget af og hvis der endelig var en skulle den hedde \"Puch Maxi: Generelt\" og ikke \"Puck maxi\" vel\' *s*
Avatar billede okay Nybegynder
06. maj 2001 - 10:51 #3
hvad er puch maxi ??
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 10:59 #4
Puch Maxi er en knallet der er lidt fed og kan holde til en hidsig tuning! Svar det svar nok ?
Avatar billede savle Nybegynder
06. maj 2001 - 11:33 #5
Brug et søgerblad 0,40-0,30 stor afstand = bundtræk, lille afstand mere fart. Stil dem så de begynder at åbne lige før top.Ca.10 grader. Hvis det er nye er det en god ide at slipe lidt på kontraktfladerne først.Det med skrugerne er lige meget bare de bliver hvor du sætter dem.
Husk rigtig omløbsretning.Afstanden på tændrøret skal være som tykkelsen på en tommelfinger negl.
Prøv dig frem, for højtænding giver motorbanken,den 4-taktter når den kommer op i fart.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 12:23 #6
Hov du savle, slib aldrig på kontakt fladerne.
Jeg går ud fra at du har lidt forstand på det.
Skruen på platinerne bruger du til at justere afstanden.
Tændingstidspunkt justeres til sidst, fordi du ændre
tændingstidspunke når du justere afstanden. (Større afstand = tidligere tænding).
For at se hvornår stemplet er i top kan du skrue tændrøret
ud og bruge en skruetrækker som du stikker i topstykket. Med en prøvelampe ser du hvornår de åbner og gi´r en tændgnist.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 12:25 #7
Savle>> Skruerne er da ikke lige meget.
Hvis det er dem på ankerpladen du mener bruger du jo netop dem til
at justere tændingstidspunkt.
Avatar billede webson Nybegynder
06. maj 2001 - 13:24 #8
lige et par ting !

hvis din maxi er tunet som ca. 95% af de maxi\'r
der er tilbage.

kik på svinghjulet der er en pil,
drej så ankerpladen i modsat retning af pilen
(alt hvad den kan drejes, og gerne lidt til)
og fastgør så ankerpladen for at få den
bedste effekt ud af din maxi.

ang: platiner så skal de ca. åbne 1,0-1,5 mm.
    (nogle gange mere - 0,40-0,30 er for lidt)
    når stemplet er godt 1 mm før topdødpunkt

disse anvisninger gælder kun for tunede puch maxi\'r (boret,hakket,planet osv)

Avatar billede savle Nybegynder
06. maj 2001 - 13:58 #9
Hej apollo69. Der kan være lak på kontrakterne,derfor er det en god idé at fjerne det,selvfølglig på en måde som ikke skader dem, jeg regner med at manden ved lidt om hvordan når han taler om tuning af motoren,det med skrugerne så vit jeg ved er der kun en skruge til at holde/sætte dem fast og et hak i platinpladen lige som ankerpladen til at juster hvornår platinerne skal åbne,det er ankerpladen man drejer for at juster tændnings tidspunktet.
Som du kan læse er vi jo stort set enig så du har nok også lavet sådan noget før, men jeg er ikke så god til at formulere mig på skrift.
mvh.savle
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 14:08 #10
Savle>>Jo, jeg har nok haft de maxi´er jeg sku ha´.
Det fedtstof fjernes bedst ved at lukke platinerne om en ren klud og så gnide deruda.
Aldrig slibe.
Jeg troede sku at det var en uddød race de maxi´er.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 14:10 #11
Ja, Polle fra Snave ved sku hvad der rykker, he he.
Avatar billede webson Nybegynder
06. maj 2001 - 14:10 #12
apollo >> jeg troede sgu\' også de døde *lol*
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 15:28 #13
Jeg har gået derude i 4-5 timer nu og den slår ikke en gnist. MEN jeg har ikke prøvet nogle af jeres forslag endnu... Lige meget hvad jeg gør så bliver de sammen jeg har godt nok prøvet at skille dem lidt ad med noget plastik men det dutter ikke. Er der nogle af jer der kender en webadresse hvor man kan se en tegning eller noget...?? Går ud og prøv jeres forslag... Det skal lige siges, topstyk er planet, bosch tændrør, stempel hakket og cross trickset er udført med trekantet, plumpen er næsten helt udboret, indsugnings studsen er boret lidt op. OG MIN KARBURATOR HAR JEG OGSÅ BORET LIDT måske er det derfor den kun kører 35-37 km *s*. Køber en kaburator på 15 mm.. MEN jeg må først have tændingen klaret.....
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 15:30 #14
Hey gutter ANKER pladen er ikke helt sikker på hvad det er for en er det ikke selve platinen eller den der skal skruges fast inde i motorblokken...?
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 15:30 #15
Er der ikke en der har en hjemmeside hvor de skærer det ud i pap?
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 15:39 #16
Jamen gutter hvad er det jeg skal stille på for at \"platinerne\" \"åbner sig\".. Ja i ved der hvor gnisten strømmer igennem....
Avatar billede webson Nybegynder
06. maj 2001 - 15:49 #17
hvis du bor i Kbh skal jeg nok lave
den for dig kr. 100,- (#000000)
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 15:56 #18
Desværre jeg bor i Otterup (Nordfyn) du ved landet......
Avatar billede webson Nybegynder
06. maj 2001 - 16:00 #19
ankerpladen er der hvor tændingssystemet
er monteret INCL platinerne

ps: Brug kun originale Bosch platiner
    det er det eneste der virker rigtigt
    hvis din maxi er tunet
Avatar billede techno_dk Nybegynder
06. maj 2001 - 16:02 #20
Polle fra Sonofon Reklamerne har sku\' da en rød Puch Maxi *ggg*
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 17:38 #21
Webson den skrue der holder platinerne fast skal jeg skruge på den eller skal jeg skrue på den hvor der også går en ledning hen til?
Avatar billede webson Nybegynder
06. maj 2001 - 17:40 #22
kun den der holder platinerne
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 17:47 #23
okay...
Er det rigtigt at det er den der er spændt fast på selve ankerpladen? Hvis det er så kan den rykket ca 0,5 mm til hver side.... Og det giver ingen effekt på afstanden... Jeg prøver med 0,45 mm afstand... Men først skal jeg jo lige have åbnet der...
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 18:12 #24
webson nu har jeg været ude og dreje ankerpladen så meget til venstre som den over hoved kan og så har jeg flyttet platinerne der sidder fast ved 1 skrue har jeg også flyttet til venstre... ved du hvad der skete...? Ikke en skid *s*.  Du ved godt at der er en slags jern/fjeder agtigt noget der skupper platinerne op imod hinanden men mine er helt lukket... den der skrue/dims jeg snakker er bygget sådan: 1 bolt en slags pakning et stykke jern og noget der skal holde det fast til platinerne og så et stykket jern og så en slags pakning igen, en mørtik... Og så skal den der fjeder/dims jo også ind et eller andet sted der... Skal den ind mellem den første møtrik og den der pakning aktige dims. eller mellem den der pakning og det lille stykke jern (spændeskæve ligner det)eller mellem spændeskiven og selve jernet der holder den fast til \"ankerpladen\"? Eller skal den neden under...? Forstår godt hvis du ikke forstår mig...
Avatar billede webson Nybegynder
06. maj 2001 - 18:18 #25
forstår ikke ....... ?

men du skal selv sørge for at holde
afstanden imellem platinerne imens
du strammer den ENE skrue der holder
platinerne på plads.

jeg gider ikke mere nu *sorry*
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 18:25 #26
når okay tak .... Nu fattede jeg det...
Jeg går ud og prøver....
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 18:28 #27
lige sidste spørgsmål er det meningen at den skal \"klappe\" sammen når jeg fjerner søgebladet..? Jeg skal den sætte søgebladet ind der hvor knisten skal komme JA det er logisk...
Avatar billede savle Nybegynder
06. maj 2001 - 18:35 #28
Prins kan du ikke få det til at virke kan du sende en mail til savle@mail.dk så sender jeg tilbage med telefon nr. hvis du vil ha hjælp bliver det over telefonen.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 18:36 #29
Nej de skal ikke klappe sammen.
Når platinerne er øverst på knasten skal de være åbne.
Gnisten kommer når de åbner.
Det skal ske så meget før top som det nu kan lade sig gøre.
Må jeg så høre, hvor meget kører den?
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 18:37 #30
Når den kører.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 18:44 #31
Du skal være sikker på at de åbner.
Gør de det kan du dreje svinghjulet med tændrøret ude og påsat tændkabel og tændrør til stel. Drej det hurtigt.
Kommer der ikke gnist er der noget andet galt.
Det kan så være kondensatoren det er galt med.
Hvis der ikke er gnist så se bort fra tændings
tidspunkt i første omgang og find fejlen ved at
udskifte en del af gangen.(Kabel, Tændrør, tændspole, kondensator, osv.)
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 18:45 #32
Send dit tlf til jeff_cooke@sol.dk....
Avatar billede nomiz Nybegynder
06. maj 2001 - 18:46 #33
Puch Maxi K.. Fed maskine..
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 18:49 #34
noniz>>Ja *LOL*
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 18:55 #35
Ja...
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 18:55 #36
Savle ville du sende det nr?? Til min e-mail jeff_cooke@solmail.dk??
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 18:57 #37
Åbner de og lukker de af sig selv??
Avatar billede savle Nybegynder
06. maj 2001 - 18:59 #38
er sent
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 19:00 #39
Ja, hvem sku´ ellers gøre det? :-)
Det bliver en svær en den her.
Kender du ikke nogen der kan komme forbi og hjælpe?
Det er ikke nemt her når du ikke ved hvad du har med at gøre.
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 19:04 #40
okay savle logger af nettet og ringer til dig...
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 19:05 #41
okay venter lige 10 min...
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 19:06 #42
apollo69 okay jeg har totalt forstand på 4 taks motot du ved ventil åbne og lukke det er vel noget af det samme bare med platinerne nu...

Åbner og lukker den ved hvælp af den strøm der bliver lavet?
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 19:09 #43
Nej, ved hjælp af en knast på krumtappen.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 19:10 #44
Jeg gi´r op.
Good luck.......
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 19:11 #45
he he... Der fik du mig længere ud....

Altså,sfsdf sdfxd gadgdfg

NEJ jeg ringer til savle.... det er vist lettere...
Avatar billede prins Nybegynder
06. maj 2001 - 19:11 #46
den har holdt længe denne debat.... *s*
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 19:53 #47
Når sekmenterne på henholdsvis knast og krumtap
er ud for hinanden er platinerne åbne,
forhåbentlig.
Håber at du får svinet til at køre.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 19:54 #48
Rettelse:...henholdsvis platin og krumtap....
Skulle der have stået.
Avatar billede savle Nybegynder
06. maj 2001 - 22:37 #49
En lille opfølning på debatten, den arm som skal vippe/åbne platinerne var der ikke ??? hvor den er blivet af er ikke godt at vide. Så han må til cykelsmeden i morgen, Det mærklige er at det er de gamle platiner som har virket før der ikke virker mere.Mystikken breder sig.
Nå men han skriver nok lidt selv.
Avatar billede apollo69 Nybegynder
06. maj 2001 - 23:03 #50
Så tror da F.... han ik´ ka´ hit´u´ a´et.
Avatar billede nomiz Nybegynder
06. maj 2001 - 23:05 #51
...
Avatar billede prins Nybegynder
07. maj 2001 - 10:51 #52
he he troede at jeg overhoved ikke kunne finde ud af det.... Nu har jeg købt BOSCH platiner håber det virker!! Får den på tirsdag... Så jeg skriver igen tirsdag aften....
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
07. maj 2001 - 11:03 #53
HeHe - maxi.

-> prins - Du skriver aller øverst at det er en knallert som kan holde til en hidsig tuning og hvad kan være mere forkert!

Maxien havde godt nok flere HK da den blev lavet i sin tid i østrig, men blev neddrosslet til det danske markede. Derfor kan den tunes inden for rimelighedens grænser, men sidst jeg kørte på en maxi med tun (ca. 70 km/t) trak den sig skæv og sidst på sommeren kørte den nærmest sidelæns så skæv var den af at trække så mange heste.

Maxi er en MEGET svag knallert, men det er en klassiker og derfor er det fedt at have den.

Jeg har i øvrigt selv en Puch - det er godt nok en Monza, men den kan slet ikke køre længere (noget med nedsmeltede kuglelejer...) så bliver ikke taget med tun...

ville bare være med :-)
Avatar billede apollo69 Nybegynder
07. maj 2001 - 14:35 #54
morten_dyrekilde>>Jeg havde en maxi der rundede de 80.
EN sommer klarede den på den måde.
Den fik samme uhelbredelige sygdom som din monza.
Avatar billede nomiz Nybegynder
07. maj 2001 - 14:42 #55
Hey, så må jeg vist lige blande mig lidt her :)
Min ven Janus, havde en Maxi K med 46mm. Boret, hakket, planet, dyr tunudsødning og det hele, så den toppede ved 110. Som Morten Dyrekilde beskrev vred den sig, så den faktisk så ret akav ud til sidst. Han kørte og kørte, men en dag kunne den sgu ikke mere! Lortet krøllede bogstavelig talt sammen, og han fik en moderknepper hjernerystelse, og slap meget heldigt. Så hvis i vil køre stærkt, så tænk jer lige om, og lav evt. forstærkning i stellet, el. lign.
..Jeg kan nu bare anbefale en PGO Hot 50, hvis i vil køre stærkt! - Stærkt stel, der kan holde til meget, og en kraftig motor, der uden ekstraudstyr snildt kan komme op og køre 70.

/vh
Simon
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
07. maj 2001 - 20:05 #56
skal det være gamle knallerter så er Kreidler perfekt - gennemført tysk kvalivare...
Avatar billede nomiz Nybegynder
07. maj 2001 - 20:06 #57
Hører du ikke L:RON:HARALD? - \"Har du en Kreidler så \'sei\'er jeg FUG\"
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
07. maj 2001 - 20:32 #58
Nej - jeg håber faktsik ikke der er nogen som overhovedet hører L:RON:HARALD!! - det er da skoddet!

Han er desuden for fed til en maxi alligevel. På forsiden sidder han på køleren af en Kadett! - kan man have respektfor den klovn? - næhh det kan man ikke
Avatar billede apollo69 Nybegynder
07. maj 2001 - 21:53 #59
Debat om gamle knallerter og fede mænd på eksperten. HA
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
08. maj 2001 - 09:39 #60
eksperten er ikke hvad den har været... tsk tsk tsk

;-)
Avatar billede prins Nybegynder
09. maj 2001 - 09:11 #61
morten_dyrekilde hvis u stod for an en fed rocker generte du ham da ikke! Det ved jeg da! Og L Ron Harald er kanon!
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
09. maj 2001 - 09:25 #62
L:RON:HARALD er et mega flop. Det er fordi han er fed, grim og lugter. Hans musik er ikke musik. Hans tekster stinker langt væk af grim hjerne og dårlig humor. Han fatter jo ikke noget og hans IQ er lige under 20!! Han er en værre taber en polle fra snave!!

Jeg synes det er fantastisk at nogen overhovedet har købt hans cd...

Og rockere er noget helt andet! Han kunne ladrig blive optaget som rocker - det er han simpelt hen for dum til! Og hvilken rockerbande ville have en afdanket grim fed fyr på puch maxi med i deres bande??

//Min mening\\\\
Avatar billede lochangore Nybegynder
19. juni 2001 - 14:09 #63
hej der er lige en anden ting: jeg har en maxi 2gear (fed maskine) med et 7,5 hk tun, med den hopper ud af gear hele tiden, nogen der hved hvorfor den gør det, det er medst i 1 nå den er oppe og tage en madsen omdringer
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
19. juni 2001 - 20:56 #64
Det staves \"mest\" og ikke \"medst\" gælder også for \"madsen\" som skulle have været \"en masse\" - det andet er et navn.

Spænd din motor af og åbn ind til koblingshuset. Du vil måske opdage et dine tandhjul er slidt på grund af manglende udkobling i gearskiftet. Det kan ordnes på nogle modeller ved at stramme det op, men det er ikke alle. Hvis dine tandhjul er slidt skal de sikkert skiftes. Hvis ikke skal du lige kigge på om koblingen (pladerne etc) er i orden - evt rens hele skidtet og seml det igen. Det lyder mest somom den er slidt eller at den ikke har haft nok olie. Husk at holde 0,25 ltr olie i tanken hele tiden! Ellers ryger koblingen også. på 2 gear modellerne har man tit været tilbøjelig til at lave en dårlig eller ingen udkobling fordi man ikke synes det er nødvændigt og det er nok det som er galt. Ellers så er det koblingen som har været for løs og som skal strammes. under alle omstændigheder så lyder det som slid og det koster sikkert knapper. Ham t.hansen må tjæne bunker af penge :-)
Avatar billede lochangore Nybegynder
19. juni 2001 - 21:25 #65
jamen det er ca. et halvt år siden at jeg købet den, så solgte jeg den igen og kom jeg til at købe den igen, pga den knold der købte den ikke kunne finde ud af det, med det er blevet beder, for første gang jeg havde den var det heldt vildt, og nu er den kun i første gear den gør det..
ps. jeg kåber ikke t.hansen´s lordt, det er det værste pis han sægler, nej tag ud til de små cykel værkstæder de har noget der dur:-)