Avatar billede stkol Nybegynder
18. april 2006 - 20:37 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Utrolig mange queues i exchange server, hvorfor?

Hejsa

I vores exchange server, er der over 2500 queues, som IKKE er system queúes, men SMTP queues som åbenbart kommer ind udefra (Har tjekket om der er open relay, hvilket der ikke er), men hvordan kommer jeg af med dem ???

Jeg har prøvet at sætte restrictioner op på SMTP, men jeg syndes ikke at det virker..

Håber på hurtig hjælp :-)

Mvh

Stig :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. april 2006 - 20:52 #1
Det er fordi (kan i hvert tilfælde let være) din server trænger til vedligeholdelse, jeg finder lige et link
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. april 2006 - 20:53 #2
Dette er klippet fra et andet spørgsmål

Prøv at vedligehold din server, det er sikkert batch filen Rydmta der klare problemet, men kør også bare de andre hvisdu kan få dem til atvirke på din maskine.

Nedenstående klippet fra en anden post

ESEutil i Exchange 2000 kræver at information store kører, men tilgengæld at storen er dismounted. Det kan du ikke umiddelbart gøre via en batch fil.

Du kan bruge et VBscript, har fundet en fin beskrivelse beregnet til noget heavy HP backup grejer, men scriptet fungerer lige fint uden HP's backup! :)

Læs side 11 og kapitlet ud i http://www.hp.com/products1/storage/pdfs/promos/exc2ktbp.pdf, før du downloader og bruger scripts'ne, som du kan hente heR: http://www.compaq.com/products/storageworks/solutions/rrex2k/scriptkit.html.

Lav nedenstående batchfiler med rettelserne nævnt i ovenstående artikler og links rettet så de passer til din placering

Rydmta.bat

@echo off
net stop msexchangemta
d:
cd \user\exchdata\mtadata
d:\user\exchdata\deltree /Y d:\user\exchdata\mtadata\mtacheck.out\*.*
d:\user\exchdata\mtacheck /rd /rp /v /f d:\user\exchdata\mta.log
d:\user\exchdata\deltree /Y d:\user\exchdata\mtadata\mtacheck.out\*.*
c:
cd\
net start msexchangemta
exit

DBFIX.bat

Echo off
net stop msexchangeis
isinteg -pri -fix -test allfoldertests,allacltests,delfld,attach,mailbox,message,morefld,msgref,fldrcv,oofhist,rcvfld,fldsub,msgsoftref -l priv.log
isinteg -pub -fix -test allfoldertests,allacltests,delfld,attach,message,morefld,msgref,artidx,newsfeed,newsfeedref,fldsub,msgsoftref -l pub.log
net start msexchangeis

DBCHECK.bat

@echo off
net stop msexchangemta
net stop msexchangeis
net stop msexchangeds
net stop msexchangesa
eseutil /g /ISPRIV 0
eseutil /d /ISPRIV 0
eseutil /g /ISPUB 0
eseutil /d /ISPUB 0
eseutil /g /DS 0
eseutil /d /DS 0
net start msexchangesa
net start msexchangeds
net start msexchangeis
net start msexchangemta
exit

Disse køres i rækkefølge, og vil tage exchange serveren offline, gennemføre vedligeholdelse, og sætte den online igen. Dette bør du gøre jævnligt. Jeg gør det selv en gang om ugen

Til sidst skal du tage en fuld backup igen.
Avatar billede stkol Nybegynder
18. april 2006 - 20:58 #3
Okay! Den vinkel havde jeg slet ikke i tankerne! :-) Links til HP hjemmesiderne virker ikke længere, var der noget som skulle bruges eller kan jeg nøjes med de 3 batch filer??
Avatar billede stkol Nybegynder
18. april 2006 - 20:58 #4
.. og virker de på en Exchange 2003 ??
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. april 2006 - 21:01 #5
Jeg ser lige om jeg kan finde noget specefikt 2000 til 2003. jeg vender tilbage
Avatar billede stkol Nybegynder
18. april 2006 - 21:26 #7
Hmm, Det hjælper ikke!! hver gang jeg sletter beskederne, kommer der nye, som eksempel er der en kø der hedder yahoo.com.tw hvor jeg har slettet godt 25.000 beskeder nu, den er allerede oppe fra 0 til 11570 beskeder igen, og bliver ved med at vokse, og det gør de andre queues også!! Jeg er bange for at det er fordi der er noget som ikke er lukket godt nok af!! :-(
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. april 2006 - 21:43 #8
Det kan være fordi din server bruges som relay server til spam. Sådan standser du det

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/exchange/guides/E2k3TransnRouting/b218d8a9-8d3a-4c7d-b0a9-c969ee1232f6.mspx?mfr=true
Avatar billede stkol Nybegynder
18. april 2006 - 22:20 #9
Jeg har nu gennemgået det link du smed, og har tjekket at det er rigtigt sat op på serveren! Jeg har lavet "Grant only" på subnet 255.255.255.0, køen er der stadig, jeg kan sende ud, men der kommer ingen mails ind ude fra mere!!
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. april 2006 - 08:15 #10
Heller ikke mails der skal komme ind, altså lovlige mails
Avatar billede stkol Nybegynder
19. april 2006 - 16:11 #11
Jeg har i mellem tiden fundet ud af at der er ca. 8 timers delay før emailen bliver afleveret til brugeren!!, og jeg har stadig næste 2500 queues i min Exchange!! Kan det være en mail robot som på en eller anden måde har fået sig selv installeret??
Avatar billede no_stress Nybegynder
19. april 2006 - 20:48 #12
Avatar billede no_stress Nybegynder
19. april 2006 - 20:55 #13
Jeg har prøvet det samme, dog ikke i så stor målestok som det du beskriver.
Jeg fulgte denne vejledning
If you can restrict relaying based on IP addresses (i.e. there are no relay users with dynamic IP address), you can disable relaying for authenticated users in the IIS/Exchange SMTP configuration.
Open the SMTP virtual server properties, select the Access tab, click Relay in the Relay restrictions group. Clear the Allow all computers which successfully authenticate, regardless of the list above checkbox.

Håber det hjælper
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. april 2006 - 21:01 #14
Det kan være en form for orm der har inficeret dit system, eller en klient på systemer
Avatar billede stkol Nybegynder
19. april 2006 - 23:01 #15
Nu har jeg fået styr på alle køerne, og de ser ikke ud til at komme mere!1 Men nu kan jeg ikke modtage mails mere, men godt sende mails, har lige testet med en gmail konto!! Hvad kan det nu skyldes??
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. april 2006 - 09:33 #16
Du kunne teste hvor langt dine sendte mails når, f.eks. ved at sniffe. SMTP protokollen køre over port 25 og det er vigtigt at finde ud af om de overhoved når serveren eller om de standses før denne.
Avatar billede stkol Nybegynder
25. april 2006 - 17:42 #17
Hej Folkens

I må undskylde at jeg først vender tilbage nu, men har været væk i nogle dage, hvofor min tilbage melding først kommer nu!

Tusind tak for alle jeres gode råd, hvilket sammenlagt gjorde at jeg fik løst problemet til sidst :-)

efter at have afprøvet jeres forskellige råd, fandt jeg ud af at de utrolig mange queues som var på min server stammede fra en lille periode hvor min SMTP desværer havde stået åben, men eftersom at der blev ved med at komme mails ned i køerne regnede jeg ikke med at det var det der var problemet længere.. Men for at gøre en lang historie kort gik jeg ned på mappe niveau og slettede alle elementer som lå under QUEUE mappen (godt 156000 mails) hvorefter at min QUEUE folder under system manageren var helt normal igen! :-) Dejligt!!Efter at have gennem gået denne tråd er jeg kommet til den konklusion at du, bufferzone var den der førte mig på rette vej og derfor skal du også have point for det .. 1000 tak ;-)