Avatar billede p_burns Nybegynder
18. april 2006 - 14:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

foto og video i et kamera

Jeg er den type, der ikke liiige får spejlrefleks kameraet med eller detn store 3ccd camcorder.
Så hvor finder man et kamera der kan begge dele med rimelig kvalitet?

Har haft kik på jvc´s nye kamera:
http://www.pixmania.com/dk/dk/111110/art/jvc/everio_gz_mc500.html?srcid=88#

men det har en opstartstid på 11 sekunder !!
Kvaliteten på foto er det vigtigste, men vil gerne have et kamera hvis hvidbalance og kompression på videosiden ikke er helt af h.. til .

Any ideas?

Burns
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
19. april 2006 - 20:46 #1
Har faktisk lige haft netop det kamera i hånden, da en bekendt netop havde købt det. Har var langt fra voldsom imponret over dåasen.
1. problem er microdrevet, et kort på 4GB giver kun 1 times optagelse i god kvali, et ekstra kort koster knaster, og netop disse drev kan lige pludselig opgive livet, med en masse tabte data til følge.

2.problem er at kameraet kan være langt tid om at finde fokus, dette gælder især ved stillfotos, men til dels også ved video, hvilket jeg synes er meget ringe.

3. problem, er at det bliver meget varm under drift, hvad det har af indvirkning på holdbarheden vil jeg ikke gætte på, men næppe noget positivt.

4. problem er at det kræver meget stor tilvæning at holde (har selv haft et par kameraer eller 3 gennem tiderne, og dette kræver meget tilvæning), og så synes jeg personligt det er for let, således at det er meget svært at få rolige billeder selv med moderat brug af telen.

Så hans konklusion var: EN OM'ER

Personligt ville jeg stadig vælge et DV cam, selvom overførelses tiden er noget langsom til f.eks PC, men kvaliteten er god, og selve lagringen i AVI er lysår bedre end den mpeg2 codning som benyttes her (Bitraten er jo betydelig højere)

Generelt kan du heller ikke forvente at finde en videokamera som kan erstatte dit alm kamera. Symes ikke rigtig at have set nogle camcorders der levere billeder der er bedre end selv de billigste digitale kameraer.

Så køb et fornuftig DV cam fra f.eks Sony, Canon eller Panasonic så er du godt kørende på videosiden, PANA har nogle rigtig gode modeller med 3ccd teknik og lecia linse til omkring 6500, som f.eks dette her: http://www.pixmania.com/dk/dk/230819/art/panasonic/videokamera-minidv-nv-gs2.html

Der er jo også den 3 mulighed med DVD-camcorderen. Har set netop denne model hos en anden kammerat: http://www.pixmania.com/dk/dk/184208/art/sony/videokamera-dvd-dcr-dvd50.html
Var godt noget sketisk i starten, men blev yderst positivt overrasket, selve billede delen levere i hvert fald rigtig gode billeder, og man slipper helt for alt det kabelbøvl. Var også noget bekymret for hvordan det optiske drev ville klare rystelser, men det ser ud til ikke at være nogle problemer.

Men god jagt
Avatar billede p_burns Nybegynder
19. april 2006 - 21:20 #2
Sjovt.. sad netop lige og kikkede på panasonic NV-GS280. Det bliver dét, Canon MVX4i eller JVC GR X5.
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
19. april 2006 - 21:22 #3
2 sjæle en tanke ;-))

Men inden du kaster dig ud i et online køb, synes jeg du skal finde en butik med disse modeller, og prøve at lege med dem. Personligt har jeg oplevet, at nogle modeller er man dus med, med det samme, andre kan jeg slet ik vænne mig til.

Tak for points
Avatar billede p_burns Nybegynder
19. april 2006 - 21:34 #4
Har faktisk lavet en aftale med kamerahuset. Jeg kan komme derned med dv-bånd og sd kort, og få lov til at teste kameraer. God service og billige priser.