Avatar billede studs Nybegynder
17. april 2006 - 00:24 Der er 11 kommentarer

Indstilling af skærm og printer (kalibrering)

Min skærm og printer kan ikke arbejde sammen. Selv om jeg har kalibreret skærmen mange gange og lavet farveprofiler, så bliver printebilledet helt anderledes end skærmbilledet.
Gode råd ønskes og belønnes med 60 point.
Avatar billede levithan Nybegynder
17. april 2006 - 00:27 #1
Kunne det tænkes at skærmen har mange milioner farver og printeren kun meget mindre.

Skærmbillieder er altid pænere end udprint.
Avatar billede never_mind Nybegynder
17. april 2006 - 00:27 #2
benytter du ICC profiler ?
Avatar billede never_mind Nybegynder
17. april 2006 - 00:29 #3
hvad kalibrerer du skærmen med ?
Avatar billede studs Nybegynder
17. april 2006 - 00:47 #4
levithan
Jeg mener ikke, at antallet af farver har nogen betydning.
Problemet er farvestik og manglende farvemætning
Avatar billede studs Nybegynder
17. april 2006 - 00:52 #5
never mind
Jeg bruger Adobe Gamma til kalibrering og derfra opretter jeg ICC farveprofiler.
Avatar billede never_mind Nybegynder
17. april 2006 - 00:56 #6
du bør ikke oprette ICC profiler selv, men benytte dem der er til din skærm samt printer (ellers vil det være utrolig svært at ramme).

Skærmen kalibrerer man med med hardware (en sugekop på skærmen, og så justerer man RGB, brigtness, kontrast, subbrightness osv, via en service menu) (når man gør det proffessionelt), med software bliver det kun et "gæt" eller et tilnærmelsesvis skøn
Avatar billede studs Nybegynder
17. april 2006 - 01:00 #7
Levithan
Ved nærmere eftertanke, - har du nogle erfaringer med at skærmens farveantal har nogen betydning for printet?
Avatar billede never_mind Nybegynder
17. april 2006 - 01:01 #8
det har det ikke, de to ting har intet med hinanden at gøre ;)
Avatar billede studs Nybegynder
17. april 2006 - 01:17 #9
never mind
Jeg vil jo nødig ofre de mange penge hardwaren til kalibrering koster og derfor eksperimenterer jeg med farveprofilerne selv. Mener du, at man skal oprette nogle andre profiler end ICC profiler?
Avatar billede never_mind Nybegynder
17. april 2006 - 01:18 #10
nej du skal benytte de ICC profiler der findes (eller bør findes) til din printer og skærm, det er langt det nemmeste
Avatar billede levithan Nybegynder
17. april 2006 - 10:26 #11
studs. jeg ved ikke så meget om det tror never mind er den der ved bedre.

det var bare min tanke gang at hvis man så noget flot på skærmen i gode farver og man printede det ud på en skod printer eller god priner så kunne man se tydelig forskel da skærmen altid har en pænere opløsning end en printer kan levere. det var bare en tanke men nok ikke noget der kan bruges. :D