Avatar billede terrak Nybegynder
14. april 2006 - 16:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Netparty netværk optimering

Jeg har for nyligt holdt et netparty for ca. 20 personer, som gik udemærket, men der er nogle få ting jeg gerne vil gøre bedre næste gang.

Netværksopsætningen var således at der var en 4-ports router som var DHCP-server, og til den router var der en 4-ports, en 9-ports og en 16-ports hub tilsluttet. Det gik fint med at få tildelt ip-adresser, men folk kunne ikke nå over en hastighed på ~500 kb/sek. Kun når de sad i routeren kunne de nå en hastighed på de 9-10 mb/sek.
Desuden så var der lag over hele linjen, når der var nogen som overførte filer, selv om jeg havde lavet en guide til installation af FTP-server med hastighedsbegrænsning(de brugte Window's indbyggede fildelings-system).

Det hele gav et overskud på ca. 900 kroner, og derfor regner jeg med at købe en switch, i stedet for at bruge hub, så jeg kan lave nogle hastighedbegrænsninger der gør at det ikke lagger for dem som spiller.
Det er derfor ikke nødvendigt med alle mulige avancerede funktioner som netværksdiagnosticering.

Jeg har kig på denne switch ind til videre - http://www.asus.com/products4.aspx?l1=4&l2=20&l3=91&model=69&modelmenu=1
- 24 porte
- gigabit
- båndbreddekontrol
prisen er kun 975 kroner (shg), som er væsentlig mindre end tilsvarende switche.

Her kommer mine spørgsmål så:

1. Kan den det jeg har brug for, altså sættes op så download/upload ikke vil få alle andre til at lagge i spil?
2. Hvis jeg køber to switche og forbinder dem i uplink, vil der så ikke være lavere hastighed ved overførsel mellem to computere i hver sin switch, og hvordan fordeler den ip-adresser uden DHCP-server?
3. Vil det være smartere at sætte hver switch til den samme router, hvis nu jeg en gang skal tilslutte tre switche, og kræver det ikke også en gigabit router?
4. ..eller er der en helt anden opbygning i vil foreslå, til mit behov som arrangør af netparty?
Avatar billede zinuss Nybegynder
14. april 2006 - 21:52 #1
1.
Du vil helt sikkert kunne vinde ved at invistere i en switch. Du får 100 gange mere båndbredde tilrådighed (HUB=10Mbit i de fleste tilfælde, den switch du kigger på 1000Mbit. Kræver selvfølgelig at netkortne kan kører 1Gbit). En switch hved desuden på hvilke porte de forskellige pc'er sidder på, og sender kun data'en til den pc som har brug for det.. Dette gør HUB'en ikke!
Spørgsmålet er om du overhoved har brug for at styre båndbredden, da i har kørt med så lav båndbredde?
2.
Mellem 2 pc'er vil der ikke ske noget, men med 10 vil båndbredden blive "delt" op. Groft sagt kan man sige 10 divideret 1000=100Mbit, så hvis 10 hoste fra den ene switch henter fra 10 hoste på den anden switch vil det være 100Mbit på uplinket til hver. Et uplink på 1Gbit er rigeligt (efter min mening) hvis ikke alle (48 hoste) henter en iso fil på 4GB fra samme server på en gang.
Hvis i ikke vil sidde at konfiguere alle IP adresserne manuelt, skal i have en DHCP i form af en router med DHCP eller server (det er meget nemt at sætte op i Windows).
3.
Det komme an på hvad routeren skal lave. Det er lidt svært at forklare, men hvis i alle er i samme netværk fx. 192.168.0.0, behøver ikke en router, da switchen klare arbejdet før det når routeren. Skal routeren bare kører som gateway til internettet og som DHCP, behøver det ikke at være en Gigabit. Igen divider ned, du har fx en internet forbindelse på 2Mbit, så teoretisk kan der være 50 hoste på en 100Mbit, for at få det fulde ud af båndbredde på internettet. Træk evt. 10% fra=45 hoste, da 50 er teoretisk og ikke holder i virkeligheden.

Håber du kan bruge til noget og giver en fornemmelse for hvad du har brug for :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
14. april 2006 - 23:55 #2
jeg sidder med i bestyrelsen for www.warparty.dk, der bruger vi switch'e og en lille gnallet zyxel router fra cybercity der tildeler ip'er, det køre rigtig godt... så en swich er en det ideale til netparties... :)
Avatar billede terrak Nybegynder
15. april 2006 - 01:22 #3
zinuss > mange tak, nu er jeg mere sikker på at jeg er i den rigtige retning - smid et svar.

psycosoft-funware > tak fordi du ville hjælpe, jeg vidste dog godt at det var en switch vi skulle have fat i.

Jeg tror jeg anskaffer to af førnævnte switche, og tester lidt med uplink/router opsætning for at se hvordan det påvirker hastigheden.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
15. april 2006 - 09:38 #4
jamen det var da så lidt, held og lykke med det... :)
Avatar billede zinuss Nybegynder
15. april 2006 - 19:47 #5
Takker :)
Avatar billede mulemule Nybegynder
26. november 2006 - 01:44 #6
Hvordan gik det med swithcen der ?

Jeg er interesseret i at købe en magen til, som skal styre netværket i et lille firma.

Ved du om man kan sætte den op til at nogen kun har adgang til f.eks. maks 80 % af båndbredden, og andre 100 % ?

Mvh
Avatar billede mulemule Nybegynder
26. november 2006 - 01:47 #7
Jeg tænker kun på båndbredden ud af huset .
Avatar billede terrak Nybegynder
26. november 2006 - 08:44 #8
mulermule > Jeg har ikke fået brugt switchene til et netparty endnu, men jeg har haft den ene stående mellem min router og min computer, hvor switchen har kørt 24/7. Den døde dog på et tidspunkt, men jeg sendte den ind og fik en ny.

Du kan ikke vælge 80% som så, men i stedet er det delt op i
128Kbps
256Kbps
512Kbps
1Mbps
2Mbps
4Mbps
8Mbps

Som du kan indstille for hver port.
Avatar billede mulemule Nybegynder
28. november 2006 - 13:51 #9
Kan man stiller begrænsning på begge veje, altså både upload og download ?

Hvis ADSL´en er 24 mbps/1.5 mbps (f.eks. fulrate) tror du så at man kan lave en port som maks kan spise 20 mpps/1.0 mbps ?
Avatar billede terrak Nybegynder
28. november 2006 - 14:02 #10
Så vidt jeg kan huske, kan man indstille Tx og Ux båndbredden. Om dette er op- og downloadhastigheden ved jeg ikke.

De hastigheder jeg har nævnt er de eneste man kan vælge.