Avatar billede dragonball Nybegynder
12. april 2006 - 15:05 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Hvilken flasskærm skal man vælge?

Hey alle sammen.
Skal have en ny fladskærm, og den skal helst være 21.1" stor.
jeg har kigget meget på denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=184673
som er forholdvis billig, og rimelig lækker.
Men hvad skal man se efter når man vælger skærm ?
der er så forbandet mange "farlige tal" som nemt kan snyde.
Kom med nogle gode tips/råd :P
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. april 2006 - 15:22 #1
det er jo meget forskelligt hvad man skal gå efter alt efter hvad den skal bruges til.. Den du kigger på har 8ms opdateringstid hvilket er rigelig fint til spil, film, grafik osv. Den har et godt kontrast forhold på 800:1 hvilket er rigtig fint, den har dog kun 300 cd/m2 hvilket ikke er særligt højt. Den har en god betragtningvinkel på 176 grader både H og V, hvilket er super.. Det er de ting jeg kigger efter, og ud fra det er det et godt køb helt sikkert..
og den har dvi tilslutning som giver rigtig flot billede..

skal du over de 21 tommer, ville jeg tage denne her

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159193
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. april 2006 - 15:25 #2
den jeg foreslår er kun 1.2 tomme større men 2000kr dyrere, ville klart tage den du foreslår. Har kigget lidt rundt og det er et godt køb
12. april 2006 - 15:39 #3
Måske nogle guides herfra -> http://www.flatpanels.dk/ ???
Avatar billede jokkejensen Novice
12. april 2006 - 16:13 #4
vær' lige obs på det er 16:9, og derfor ikke egnet til spil der ikke kan køre disse opløsninger..

Kan desværre ikke svare på om den skalere billedet, eller blot beskærer billedet...
Avatar billede halifax Nybegynder
12. april 2006 - 17:29 #5
På denne PCWorld artikel kan også læses lidt info og råd:
"Hvis du ikke for længst har investeret i en flad computerskærm, er det på høje tid. Her er nogle gode råd, der er værd at have in mente, når man skal ud og kigge på LCD skærme."

http://www.pcworld.dk/art/7107?page=1
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 17:47 #6
den viewsonic du har kigget på har TN panel:

6-bit farvepanel + FRC
Typisk dårlige betragtningsvinkler - kontrasten aftager for hurtigt ved betragtning fra en vinkel
Hurtig responstid - dog ikke den hurtigste (P-MVA med Overdrive)
Billigste panel at producere
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 17:48 #7
den som drgonzo har linket har PVA panel:

8-bit farvepanel
Kontrastforhold på helt op til 1500:1
Gode betragtningsvinkler, bedre end MVA og meget tæt på dem for IPS
Sløv respons hvis Overdrive teknologi ikke er integreret - helt op til 120-130 ms i nogle gråtone overgange
Hurtig respons hvis Overdrive teknologi er integreret - kan konkurrere med TN og IPS.
Meget varierende produktionspriser - dog dyrere end TN paneler
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 17:50 #8
skal det være en gamer eller arbejds skærm?
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 17:52 #9
du bør helt klart smutte forbi www.flatpanels.dk som dr1 allerede har linket til
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2006 - 17:52 #10
"Kommentar: superman2006
12/04-2006 17:48:32"

Er et citat herfra
http://flatpanels.dk/efterpanel.php

Generelt er der som alm bruger ikke SÅ meget du skal holde øje med. Sørg for at se skærmen i brug inden du handler. Her skal du kigge efter ting som ghostning og lysende pixel. Her til tjek om coating på skærmen er iorden.

Om skærmen er med 8 eller 12ms skal du ikke tænke på. Begge modeller vil leve op til dine krav.

Jeg har for kort tid siden udvidet min skærm park med en Samsung 193P Plus. Denne kan jeg varmt anbefale, men det er også lidt pebret med 3500kr.
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 17:56 #11
Kommentar: huset

Om skærmen er med 8 eller 12ms skal du ikke tænke på. Begge modeller vil leve op til dine krav.

hvad er det så lige hans krav er? desuden er der forskel på 12ms og 8ms hvis du skal bruge en spille skærm
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2006 - 18:00 #12
Selvfølgelig er der forskel på 8 og 12. Men begge opdateringer opfylder de flestes behov og det så er spil eller basal arbejde.

Jeg ser hans krav som et bredt aspekt da hvis han arbejdede profesionelt nok havde givet mere udtryk for dette.
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 18:01 #13
Kommentar: huset

Jeg har for kort tid siden udvidet min skærm park med en Samsung 193P Plus. Denne kan jeg varmt anbefale, men det er også lidt pebret med 3500kr.

der søges hjælp til 21.1" og ikke 19", desuden gør Samsung 193P Plus brug af overdrive og dithering som du sikkert ved hvad er.
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 18:05 #14
du har ret i at 12ms er nok hvis han bare skal bruge en allround skærm, men er man hardcore gamer skal man nok længere ned i responstiden.

dragonball: så hvis du lige kan fortælle os hvad din skærm skal bruges til så kan vi hjælpe dig bedre
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2006 - 18:10 #15
superman2006

der søges hjælp til 21.1" og ikke 19", desuden gør Samsung 193P Plus brug af overdrive og dithering som du sikkert ved hvad er.

Svar
Mon ikke nok jeg ved hvad det er :D
Dithering bruges bl.a. til at skalere eller stimulere grey to grey.

Jeg har Samsung skærmen og har ikke nogen form for problemer du
Avatar billede dragonball Nybegynder
12. april 2006 - 19:56 #16
hold da op, der er kommet mange kommentarer :P
Jeg glemte helt at skrive, at skærmen skal bruges til spil, meget spil.
Men også til normal all around brug.
Jeg sidder ved pc'en ca. 6 timer om dagen, både til lektier, spil og surfing, så skærmen skal være til at holde ud at se på!
Jeg læste at der kunne være to a4 ark ved siden af hinanden på sådan en 21.1" skærm hvilket jo er meget sejt/praktisk da jeg skriver en del. Derudover kan jeg også godt lide, at det er widescreen (havde det på min bærbar engang) og jeg var meget tilfreds med det. Så størrelsen er slået på plads! det skal være en 21.1" !

Men som sagt ved jeg ikke hvad alle de der mærkelige tal betyder (eller hvad der er godt)
Højtalere er fuldstændig lige meget, de behøver ikke være indbygget i skærmen, da jeg har nogle rimelig gode i forvejen.
Prisniveauet på min fremtidige skærm skal ligge på de der 3500-4000 (max), ved godt at det ik er verdens bedste budget, men sådan er det :P

Tror i stadig er viewsonic'en er den rigtige skærm for mig ? (synes nu stadig den er vildt lækker)
Avatar billede dragonball Nybegynder
12. april 2006 - 19:58 #17
P.S. hvis det kan lade sig gøre, foretrækker jeg helt klart sorte skærme, da de passer meget godt ind til mit værelse! Men hvis der er en grå/sølv skærm der er langt bedre, tar jeg den :P
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 20:01 #18
den viewsonic du har kigget på er 20.1" og ikke 21.1"
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 20:02 #19
DU KAN IKKE FÅ EN 21.1" TIL UNDER 4000 KR
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 20:14 #20
hvis du skal ha en 20.1" widescreen til max 4000kr, så bør du helt sikkert overveje den her:

LG L203WT-BF
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=185342
Avatar billede dragonball Nybegynder
12. april 2006 - 20:22 #21
ja undskyld, det var selvfølgelig en 20.1" jeg mente... my bad !
Vil i andre være enige i at LG'en er bedre end viewsonic'en ?
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 20:25 #23
jeg kan desværre ikke finde nogen anmeldelse af den da den er ny på markedet.
Avatar billede pinball Nybegynder
12. april 2006 - 20:26 #24
måske kan andre...
12. april 2006 - 21:21 #25
Næsten samme debat her: http://www.eksperten.dk/spm/701747
Avatar billede dragonball Nybegynder
12. april 2006 - 21:30 #26
ja superman2006, den er også rigtig, rigtig lækker :P
Men også lidt dyrere... du er sikker på at den er de ekstra penge værd ?
Har bare hørt ret meget godt om viewsonic, så jeg hælder mest dertil, men i er jo eksperterne, så jeg lytter til jer :P

Er der andre der har meninger om LG'en superman2006 linker til ?
Avatar billede dragonball Nybegynder
19. april 2006 - 16:00 #27
godt, jeg har lavet lidt research og spurgt mig lidt frem hos nogle butikker, og jeg tror det ender med at blive Supermand2006's (fearless)'s forslag, nemlig LG'en.
Tak for alt.
Avatar billede pinball Nybegynder
19. april 2006 - 16:17 #28
tak og god fornøjelse :)