Avatar billede gurumaster Nybegynder
03. april 2006 - 03:26 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Uskarpt billede på 19" LCD skærm

Hejsa...
En af mine bekendte har netop købt en Dell 19" LCD skærm.
Problemmet med den er, at når han kører i 768x1024 (hvilket er den opløsning han foretrækker) så står billedet uskarpt og en lille smule defust. Specielt på Windows skrivebordet.
Teksten er ligesom ulden og uskarp.
Jeg har en gang læst noget om, at f.eks. 19" ikke er velegent til at køre i sådan en lav opløsning.
Er det rigtigt ?
Og hvorfor ?
Og er det noget man kan forbedre på en eller anden måde ?
Når skærmen kører i den højeste opløsning står billede/tekst knivskarpt, men til gengæld er alting så småt at man næsten skal bruge en lup.
Avatar billede ducks Nybegynder
03. april 2006 - 05:10 #1
LCD skærme kan kun køre 1 opløsning helt skarpt, og det er vidst nok altid deres højeste opløsning der er den skarpeste. Så der er desværre ikke noget at gøre ved problemet.
Avatar billede peter_svendsen Nybegynder
03. april 2006 - 09:25 #2
CRT skærme har en variabel opløsning, så alle opløsninger der er mulige gengives korrekt.

LCD skærme benytter en anden teknologi, hvor der er er fast antal 'små lamper', så hvis du vælger en anden opløsning end skærmens naturlige opløsning vil den prøve at gengive billedet efter bedste evne ved at lamperne får en farve der ligger imellem de to punkter der er valgt.

Din ven bør derfor altid benytte skærmens oplæsning hvis det er muligt.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
03. april 2006 - 15:33 #3
Tak begge to.
Jeg havde godt nok en fornemelse af, at det er sådan det hænger sammen.
Men hvis man sætter skærmen til den optimale opløsning, så bliver det hele meget småt, og svært at se. F.eks. når man er i Explorer, så fylder billedet kun ca. 1/3 del af skærmen. Ikke til at holde ud at se på.