Avatar billede booxz Nybegynder
22. marts 2006 - 18:36 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Fix æ og ø og å problem på hjemmeside

Har lavet en side men den ligger (og skal ligge på en server i usa) men den kan ikke vise æøå som jeg kar skrevet i teksten på siden,har ikke meget lyst at skulle løbe alt teksten på siden i gennem og ret dem til html koder (alså æøå bukstaverne) er der en måde jeg kan ungådet? evt et program der kan løbe hele siden igennem og rette æøå
Avatar billede trekkies Juniormester
22. marts 2006 - 18:38 #1
Du skal bruge en encoding i din head kode, du kan bruge denne:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
Avatar billede booxz Nybegynder
22. marts 2006 - 18:47 #2
Kan ikke få det til at virke, har jeg kjort noget forkert? den viser bare ??? når jeg går ind på siden

<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
æøå
</html>
Avatar billede trekkies Juniormester
22. marts 2006 - 19:00 #3
Prøv disse:
&aelig;      =    Æ
&oslash;    =    Ø
&aring;        =    Å
Avatar billede no_doubt Nybegynder
22. marts 2006 - 19:09 #4
asp:

<% session.lcid = 1030 %>

i toppen af din side
Avatar billede booxz Nybegynder
22. marts 2006 - 19:11 #5
det jeg mente med jeg ikke vil løbe hele siden igennem er det med

&aelig;      =    Æ
&oslash;    =    Ø
&aring;      =    Å

serveren understøtter ikke asp men php
Avatar billede double-g Juniormester
22. marts 2006 - 19:14 #6
Med php så kan du bruge

<?php header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1');?>

Hvis du vil have et program til at rette æ ø og å til html koderne, så er Nvu ganske glimrende. Og så garanterer den også w3c valid kode.

http://www.mozilladanmark.dk/nvu/
Avatar billede booxz Nybegynder
22. marts 2006 - 19:16 #7
Avatar billede double-g Juniormester
22. marts 2006 - 19:26 #8
Hmm.. den fungerer fint ved mig.

Men ellers kan du prøve http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-nvu.html
Avatar billede booxz Nybegynder
22. marts 2006 - 19:31 #9
underligt, der får jeg også denne fejl

Serveren kimludvigsen.dk er for lang tid om at svare.
Avatar billede trekkies Juniormester
22. marts 2006 - 19:34 #10
Da du koder i php, har du så prøvet at spørge inde under php?
Avatar billede booxz Nybegynder
22. marts 2006 - 19:41 #11
nej for jeg kan ikke php :) serveren understøtter bare php og sql
Avatar billede rynke10 Novice
23. marts 2006 - 09:04 #12
Du kan nemt udskifte alle æøå med &aelig; o.s.v.
Jeg skriver selv altid æøå og udskifter det så senere. Jeg bruger et lille program der kan søge og erstatte flere ting på en gang og gøre det i flere filer af gangen.
Du kan endda gemme dine søgninger, så du har udskiftning af æøå liggende som standard.
http://www.orbit.org/replace/
Avatar billede rynke10 Novice
23. marts 2006 - 09:05 #13
Går ud fra at evt. variabler i PHP ikke indeholder æøå, uanset hvad, undgår jeg dem altid i variabelnavne.
Avatar billede olebole Juniormester
23. marts 2006 - 14:26 #14
<ole>

I 22/03-2006 18:47:23 mangler du et body-element. Derudover burde der ikke være noget i vejen for at bruge æ, ø og å - selvom det med iso-8859-1 er mere korrekt at bruge de viste HTML-entities.

Når du ikke lægger et link til siden, er det ikke til at gætte, hvad din server sætter af headers (og/eller med hvilken encoding, filen er gemt), men det kan muligvis være nødvendigt at bruge den linje, der blev vist i (22/03-2006 19:14:45) ... hvorefter filen naturligvis skal omdøbes til 'ET_ELLER_ANDET.php'  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede booxz Nybegynder
24. marts 2006 - 15:01 #15
Smider du ikke et svar durble-g :)
Avatar billede double-g Juniormester
24. marts 2006 - 15:56 #16
Jamen her er da et stk svar, når ligefrem du insisterer :-)