Avatar billede danm Nybegynder
19. marts 2006 - 15:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke connecte til database )o=

Jeg er ved at lære at bruge visual basic 2005 ekspress og skal koble til en sql server database. Jeg bruger sql server ekspress versionen (da den jo er gratis)
Hver gang jeg prøver at koble til en database får jeg altid fejlen, error connecting to server. Samtidig siger fejlen at det kan skyldes at remote connection er slået fra. Jeg har prøvet at slå det til i "sql server surface area configuration" men det har ikke rigtigt hjulpet. Jeg får samme error hvis jeg prøver at køre OSQL.
Jeg kan dog godt oprette en database i VB2005 men jeg kan ikke bruge noget kode til at læse fra den.
Jeg har databasen på samme computer som vbprogrammet, og i connection string fortæller jeg at server =(local). Ved ikke om det fortæller noget brugbart men al hjælp ville være godt...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2006 - 20:12 #1
kører databasen på samme maskine som applikationen ?

hvordan ser connection string ud ?
Avatar billede danm Nybegynder
19. marts 2006 - 23:22 #2
Ja, den kører på samme maskine. Jeg bruger den connection som du har faktisk har lært mig tidliger(o=

connection = "server=(local);database=test;Integrated Security=SSPI"
Avatar billede danm Nybegynder
20. marts 2006 - 22:41 #3
Ok, nu nu har jeg fundet ud af det.. Server skal skrives

Server=ACER\SQLEXPRESS
(Mit computernavn er Acer)

Så kan jeg godt connecte til databasen og også åbne OSQL men jeg kan bare ikke logge på. Får en error

Failed to login ACER\Dan

Nogen der ved hvad dette problem skyldes? Jeg mener ikke at have oprettet noget kodeord eller noget i min database
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2006 - 22:54 #4
hvis det er eneste SQLServer paa maskinen mener jeg at Server=ACER burde virke

----

med hensyn til login - er dit brugernavn medlem af administrator gruppen ?
Avatar billede danm Nybegynder
20. marts 2006 - 23:02 #5
Ja, den står som computer administrator. Jeg har ikke andre brugere og ingen kodeord på min login.
Avatar billede danm Nybegynder
13. april 2006 - 02:54 #6
hmm.. Lukker desværre. Har skiftet til Access database istedet. Det virker nemmere til at starte ud med..  (o=