Avatar billede sithlord Nybegynder
07. marts 2006 - 21:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Realtek AC'97 ustabil lyd

Hej

Jeg har arvet en "gammel" HP Pavillion t840.dk fra en ven, og jeg har derefter puttet lidt ekstra hardware i. bl.a. 120GB ekstra haddisk, Geforce 6800LE grafikkort, og en ekstra stang ram, så der nu er ialt 1GB. derudover er der også kommet en ny 400w PSU i. Og så har jeg installeret Win XP pro istedet for Home.

Mit problem er bare, at efter pro installationen, lagger lyden konstant, selv hvis det bare er et lille "ping" fra windows.

Kortet er et onboard Realtek alc658, og jeg har selvfølgelig prøvet alt hvad jeg kunne finde af drivere. både fra HP, fra realtek, og fra diverse sider på nettet.

Jeg håber meget at nogle kan hjælpe med at løse problemet, så jeg kan høre musik igen:D

/Sithlord
Avatar billede haverslev Novice
07. marts 2006 - 21:41 #1
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering
Klik på + udfor Engeder til lyd, video osv.
H-klik på alle enhederne og vælg fjern
Genstart pc`en og lad windows finde og installere enhederne igen, den vil muligvis spørge efter driver
http://soundcard.free-driver-download.com/RealTek/11921/Realtek-ALC658-ALC850-AC'97-Audio-Driver(HP-models).html
Avatar billede sithlord Nybegynder
07. marts 2006 - 22:18 #2
Nu har jeg prøvet det du skrev, bortset fra at jeg ikke kunne fjerne alle enhederne, men kun Realtek AC'97, og da dit driverlink ikke virkede, fandt jeg en lignende driver andetsteds.

jeg kan sige at det er blevet meget bedre. Nu hakker den kun en gang med ca 10 sec mellemrum. Men jeg vil gerne have det til at blive lige så godt, som oprindeligt.
Avatar billede haverslev Novice
08. marts 2006 - 08:12 #3
Du har ikke en cd med chipset driverne (bundkort driverne) som du kan installere?

Ellers prøv at hente dette trail program, som kan vise dit bundkort/chipset og du kan hente opdateringer via henvisning til producentens hjemmeside:
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=5&lang=en
Avatar billede sithlord Nybegynder
08. marts 2006 - 14:21 #4
Nej, der fulgte overhovedet ikke nogle cd'er med. i det oprindelige windows var jo integreret alle drivere.

Jeg har lige prøvet at download Everest, og det siger jeg har et Asus K8S-LA med et SIS760GX chipset. Dette kort findes ikke på asus hjemmeside, og jeg kan ikke umiddelbart finde nogle drivere til det.

/Sithlord
Avatar billede haverslev Novice
08. marts 2006 - 19:21 #5
Det ser altså mærkeligt ud, men på HP`s side er der følgende til lyd.
Prøv at fjerne den nuværende driver (i enhedhåndtering)
og derefter installere Realtek AC'97 Audio driveren herfra:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?dlc=da&lc=en&product=453390&lang=da&cc=dk&os=228

Hvis ikke, så er jeg desværre på bar bund ;(
Avatar billede haverslev Novice
08. marts 2006 - 19:24 #6
Hov, der var jo også :
»  Spring 2005 Original Chipset Driver Collection
I bunden af siden
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?dlc=da&lc=en&product=453390&lang=da&cc=dk&os=228
Avatar billede sithlord Nybegynder
08. marts 2006 - 19:38 #7
Jeg har prøvet alle de ting du foreslår, men jeg har skrevet en mail til hp support, og de sendte links til en hel masse drivere... desværre virkede det ikke... derudover skrev de at det kunne været mit grafikkort, der var for nyt til at bundkortet også kunne klare lyd. Det er imidlertid ikke korrekt da jeg lige har tjekket lyden under Knoppix(Linux) og der var ingen problemer.

Men tak for hjælpen alligevel...

et sidste lille spørgsmål: Det der med point og svar og sådan, hvordan fungerer det?? skal jeg lukke dette spørgsmål eller hvad?
Avatar billede haverslev Novice
08. marts 2006 - 19:42 #8