Avatar billede marcfj Nybegynder
02. marts 2006 - 20:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk fungerer ikke

Hej jeg er en kvindelig 20 årig studerende, som kun lige ved hvordan man tænder sin computer..

Men mit spørgsmål lyder på, at jeg har et problem med min trådløse netforbindelse. Jeg har haft en tekniker på besøg der har sat den trådløse router rigtigt op og forbundet ledningerne rigtigt. Derefter satte vi mit internet op på computeren og det ser ud til at det tilsyneladende virker. Den giver besked om at der er forbindelse og at forbindelsen er "udemærket". Men mit problem er bare at jeg inde i "Status for Trådløs netværksforbindelse" ikke modtager nogle pakker men at der dog bliver sendt en smule. Udover det, kan jeg se inde i "status for fobindelse" at der ikke er defineret nogen Standardgateway, DNS-server og WIN-server. Felterne er bare blanke. Selvom jeg forsøger at reparere forbindelsen, fortæller den mig at det ikke var muligt at reparere forbindelsen. Hvis jeg tilslutter computeren til LAN-forbindelsen kan jeg sagtens komme på internettet. Jeg havde en mistanke om at det måske kunne være min firewall (Norman) men selvmom jeg deaktiverer denne, kan jeg stadig ikke opnå forbindelse.

Hjælp en kvinde i nød. Og helst i et sprog der er på mit plan :)

Mvh
Katja
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. marts 2006 - 20:34 #1
Dit problem er den trådløse forbindelsen mellem router og det trådløse netkort.

Den lette løsning er at fjerne strømmen fra routeren i mindst 10 - 15 sekunder, og derefter genstarter routeren op på ny. Du kan så i mellemtiden genstarte din maskine, og krydse fingre, men det virker faktisk engang imellem.

Gør det ikke dette, skal der en større genopsætning af den trådløse forbindelse. dertil kræves navn og nummer på routeren.

Men prøv det med strømmen først.
Avatar billede damkel Nybegynder
02. marts 2006 - 20:48 #2
Hmmm, det lyder nu som om du ved lidt mere end bare hvordan man tænder sin computer...

Da du kan komme på med en tråd, men ikke på den trådløse kunne tyde på:

1. Der er ikke sat DHCP op på routeren og at der muligvis kun er en ip-adresse til rådighed. Denne ip-adresse er så blevet reserveret til din netstik. Dette er i høj grad afhængigt af din udbyder.
Et forslag kunne være, at forsøge at slukke modem og router og derefter tænde dem igen (Husk modem først og når den er "oppe" så tænd routeren). Det virker for nogle udbydere.

Uanset hvad, så tror jeg ikke, at du kommer uden om 2):
2) Opsæt af DHCP på din router.
Alt afhængigt af hvilken router du har, så skal opsætningen af DHCP nok lige kigges efter. Muligvis skal den bare slåes til.
Sandsynligvis er der en standart indstilling som virker fint, når det er aktiveret.

3)
Kig også på opsæt af IP (Intenet protokol tcp/ip) - det lyder som om du ved hvad jeg mener.
Check, at det på wlan'en er sat til dynamisk at hente både ip og dns.

4)
Jeg har til tider måtte lægge en ny firmware på routeren, men det vil jeg ikke komme mere ind på her, hvis du ikke ved hvordan, så venter vi med dette til hvis det bliver nødvendigt.

5)
En anden mulighed er krypteringen på forbindelsen.
Du siger, at der er forbindelse, så det lyder ikke som det er her problemet er, men prøv evt. alligevel at slå krypteringen fra et øjeblik for at teste.
Husk at slå krypteringen til igen!

Her er lidt at prøve med.
Hvis det ikke hjælper, så må vi prøve noget andet...

Hilsen
David
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. marts 2006 - 21:19 #3
Så vil jeg også lægge et svar !
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. marts 2006 - 21:19 #4
:-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. marts 2006 - 21:35 #5
Jeg holder med dragon, de fleste routere har fra tid til anden behov for at blive slukket og tændt igen.

Hvilken router er der tale om?
Avatar billede marcfj Nybegynder
02. marts 2006 - 22:00 #6
Kender godt lidt til computere, men er bange for at overvurdere mine kvaliteter:-)

Nu har jeg forsøgt at slukke og tænde for routeren, men der sker ikke rigtig noget.. Jeg har også slået min kryptering fra, men også uden held..

Men damkel du siger noget omkring opsætning af DHCP, og at den muligvis skal slåes til.. Men hvor tjekker jeg det.. Kan ikke lige se nogle knapper på routeren??
Min router er en trådløs router som jeg har bestilt gennem cybercity, jeg har lige vendt den om på bagsiden og der står der, at det er en: ZyXEL, Prestige 660HW-61.. Hvis det er til nogen nytte..
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. marts 2006 - 15:15 #7
Ok.

På forsiden er der nogle lysdioder. Kan du ikke fortælle hvilken farve de har, om de blinker og om de blinker hurtig eller langsom.
Det drejer sig om
PWR/SYS
WLAN
DSL/PPP
Avatar billede marcfj Nybegynder
04. marts 2006 - 23:29 #8
Jo.. Den første lysdiode, længest mod venstre når routeren ses forfra, hedder PWR/SYS og er grøn, blinker ikke. Så er der WLAN også grøn, og blinker ret utilregneligt. Enten blinker den slet ikke ellers blinker den meget hurtigt et kort stykkke tid. DSL/PPP også grøn, den har nærmest en fast rytme hvor den slet ikke blinker og derefter blinker rigtig hurtigt, for så ikke at blinke igen osv..

Det skal lige siges at da jeg tog min bærbar ned til routeren for at se på lyset samtidig med at jeg skriver, kunne jeg se inde i "status for trådløsnetværksforbindelse" at jeg modtog 1 pakke, ved ik om det ændrer noget:)

Mvh Katja.
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. marts 2006 - 22:30 #9
Når Wlan blinker, er der trafik på det trådløse net.

Hvis du trykker Start > Kør > skriv cmd og tryk enter > skriv ipconfig og tryk enter. Hvad angiver den som standart gateway ?

Er det korrekt forstået, at du godt kan komme på nettet med kabel, men ikke med trådløs ?
Avatar billede marcfj Nybegynder
07. marts 2006 - 16:02 #10
Jeg forsøgte selv med en masse forskellige ting, og har endelig fået det til at virke. Jeg trykkede reset på routeren og opsatte den påny med WEP kryptering, MAC filtrering og hele molevitten.. Og nu virker det.. Tror faktisk at det var mig der havde krypteret den forkert.. Sorry.. Men du får dine point alligevel dragon, og tusind tak for hjælpen:)
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. marts 2006 - 16:17 #11
Ok, og takker.

Hvis både trådløs netkort, og router understøtter WPA- PSK er dette at foretrække. Det er mere sikkert end WEP.
Avatar billede marcfj Nybegynder
07. marts 2006 - 20:23 #12
Tak.. Men tror ikke at routeren understøtter det, for inde i opsætningen kan man kun vælge WEP.. :-)