Avatar billede siv Nybegynder
30. april 2001 - 08:05 Der er 28 kommentarer

Skarpe kanter i Photoshop

Hej,

er der nogen som kan fortælle mig hvordan jeg laver total skarpe kanter på min firkant med runde hjørner i Photoshop.

De er lidt flænsede og det ser ikke for godt ud, hvad gør jeg?

Jeg har Photoshop 5.5 i den danske version.

Jeg håber i kan hjælpe mig da det er et mega problem for mig!!!

/Siv.
Avatar billede mike@work Praktikant
30. april 2001 - 08:24 #1
Avatar billede siv Nybegynder
30. april 2001 - 08:26 #2
< mike@work

Jeg har lavet de runde hjørner på min kasse, men de kanterne er ikke helt skarpe!
Avatar billede prodic Mester
30. april 2001 - 08:33 #3
http://www.builder.dk/artikler/article.asp?AID=89

Like this???

Husk at bruge Antialiased når du tegner.
Avatar billede halfblind Nybegynder
30. april 2001 - 08:48 #4
det hjælper også lidt hvis man bruger større opløsning.:-)
Avatar billede prodic Mester
30. april 2001 - 08:53 #5
Tja hvorfor gøre det, når man nu ikke behøver :-)
Avatar billede halfblind Nybegynder
30. april 2001 - 08:54 #6
det er nok bare mig der har vænnet sig til det..:-)
Avatar billede siv Nybegynder
30. april 2001 - 08:55 #7
Hvordan sætter jeg en større opløsning?
Avatar billede halfblind Nybegynder
30. april 2001 - 08:58 #8
ja, når man åbner en ny fil så skriver man bare f.eks. 300 p/inch..i stedet for 72, men det ved nok Prodic alt om.
Prodic, hvorfor giver det problemer når man har lavet et billede i 72 dpi, hvis vi går ind i image size og laver det om til 300 dpi, så vil den ikke uanset hvad?...eller jo han vil, men næste gang man åbner filen, så er det igen 72 dpi?
Avatar billede kbruun Nybegynder
30. april 2001 - 09:13 #9
Prodic >> Hvis de skal være 100 % skarpe er du da nød til at lave det i vector grafik (illustrator )!?
Avatar billede prodic Mester
30. april 2001 - 10:11 #10
kbruun->Helt korrekt. Det skal være vektor for at være 100% rent, men vektor-delen er Photoshop(som spørgsmålet går på) er det jo sådan lidt så som så med. Ikke?

halfblind->øhhh hvad? Kan du forklare den igen. Gemmer du den som 300 dpi og når den fil du gemte åbnes igen så er den kun i 72 dpi? skal det forståes sådan?

Siv->Image->Image Size og sæt resolution til 300 per inch. :-)
Avatar billede halfblind Nybegynder
30. april 2001 - 10:15 #11
prodic...nej
hvis du har et billede som er lavet i 72 dpi.

Hvis jeg nu åbner det billede og vil lave det om til 300 dpi og gør det inde i imagesize og gemmer det....og så åbner igen. Så er den resolution igen 72 dpi og ikke 300 som jeg havde lavet det om til.
Avatar billede prodic Mester
30. april 2001 - 10:20 #12
Du gemmer det som en : *.gif, *.jpg, *.tif, *.psd eller hvad?
Avatar billede halfblind Nybegynder
30. april 2001 - 10:22 #13
det er godt nok et stykke tid siden....men tror nok det var en *.jpg
Avatar billede prodic Mester
30. april 2001 - 10:25 #14
Oplevede selv noget lign. igår, med en gif og har trods ihærdige forsøg endnu ikke fundet en grund.
Måske hænger det sammen med en A4 i 300 dpi...det var Web-saven ikke glad for :-)
Avatar billede halfblind Nybegynder
30. april 2001 - 10:27 #15
i hvert fald irriterende..
Avatar billede theartist Nybegynder
30. april 2001 - 12:06 #16
Lav en ctrl+n lav det billed i samme størrelse i 300dpi og træk det over, gem og så skulle det gerne holde de 300dpi!

theartist.dk
Avatar billede prodic Mester
30. april 2001 - 12:37 #17
TA->Endelig virker theartist.dk :-) Nice site!
Avatar billede theartist Nybegynder
30. april 2001 - 12:50 #18
der er bare minus indhold på det og det er nu noget basic, men med den smule tid jeg desværre har til den slags er jeg også blevet rigtig tilfreds.
Avatar billede theartist Nybegynder
30. april 2001 - 13:04 #19
skal forresten lige have fundet en hjørne til prodic.dk på linkssiden, nu jeg kommer i tanke om det, jeg har slet ikke tænkt på at tage danske sider med, den må jeg fikse ved lejlighed.
Avatar billede prodic Mester
30. april 2001 - 14:11 #20
TA->Du linker, så linker jeg tilbage - Deal?
Avatar billede theartist Nybegynder
30. april 2001 - 18:56 #21
Det kan vi godt lave en deal om, no probs der - jeg linker til de folk som jeg kan stå inde for laver noget fedt, så pladsen skal du nok få :-)
Avatar billede theartist Nybegynder
30. april 2001 - 19:14 #22
Du er hermed online på theartist.dk - jeg fixede lige et lille banner til dig, da jeg ikke umiddelbart kune finde nogle på din side, vil du hellere have et andet på, så råb højt!
Avatar billede prodic Mester
30. april 2001 - 19:18 #23
Jeg takker og bukker.
Og forstod godt hentydningen, skal nok få lavet en 88\'er til dig.
Der får lige noget tid, så kommer du på www.prodic.dk - under respekt...
Avatar billede sukos Juniormester
30. april 2001 - 21:23 #24
Bruger selv Flash til at lave runde hjørner, eksporterer i gif-format og laver en selection i Photoshop med de runde hjørner.
De billeder som vises på builder.dk i tutorialen er ikke runde.
En anden mulighed er at bruge star-office (gratis-program) Her er også et vektorbaseret tegneprogram.
Avatar billede -onslow- Nybegynder
30. april 2001 - 21:25 #25
prodic>> tak for den fede side!
Havde sq aldrig kommet igang uden din side!
Avatar billede -onslow- Nybegynder
30. april 2001 - 21:26 #26
prodic>>> kan bare ikke fårste det tutorial om guld skrift!
Avatar billede prodic Mester
01. maj 2001 - 17:35 #27
Sukos->øhh hvad - er de ikke runde?
Nej ikke 100%, pga de funktioner man bruger i PS for at \"dække\" over dette programs manglende vektorunderstøttelse(ja den er der da). Zoomer du ind til 1600% og kigger på kanterne er de IKKE helt skarpe, men ved normal visning ser de ud til at være det.
Enig?

Onslow->Hvad er det du ikke forstår??
Avatar billede osaka_san Nybegynder
04. maj 2001 - 00:14 #28
Sukos> Du kan aldrig opnå en komplet 100% rund cirkel. Det er fysisk umuligt. En cirkel vil altid være bygget op af mindre elementer der er så små at det blotte øje ikke kan adskille dem fra hinanden.

Selv vektor grafik er ikke 100% rund, da vektor grafik, for at kunne vises på en monitor, skal omformes til en \"form\" for bitmap. Dette skyldes at en monitor bygger sit billede op af bittesmå prikker og en cirkel vil derfor bestå af bittesmå prikker der sidder så tæt sammen at øjet ikke opfatter dem.

Selve algoritmen bag vektorgrafik er god nok i intentionen om at få en 100% rund form, men i det øjeblik den skal laves om til noget visuelt bliver du nødt til at omforme den til en masse små elementer der danner helheden.

Forskellen på bitmapgrafik og vektor grafik ligger i at med vektor grafik går man ud fra en matematisk formel der udregner det endelige resultat, hvorimod bitmap principelt ER det endelige resultat.

Med venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
www.Builder.dk