Avatar billede mikie Nybegynder
13. februar 2006 - 21:15 Der er 16 kommentarer

Installation af BIOS

Så fik vi alle stumperne og har proppet dem i puteren. Der er strøm dyret og alle periferi-dimser er proppet i og som (lidt) forventet er skærmen sort.

Hvad gøre man så, hvordan installere man BIOS når det neste der er med er en CD-ROM.

mvh
MIkie
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2006 - 21:22 #1
man installerer ikke en BIOS, man opdaterer den, men få billede på først, prøv emd så lidt som muligt tilsluttet (uden netkort, lydkort osv)
Avatar billede gudmundp Praktikant
13. februar 2006 - 21:25 #2
Bios er normalt installeret på forhånd og ligger på bundkortet
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2006 - 21:26 #3
Er du sikker på at du har husket det extra kabel med 12 volt (hvis bundkortet altså kræver det)
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2006 - 21:31 #4
gudmundp normalt ? BIOS er ALTID installerer på forhånd, det er ikke altid det grafiske interface er (var det ikke på nogle nu gamle maskiner, har en 4 vejs 200 Mhz Pentium, der kommer man i BIOS, med 4 disketter), men BIOS er ALTID installeret.
Avatar billede gudmundp Praktikant
13. februar 2006 - 21:39 #5
screem > gamle ibm maskiner havde noget der lignede
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2006 - 21:42 #6
gudmundp den maksine jeg har er en ældre compaq server, så vi kan godt sige altid (at BIOS er installeret)
Avatar billede gudmundp Praktikant
13. februar 2006 - 21:48 #7
javel!!!! jeg skal nok lade være at blande mig en anden gang
Avatar billede screem_brille Novice
13. februar 2006 - 22:05 #8
gudmundp øhh hvad bliver du sur over ? det er blot en information...
Avatar billede mikie Nybegynder
13. februar 2006 - 22:40 #9
Tak for de mange hurtige svar. Ved nærmere læsning af manualen kan jeg jo godt se at der er angivet en BIOS chip. Der ser jo ud til at være strøm på det der skal være. Alle fans kører og dioden med SB-Power lyser.

Aber...stadig ingen billed på skærmen. Der er ikke noget on-board grafik kort hvorfor jeg har inst. ASUS´s egen PCIX 256 Mb kort. Er det fordi der mangler drivere til skærme kort mv.

Eller hvad kan det ellers skyldes ?

mvh
Mikie
14. februar 2006 - 18:05 #10
Minimum for at du får skærmbillede på er:
Strømforsyning + Bundkort + CPU + RAM + Grafikkort, og at det er sat rigtigt/ordenligt sammen.

Alle dele i computeren kan forårsage symptomet, sort skærm, ingen bip, alle blæsere kører, drevene kører deres selvtest.

Prøv først om du kan få minimum til at køre. bemærk hvad Helgec skrev.

Du kan roligt forvente at BIOS er installeret. BIOS = Basic Input/Output System, er software, du kan kalde PC'ens grund operativ system, og det ligger i en ROM (Read Only Memory). I gamle dage var det PROM'er eller EPROM'er der blev brugt, og som kunne skiftes, ved at pille den ud af en sokkel. I dag bruges der det man kalder FlashROM, hvor du kan kopier en ny BIOS ned i fra f.eks diskette eller windows m.m.

Skulle BIOS mod al forventning mangle, så ville du selvfølgelig også få dette symptom.

Udtrykket "gå ind i BIOS", skaber en del forvirring, da folk her blander BIOS, Setup data og Setup utility (Program) sammen i et, hvilket det absolut ikke er.

Setup data ligger i noget der hedder RTC RAM'en, de fleste kalder det CMOS. Men CMOS er en teknologi, så RTC RAM, er det mest nøjagtige ord.
BIOS bruger Setup data, til at finde ud af hvordan hardware'en skal opføre sig (kort fortalt).

Setup Utility, er det program man bruger til at ændre setup data med. Setup utility kan ligger i en ROM, faktisk den samme rom som BIOS ligger i, eller det kan ligge på et hvilket som helst lagrings medie, disktte, CD/DVD, Harddisk eller USBstick.

Gudmundp har ret i at IBM på de tidlige (hvis ikke all) PS/2 maskiner havde noget at BIOS liggende på Harddisken. Man fik dog billede på skærmen uden.
Avatar billede mikie Nybegynder
14. februar 2006 - 22:23 #11
Hej roger

Dejlig med en god uddybende forklaring. Jeg vidse en del af det i forvejen, men fint at få tingene sat ordentligt i forhold til hinanden.

Jeg har genbrugt en del stumper fra den tidliger opsætning bla. HD og et ram kort. Jeg prøver nu at pille alt af til minimum som foreslået og så bygge videre derfra.

Der ligger bla to HD hvor den ene er IDE og har inst XP og den anden er en helt ny uformateret SATA 120GB HD. Kab være det er for kompliceret at lægge ud med.

Jeg vender tilbage hvis basic ikke virker.

mvh
Mikie
15. februar 2006 - 12:23 #12
Ja, start med at få det basale til at virke, som jeg har forstået dit spørgsmål, så er det, det der driller.

mht. at få en gammel XP installation til at virke på et nyt board, der er helgec, mere manden end mig.
Avatar billede mikie Nybegynder
15. februar 2006 - 20:06 #13
BUCKER BUCKER BUCKER

MAGE TIL SUR RØV SKAL MAN LEDE LÆNGE EFTER (pardon my french) og så skal jeg nok stoppe råberiet.

Fandeme om ikke, jeg kæmpe idiot, har mast en 754 CPU ned i et 939 bundkort. Hvor dum har man egentlig lov at være. En plovmand er smidt ud gennem vinduet.

Så tror da pokker at skidtet ikke virker. Der er tre ben der er lettere bukket i CPU-en og så mu man håbe at soklen ikke har taget skade.

Nå men ellers tak for hjælpen forløbig. Nu får vi den rigtige CPU i morgen, så skulle det nok komme til at virke. Pyt med om vi skulle til at gøre noget ved XP´en. Det gør nok knap så meget. Jeg kunne egentlig godt tænke mig få OS´et til at ligge på SATA-HD´en da jeg har hørt at denne skulle være noget hurtigere end IDE-HD´en.

Jeg vender tilbage hvis der skulle tilstøde os flere katastrofer.

PFT
Mikie
15. februar 2006 - 20:43 #14
Shit happens. Held og lykke med det.
Avatar billede mikie Nybegynder
16. februar 2006 - 17:30 #15
Så kører det for Svend-bent og ballongyngerne.....næsten da.

Som det blev nævnt, fik jeg de forventede problemer med at boote fra den gamle HD og ville jo, som nævnt, gerne have OS over på SATA-HD´en.

Jeg kan ikke starte windows i hverken normal eller nogle af de fejlsikrede tilstande. Nu skal man jo i disse dage passe på hvem man fornærmer men er der nogen vej udenom "en kold tyrker" med en genindstallation.

mvh
Mikie
Avatar billede screem_brille Novice
16. februar 2006 - 18:26 #16
ja en repair af windows kan gøre det ;)