Avatar billede paw_jensen Nybegynder
12. februar 2006 - 15:34 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

2 styresystemer

Ohøj!

Jeg har lidt problemer med at få nogle programmer til at køre ordentligt i xp. Programmer fungerede fint under w98. Jeg ønsker at installere w98 ved siden af xp - kan jeg det uden at skulle geninstallere xp ? jeg har 2 80 gb diske med hver 2 partitioner. Alle partitoner er ntfs - men kan vel hurtigt ændres til fat32 med part.magic. xp ligger på C. D og E er i brug. F er blank og her ville jeg gerne have w98.

Hilfe bitte :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. februar 2006 - 15:36 #1
hvis du installerer Win98 først, kan du efterfølgende installerer XP så du ender med at have begge systemer på maskinen. Win 98 kan dog ikke håndterer ntfs
Avatar billede paw_jensen Nybegynder
12. februar 2006 - 15:42 #2
Ja, men nu har jeg xp installeret...

Er det ikke muligt at lægge 98 på en helt ny ekstra harddisk og blot gå i bios og vælge boot drev når jeg vil skifte styresystem ?
Avatar billede torappelt Nybegynder
12. februar 2006 - 15:51 #3
Jo, det kan du selvfølgelig godt. Det er lidt besværligt, men jeg bruger det selv for ikke at få "blandet" min linux -opsætning sammen med min xp-opsætninge. Problemet med at have 2 styresystemer på samme HD er jo at hvis HD ryger sig en tur som følge at bøvl i det ene styresystem kan det meget let brede sig til hele HD (f.eks. problemer med partitionstabellerne).
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. februar 2006 - 15:53 #4
Nej det er det ikke umiddelbart, da windows ikke er ret god til atsameksisterer. først i XP kan det lade sig gøre. Hvis du installerer win98 og den skal kunne køre, så vil den ødelægge alle andre styresystemer derer installeret. Ved at installerer win 98 først, kan det lade sig gøre efterfølgende at indstallerer XP og så kører med begge bagefter.

Alternativt skal du un i VMWare, hvor du kan have mange virtuelle maskiner kørende. En VMWare borkstation koster 1000,- til 1500,- kr. og kræver en del ram for at køre ordentligt, tilgengæld kan du have både din XP og din Win 98 maskine kørende samtidig
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. februar 2006 - 15:54 #5
torappelt>Det kan lade sig gøre med Linux fordi linux kan sameksistere, men ikke med Win 98
Avatar billede morhan Novice
12. februar 2006 - 15:59 #6
Som det nævnes her http://www.eksperten.dk/spm/683210
hvis man reparerer bootfilerne efterfølgende, kan man godt installere 98 som sidste system
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. februar 2006 - 16:01 #7
Du kan også smide lidt penge i microsofts kasse og køre din win98 under XP på en virtuel maskine, så skal du ikke genstarte for at køre win98, det køre bare i et vindue på din desktop: http://www.microsoft.com/Windows/virtualpc/default.mspx

der er også andre muligheder: www.wmware.com
Der findes et freeware tool (XEN) men indtil videre er det vist kun på Linux, der er dog lovet en windows port af XEN: http://www.xensource.com/
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2006 - 16:39 #8
Der er ingen problemer forbundet med at installere Win98 Hverken efter Linux eller XP Alt efter hvad der passer i dit system skal du ind og kigge på http://www.helgec.dk/fat32.html eller http://www.helgec.dk/ntfs.html kan du ikke finde ud af det så skriv så paster jeg en /boot/grub/menu.lst
Avatar billede paw_jensen Nybegynder
13. februar 2006 - 20:53 #9
Det lyder meget godt alt sammen og jeg har også kigget på helgec's side - men det virker lidt for kringlet - er måske lidt nervøs for at noget går galt og data går tabt.

Det jeg bedst kunne forestille mig, var at pille mine 2 eksisterende harddiske ud. sætte den nye i og installere W98. herefter sætte de gamle diske i hvor de sad før. Er det så ikke muligt at vælge mellem de 2 diske i bios derefter? der kan jo ikke være data som er blevet ændret ved installation?
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2006 - 21:19 #10
"Det jeg bedst kunne forestille mig, var at pille mine 2 eksisterende harddiske ud. sætte den nye i og installere W98. herefter sætte de gamle diske i hvor de sad før. Er det så ikke muligt at vælge mellem de 2 diske i bios derefter" Jo men det kan jo til tider virke lidt bøvlet
Avatar billede torappelt Nybegynder
13. februar 2006 - 22:06 #11
Mit bundkort understøtter at jeg trykker F11 ved start og derpå kommer ind i en boot-menu: diskette,usb,hd1,hd2,cd-rom. Det er rimeligt smart, da jeg så bare kan vælge den hvor styresystemet ligger. Men ellers er reglen som ovenfor skrevet: altid ældste styresystem installeret først.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2006 - 15:34 #12
Lidt FEEDBACK ??
Avatar billede paw_jensen Nybegynder
21. februar 2006 - 19:37 #13
helge - send et svar
Avatar billede paw_jensen Nybegynder
07. juni 2012 - 22:09 #14
lukker