Avatar billede t_peters Nybegynder
02. februar 2006 - 12:41 Der er 1 kommentar

Navision C5 2.1 fejlkode 109 kan ikke starte program

Jeg får denne fejl i min C5 :

Fejl i fil e:\c5\c5data.dat under skrivning i record = 252CE700/103
Fejlkode 109= Checkfejl .Checkciffer i læst data er illegalt
Navision C5 vil afslutte.

Hjælp filen er på ca 1 Gb og backup'en er også defekt
Avatar billede dma Nybegynder
03. februar 2006 - 16:04 #1
HVIS du kan komme ind i C5, er der en mulighed for at køre en kørsel til at rette op på databasefejl, men der er en stor risiko for datatab, for databasen er nok beskadiget i en eller anden grad.

Før du gør mere bør du tage en kopi af C5Data.dat for en sikkerheds skyld.

Gå så ind under Generelt/Kartotek/Datastatus. Klik på knappen "Gem" og angiv et passende filnavn (f.eks. 030206.txt). Den gemmer så en fil med oplysninger om antal poster i de forskellige kartoteker.

Gå nu ned under Generelt/Tilpasning/Vedligeholdelse/Database/Check/Fix og kør kørslen. Den tager et godt stykke tid og der må ikke være nogen andre inde i C5 imens. Melder den fejl når den er færdig, skal den køres en gang til; den skal køre mindst én gang uden at melde fejl bagefter.

Hvis du har tid, er det en god ide at køre Generelt/Tilpasning/Vedligeholdelse/Database/Check/Nuller når den er færdig med at rette.

Gå nu tilbage til Generelt/Kartotek/Datastus. V.hj.a. "Hent" henter du ovenstående fil ind. Nu kan du i kolonnen yderst til højre se hvis der er forskel imellem antal poster i kartoteket før og efter rettelsen.

Er der tabt poster kan det være et stort stykke arbejde at checke hvilken indflydelse det har på dine data. Her kommer det an på hvilken slags poster der er forsvundet.

Held og lykke.