Avatar billede tisbris Nybegynder
01. februar 2006 - 07:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

backup domæne controller

jeg tidligere forhørt mig dette kunne lade sig gøre - http://www.eksperten.dk/spm/672226

jeg har nu forsøgt mig med at få dette til at lykkedes men det gik galt. Jeg benyttede denne guide http://www.petri.co.il/how_to_install_active_directory_replica_on_windows_2003.htm

Det der gik galt var at jeg ikke kunne oprette brugere og benytte dem på den sekundærer server - ved ikke hvad der gik galt?

En anden ting som gik galt var at jeg ikke kunne logge ind lokalt på den sekundære server,

Det sidste der gik galt var at jeg ikke havde nogen lokal administratore, hvilket er nødvendigt for en af de applicationer der skal køre på den sekundære server.

Er der derfor nogen der kan give mig en step by step løsning til hvad der skal til. Det eneste jeg har brug for er at sikre sig at man kan logge på netværket hvis den primære domæne server er 'nede'.

Jeg har nu lavet 2 friske installationer af win 2003 og den primære server er sat op til dhcp, dns, ad. Den sekundære server er meldt ind i domænet som alm. server. Dette fungere alt sammen uden problemer, mangler blot at sikre at man kan logge på netværket når domæne kontrolleren er nede.

HJÆLP plz.
Avatar billede nik- Nybegynder
01. februar 2006 - 12:03 #1
Lad den sekundæres DNS pege på den primære. (Den sekundære har vel en statisk IP ??)

Installer DNS servicen (og evt DHCP - husk at scope ikke må overlappe på de to servere, men stadig være i samme subnet) på den sekundære

Så kører du "dcpromo" på den sekundære. Den guider dig igennem tingene. Hvis der ellers ikke opstår problemer, vil AD herefter replikere mellem de to servere.

Sæt DNS på den sekundære til at pege på sig selv.
Avatar billede tisbris Nybegynder
01. februar 2006 - 18:59 #2
det du skriver lyder som det jeg allerede har gjort...som tidligere skrevet så fulgte jeg denne guide http://www.petri.co.il/how_to_install_active_directory_replica_on_windows_2003.htm
og det er i mine øjne det samme som du skriver.

Jeg vil nødigt køre dcpromo før jeg er sikker på at det vil lykkedes da jeg ikke ønsker at skulle afinstallere det hele igen.

Det der bekymre mig var at ved sidste dcpromo installering blev jeg advaret mod at alle mine brugere ville blive slette, hvilket også skete. Derefter havde jeg ikke mulighed for logge ind lokalt på maskinen og det var ikke muligt at oprette lokale brugere. Er det korrekt eller har jeg klokket i det et eller andet sted???
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2006 - 01:18 #3
Jeg har lavet flere domain kontrollere uden problemer rigtig mange gange.
Eneste jeg gør er at sikre første domain controller virker fint, at den bruger sig selv som dns, at dns er opsat og har domænet i den som en ad zone (sker automatisk), evt wins hvis anvendt er sat op.

den anden maskine skal så have fuld forbindelse til første, bruge dns fra første server (sig selv efter installationen af ad er færdig), dns service installeret, husk at opdatere til samme servicepack niveau som første server.

kør en dcpromo, vælg domænet, vælg at den skal tilhøre første domæne, dvs ikke et underdomæne eller nyt domæne/forest osv.

så burde det hele køre uden problemer, dc promo sørger selv for alle indstillinger, forbindelser, og synkronisering af active directory

der burde ikke komme nogen beskeder om at brugere bliver slettet, ikke sikker på hvordan du har fået den frem.

husk at dine klienter skal have begge servere som dns servere, så de altid kan finde en online, ellers virker det ikke. hvis du vil have dhcp til at virke uanset om en server er nede, kan du lave samme subnet på begge, men forskellige ranges, f.eks første server ip 100-150 og anden server ip 151-200 så vil den hurtigste svare give ip, og hvis en er nede svarer den anden.

håber det hjælper
Avatar billede sup3rior Nybegynder
23. februar 2006 - 14:51 #4
Når du kører en dcpromo kan du ikke logge ind lokalt på din domænecontroller længere. Du vil automatisk logge på og blive valideret mod domænet.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2006 - 18:38 #5
hvis du stadig har brug for hjælp må du jo svare ;)
evt luk hvis du har løst problemet.
hvis du har brug for hjælp irl kan det også findes/tilbydes der hvor du er.

mvh Sole