Avatar billede xxmichelxx Nybegynder
22. januar 2006 - 15:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Windows MediaCenter

Hej.

Jeg har tænkt på at bygge et media center, men vil lige vide om jeg gør rigtigt :)

Jeg har tænkt mig at benytte flg hardware:
Computer:
Spec:
Mærke : IBM
Model : IBM Netvista desktop pc
Ram : 256 MB
Grafikkort : Onboard.
Lydkort : Onboard.
CPU : Pentium III 733 mhz
CD Drev : Ja
Diskette Drev : Ja
Antal USB : 2
Indang til Microfon : Ja
Antal speaker udgange : 2
Fjernbetjening : en eller anden der bliver tilsluttet via USB, og kører på infarød.
Tv tuner kort : pinnacle pctv rave
Harddisk : 10 GB (kun til OS, film og musik er på en anden Harddisk)
Højtaler : Går igennem forstærker

Fjernsyn/monitor: Prosonic 21"

Kan dette kører sammen ? (jeg er mest i tvivl ved tv tuner korttet, da jeg ikke ved om det er nogle specielle man skal bruge til media center)

Jeg aner intet om hvilket os jeg skal købe, men regner med jeg "bare"skal købe windows media center, og smide cden i cd drevet ?

Skal tv tuner korttet side i, når jeg gør dette, eller skal jeg tilslutte det senere ?

Hvis jeg installer media center på computeren, kan jeg så bruge et almindeligt desktop i baggrunden af media center, hvor jeg f.eks. har word kørende eller bare surfer ?

ved det er mange spørgsmål gutter, men vil virkelig sætte pris på hvis der var en der hjalp, for er virkelig på bar bund, men vil virkelig gerne have et media center :(

NB : Ingen kommentar vedr. hastighed, da det er ligemeget, jeg vil blot vide step to step hvad jeg skal gøre nu :)

Konklution : Hvordan skal jeg starte for at installer media center ?
og er det muligt at bruge f.eks. internet explore på en computer der er media center på ?
Eks:
1. Sætte harddisken i computeren
2. ???
3. ???
Avatar billede rebecca Novice
22. januar 2006 - 16:25 #1
Hvis du køber Pc Planet Nr1 22 December-19 Januar 2006 Er der en vejlæedning hvordan du opbygger et mediacenter og hvilken hardware det kræver, samtidig er  der også programmet Media Portal i fuld version og gratis, det kræver faktisk det som du selv skriver her blot er tv kortet af et andet fabrikat
Avatar billede xxmichelxx Nybegynder
22. januar 2006 - 16:29 #2
Men jeg vil have windows media center :)

Kan jeg evt. lave det sådan her og tilføje et tv tuner kort senere hen ?

Det tv tuner kort jeg har virker fint til windows xp , kan man ikke finde nogle driver der gør så det virker til media center ?

Undskyld men synes virkelig det er irriterende når folk ikke svarer på hvad jeg spørger om:
Hvordan skal jeg starte for at installer media center ?
og er det muligt at bruge f.eks. internet explore på en computer der er media center på ?
Avatar billede rebecca Novice
22. januar 2006 - 18:53 #3
Som udgangspunkt tilbyder Microsoft kun Windows XP Media Center Edition 2005 software sammen med nye PC'er produceret af lokale og internationale PC producenter. Ønsker du selv at bygge en Media Center PC, kan du anskaffe software via specielle online forhandlere. Du bliver dermed selv PC producent og bør være opmærksom på at det kan være temmelig avanceret at opsætte Windows XP Media Center Edition 2005 software selv. Du kan samtidigt ikke modtage support direkte fra Microsoft eller den forhandler som har solgt software til dig, som det fremgår af Microsoft OEM software licensen. Vil stadig bygge en PC selv, bør du registrere dig som systembygger / system builder på www.microsoft.com/OEM for at læse om understøttet hardware og krævede drivere / codecs for at få Windows XP Media Center Edition 2005 til at fungere optimalt.

Ps...Det var faktisk ment som en hjælp til dig, for det første er det gratis (dvs.ingen udgifter hvis du løber sur i det og evt. opgiver) for det andet kan jeg ikke se hvor du skriver at det absolut skulle være windows media center, for det tredie programmet som jeg omtaler ser faktisk rigtigt godt ud, desuden som du kan læse af ovenstående er det ikke bare lige at installere / opsætte windos media center 2005

Mvh.Rebecca
Avatar billede xxmichelxx Nybegynder
22. januar 2006 - 22:26 #4
Rebecca --> Var li frustreret over noget andet, undskyld !

Jeg vil gerne have det skal være MCE, af nogle grunde, smider dem lige senere, da jeg er for træt nu.

Har kigget på media portal det ligner meget MCE, men alligevel ikke det jeg vil have :)

Jeg har "skaffet" mig en MCE så den del behøver du ikke tænke mere over ;)

Det eneste spg jeg nu har er:

Kan jeg have et dl program som f.eks. limewire/kazaa/DC eller lign. kørende i baggrunden ved media center mens jeg ser film ?
Avatar billede afterglow.dk Nybegynder
23. januar 2006 - 11:10 #5
Hvis vi først lige tager spørgsmålet om hvad XP MCE kan og ikke kan.

XP MCE er faktisk bare et alm XP med media center delen installeret. Dvs det installeres og fungere på helt samme måde som det XP du kender med alle tilhørende funktioner. Der er ingen problemer i at bruge MCE som alm OS med spil, internet og P2P ect. Media delen fungere som et selvstændigt program, dvs du kan minimere det som alle andre programmer og du kan selvfølgelig også have andre programmer kørende i baggrunden mens du bruger media delen.

Der hvor XP MCE skiller sig lidt ud er på hardwaresiden. Den acceptere langt fra alt hvad du smider i den. Det er af samme grund du kun kan købe det som OEM, det kræver en del justering at få det til at køre optimalt.

Når det så er sagt skal det siges at det eneste hardware jeg selv har oplevet problemer med er selve tvkortet. Men for ca. 600,- kan du købe et nyt Hauppauge PVR-150 incl den "orginale" fjernbetjening til MCE hvilket efter min mening er et godt tilbud da det er en uundværlig fjernbetjening hvis man skal styre maskinen fra sofaen. Jeg har prøvet andre fjernbetjeninger men ingen har haft samme funktionalitet.

Med hensyn til de specifikationer du skriver så skal du selvfølgelig sørge for at der er tv-out på dit grafikkort, samt nogle flere ram ville være at fortrække.

Husk at der ikke følger MPEG dekoder med MCE. Dvs du for intet tv billed før du installere f.eks windvd eller ligende program. Det kan godt betale sig at prøve et par forskellige dekoder da der er forskel på kvalitet af billed samt evne til synkronisere lyd og billed.

Med hensyn til det MCE du har "skaffet" skal du være opmærksom på at for at installere den danske sprogpakke skal du have adgang til manuelt at opdatere, hvilket kan være ret umuligt hvis det er en "nøgle" der er brugt for tit.
Avatar billede xxmichelxx Nybegynder
23. januar 2006 - 14:28 #6
Jeg takker for et dejligt velskreve indlæg.

Jeg har skam den danske sprog pakke liggende ;)
Avatar billede afterglow.dk Nybegynder
23. januar 2006 - 16:07 #7
Ja men sprogpakken er ikke nok. For at installere sprogpakken skal man installere en opdatering som ved køb af OEM følger med på en cd. For at installere den medfølgende opdatering skal update rollup 2 installeres. Den skal hentes fra windows update og i den process skal "nøglen" godkendes hele 2 gange før man får adgang.

Jeg ved dog ikke om der er mulighed for manuelt at downloade den på microsoft.com

Lige en bemærkning om besværet med MCE. I mit eget tilfælde købte jeg det før omtalte tvkort og satte i min alm. computer som også har tilsluttet alt muligt skrammel og installerede MCE på en tom partion.

Efter installation af MPEG decoder virkede alt som det skulle første gang. Så det behøves ikke at være besværligt i alle tilfælde. Man kan så altid diskutere om det er nemt at få en billedkvalitet der svare til den man er vand til på fjernsynet.
Avatar billede xxmichelxx Nybegynder
24. januar 2006 - 14:21 #8
afterglow --> Jeg takker mange gange. Dine indlæg har været dejligt brugbare.

Har du en msn messenger eller skype bruger, du vil oplyse, så kunne du evt. hjælpe mig hvis jeg skulle have fremtidige spørgsmål  :) ?

Du kan evt. tilføje mig, hvis du ikke vil nævne din egen offentligt;)

michelmoore@gmail.com <- MSN
xxmichelxx <-- SKype
Avatar billede rebecca Novice
14. februar 2006 - 00:23 #9
Husk at lukke spg.
Avatar billede xxmichelxx Nybegynder
14. februar 2006 - 13:33 #10
Hov sorry :)
Avatar billede xxmichelxx Nybegynder
14. februar 2006 - 13:33 #11
svar.