Avatar billede friisi Nybegynder
20. januar 2006 - 15:06 Der er 11 kommentarer

Sony Handycam DCR HC18E - Et godt valg?

Hej,

Jeg ønsker at købe et digitalt videokamera. Jeg har absolut ingen erfaring med dette emne, og finder det umiddelbart ret uoverskueligt. Dog har jeg i lang tid ønsket mig et videokamera, og derfor har jeg nu besluttet, at jeg vil købe et.

Det jeg har kigget mest på er Sony Handycam DCR HC18E, men jeg ved ikke - om det er et godt valg? http://www.edb-priser.dk/Listprices.asp?ID=125988

Hvad er fordelen ved et sådant kamera, og ulemperne?
Jeg ønsker primært at lave private videoer, men de skal også kunne bruges til andre ting, heriblandt interviews og "for-sjov-film". - Men nej, intet professionelt brug, højest semi, hvis det nogensinde kommer dertil.

Jeg ønsker desuden at være i stand til at redigere video. Er det korrekt forstået, at denne digitale videoafspiller har en harddisk? I givet fald, hvor stor er denne - og hvor meget fylder video i det hele taget?

På forhånd tak.
Avatar billede sardinen Nybegynder
20. januar 2006 - 15:21 #1
Det viste kamera har ingen harddisk, den kører på DV-bånd. Personligt foretrækker jeg DV-bånd frem for harddisk, fordi du får ukomprimeret eller meget lidt komprimeret optagelser på sådant et bånd, fremfor en harddisk, hvor materialet er komprimeret i mpeg/dvd-format, som er meget svært at klippe i. Til gengæld fylder det ikke ret meget.
Når du overfører dv-bånd til pc, overfører du i dv-avi, som fylder en halv bondegård. Derefter klipper du din film og komprimerer din film til mpeg, så det ikke fylder så meget. Det behøver du ikke med en harddiskoptager, der er det komprimeret, men det er meget svært at klippe nøjagtigt i mpeg/vob.
Så hvis du regner med at klippe meget, foretrækker jeg dv-bånd. Hvis du kun regner med at klippe en smule, kan du godt bruge et af de andre kameraer, som optager enten på en DVd eller en harddisk.
Avatar billede friisi Nybegynder
20. januar 2006 - 15:28 #2
Mange tak for dit hurtige svar.
DV-bånd til PC kan overføres via et kabel til en indgang, der er standard på en PC, eller hvorledes? - Og når du siger det er svært at redigere præcist, hvor præcist snakker vi så? En halv bondegår er op til flere GB? - Det lyder voldsomt. Hvor meget plads har en normal harddiskoptager (og hvor meget tid kan der herved optaget?) Og sidst, men ikke mindst - hvor lang er batteriets levetid? Jeg kunne ikke finde det nogle steder.

På forhånd tak.
'Friisi'
Avatar billede sardinen Nybegynder
20. januar 2006 - 15:35 #3
Når du overspiller din video til pc, gør du det via ilink eller usb i fuld kvalitet i et redigeringsprogram. En time fylder, såvidt jeg husker. ca. 12 gb i DV Avi-kvalitet, men når du har klippet og komprimerer ned til en dvd, fylder det kun lidt over 4 gb for en time i fuld DVD kvalitet. Når du klipper ukomprimeret kan du klippe frame by frame, billed for billed. Det er vanskeligere at gøre det i mpeg/vob, da billederne er i "pakker" eller gops (håber der er en, der kan forklare det bedre end jeg). Når så du har klippet, skal det komprimeres igen med yderligere kvalitetstab til følge.
Du kan købe forskellige størrelser batteri der kan vare helt op til 8-10 timer på en opladning.
Hvor stor harddisken er på de kameraer aner jeg faktisk ikke :-(
Avatar billede friisi Nybegynder
20. januar 2006 - 15:41 #4
12 GB? - Det er jo sygt. Og det samme er 4 GB. Selvfølgelig er det ikke så voldsomt, hvis en 'produkt' ender ud med at være 2-3 minutter, men alligevel. Jeg var slet ikke klar over, at vi snakkede om så store størrelser - det gør det jo så godt som umuligt at redigere på nogenlunde 'normale' computere? Er det muligt i MPEG f.eks. at bestemme tidspunktet med ... ½ sekunds nøjagtighed? Eller er det endnu grovere?

Beklager de mange spørgsmål, men umiddelbart er det en stor ny verden, med mange spørgsmål!
Avatar billede sardinen Nybegynder
20. januar 2006 - 15:46 #5
Et halvt sekund er fint, men temmelig unøjagtigt :-)
Og de 12 GB er jo kun i klippefasen. Når den er klippet og færdigkonverteret til DVD, sletter du jo filen igen. Jeg har en ekstern harddisk på 250 gb, som jeg udelukkende bruger til dv-avi filer, og den bliver tømt hver gang, jeg er færdig med et projekt. En sådan disk kan fås ekstern for ca. 1200 kr.
Avatar billede friisi Nybegynder
20. januar 2006 - 15:52 #6
Ja, okay - det har du selvfølgelig ret i (og der er også mere end 12 GB ledig plads på min harddisk, bevares).
Men det egentlige spørgsmål er altså MPEG kontra VOB, kan jeg se... Hvad jeg så skal vælge, er et godt spørgsmål. Det jeg prøvede at få svar på ved at skrive ½ sekund, var at få en idé om, hvor præcist det var muligt at redigere i dette format (MPEG), fremfor det mere præcise DV Avi, hvor frame-by-frame er mulig.
Avatar billede sardinen Nybegynder
20. januar 2006 - 15:58 #7
Det kan sagtens lade sig gøre at klippe i mpeg, men som sagt det er svært, eftersom du ikke kan klippe helt præcist, hvor man vil, fordi man ikke kan klippe i en gop. Men hvis du ikke går så højt op i det, betyder det jo heller ikke noget :-)Nu skriver jeg også at en times DVD-video fylder 4 gb. Det er ikke helt rigtigt. Du kan sagtens klemme 2-2.30 min ned på en skive, uden at det går synderligt ud over kvaliteten. Der er bare det, at råmaterialet i forvejen ligger i et komprimeret format, og når man så har klippet, bliver det komprimeret en gang mere.
Avatar billede sardinen Nybegynder
20. januar 2006 - 16:03 #8
Der er forøvrigt et rigtigt godt forum her, hvor de diskuterer de samme ting, og de ved meget mere end jeg gør. De er mere eller mindre nørder alle sammen - på den fede måde :-)
http://www.recordere.dk/forum/forum_topics.asp?FID=32
Avatar billede friisi Nybegynder
20. januar 2006 - 16:42 #9
Mange tak, vil også spørge derinde (: Har lige læst hele tråden omhandlende MPEG vs. DV Avi, og er kommet frem til, det nok er DV Avi der er at foretrække - da MPEG ikke understøttes af eksempelvis Adobe Premiere.

Lige en sidste ting, dog: Behøves jeg anskaffe nogle former for hardware for at kunne bruge mit kamera optimalt? Læst en anden tråd hvor der stod noget om FireWire-kabler og et PCI-kort. - Er dette en dyr anskaffelse?
Avatar billede sardinen Nybegynder
20. januar 2006 - 16:48 #10
Du har formentlig firewire (eller ilink som jeg nævnede tidligere, det er det samme) i din PC, ellers koster det ikke mere end par hundrede kroner for et kort. Men du kan vist også overføre via USB. Ledningerne koster heller ikke mere end omkring en hundredekroneseddel, så det er ikke så dyrt.
Men fint, spørg derinde, de er vældig flinke allesammen, og der er ikke det samme fnidder, som der kan være herinde :-)
Avatar billede sardinen Nybegynder
21. januar 2006 - 18:04 #11