Avatar billede babysus85 Nybegynder
11. januar 2006 - 18:54 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan synes I bedst man opbygger et layout?

Jeg tumler lidt med hvordan jeg nemmest laver et layout til en hjemmeside. Sådan helt generelt.

De muligheder jeg sådan lige kan se er:

Tabeller: først laves tabel-"skelettet" i html, og cellerne får bagefter deres eget id eller class, med regler om bl.a. baggrundsbillede. Når alle cellerne har fået bg-pic, så ligner det et layout, og der mangler groft sagt kun tekst i de rigtige celler.

Absolutte <div>'s. Med elementerne placeret de rigtige steder, overlappet hinanden. Og måske med iframes.

Jeg er nok helt galt på den. Jeg vil gerne lave noget, hvor det meste af baggrunden er billedfiler, men ved som sagt ikke hvordan det bedst gøres.

Har I ikke nogle smadder gode ideer? Hvordan plejer I selv at gøre?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
11. januar 2006 - 20:51 #1
Jeg plejer selv at bygge det hele op i tabeller, da det er lettest når man skal have kun dele af en baggrund til at strække sig.

Det er også lettere at placere billederne i forhold til hinanden, hvis man udnytter colspan og rowspan godt.

Håber det hjalp lidt :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. januar 2006 - 21:30 #2
Skitse på papir.
Tegner skidtet i Photoshop.
Finder ud af om dele af layout'et skal gentages som baggrund.
Gemmer de forskellige elementer hver for sig.
- jeg bruger ikke slices, men markerer det jeg skal bruge og ctrl+shift+c og kopier over i et nyt dokument.
Opbygger et layout med divs og putter grafikken ind som baggrund i disse.

Det har jeg feks brugt på min egen side her http://www.lassefernov.dk
Der er en bg på body som bliver gentaget hen af.
En centreret div med bg som bliver gentaget ned af. Og et stykke top-grafik øverst.

Hænder også at jeg eksporter fra Photoshop med slices i tables. Men ovenstående er min foretrukne løsning.
Avatar billede miss-g Seniormester
12. januar 2006 - 23:54 #3
Jeg gør stortset som doggy82
- Tegner i photoshop
- Ser på designet hvor mange rækker og kollonner jeg skal bruge - laver så tabellen og ud fra designet.
- Stumperne/billederne - der kopierer jeg delene eller slicer og smider det ud jeg ikke skal bruge.

Jeg foretrækker tabeller og kan godt finde på at lave tabeller i tabeller da det er ofte gør det nemmere at styre og style. Bruger aldrig layers.

Men det lyder lidt til at du koder manuelt? Jeg bruger Dreamweaver og kan derfor koncentere mig om det visuelle. Har blandt andet lavet denne side (hvis vi skal reklamere) *G* http://www.nicolin.dk/multimedia/index.htm
Avatar billede babysus85 Nybegynder
13. januar 2006 - 16:36 #4
Jeg koder selv. Kan HTML, PHP, CSS og er lige startet på MySql. Men jeg får jo aldrig lavet noget færdigt. DOOH!!! Og nu er jeg blevet mor, så nu er der kun lige lidt tid når min søn er lagt i seng. Men jeg laver jo også kun lidt til mig selv.

Hvad er slices?
Avatar billede babysus85 Nybegynder
13. januar 2006 - 16:47 #5
Jeg synes jeg fik nogle rigtig gode svar. Og jeg kiggede forbi jeres sider, og fik rigtig meget inspiration.
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. januar 2006 - 17:08 #6
Slice Tool er et værkøj i Photoshop til at skære et billed ud i mindre dele.