Avatar billede martin_shearer Nybegynder
04. januar 2006 - 13:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

rettigheder over domænenavn ?

Hej jeg har brug for lidt hjælp

Jeg har en side som har eksisteret i lidt over 1 år nu, domænet siden ligger på har vi ejet i lidt over 2 år. Vi har for noget tid siden, købt en række ekstra domænet, som høre til vores side, da de dækket et område vi arbejder i.

Jeg vil helt ikke sige, hvilke domæner det præcis drejer sig om her, da jeg ikke ved hvad vi vil gøre ved denne sag endnu. men her kommet en forklaring, med nogle ”domæne navne, jeg lige har fundet på til dette spørgsmål.)

Vi købte domænet:

Gul-banan.dk som vores firma også køre på. Vi har nu opdaget at en person, for 2 dage siden, har købt domænet Gulbanan.dk altså næsten det samme domæne som vores, bare uden –

Det ligger sig sådan at personen der har købt det domæne, beskæftiger sig med og på samme arbejdsområde som os. Men er det lovligt, for at han købt det domæne ?

Vi købte jo vores først, og han købte hans efter os. Og købte et det ligner vores meget. Måske i håb om at ”stjæle” nogen af vores kunder, hvis de ikke lige taster det der – tegn.

Vi går og overvejer at sende en klage til domæneklager.dk, men inden vil jeg lige høre, om der er nogen herinde der kender regler godt, og kan sige om vi står godt i denne sag eller om vi ikke kan gøre noget ved det ?

Håber på lidt hjælp.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. januar 2006 - 13:25 #1
Sålænge "Gul Banan" ikke er navnet på jeres firma, tror jeg I står med en tynd sag...  desværre..
Avatar billede trophymanager Nybegynder
04. januar 2006 - 13:31 #2
afhængigt af hvor specielt domænenavnet af ville jeg sende en klage.
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
04. januar 2006 - 13:36 #3
men i lovgivningen omkring domæner, står der jo bl.a. dette:

1. Inddragelse pga. forvekslingsrisiko

Den første regel om suspension angår domænenavne, hvor der er en forvekslingsrisiko. Dette er i reglen formuleret som et dobbelt krav:

Anvendelsen af domænenavnet skal åbenbart have til hensigt på ulovlig vis at skabe forvekslingsrisiko og
skal forholdene skal tale for ikke at afvente en afgørelse fra klagenævn, domstol eller offentlig myndighed.
Den første betingelse indebærer, at et domænenavn kun kan suspenderes, hvis det fremstår som åbenbart, at registranten (den person, der er indehaver af domænenavnet) har haft til hensigt at skabe en ulovlig forveksling.
Dette vil navnlig være opfyldt i situationer, hvor en registrant aktivt anvender et domænenavn, der er identisk med et velkendt varemærke, som registranten ikke kan være ubekendt med, eller hvor registranten bevidst har lagt sig tæt op ad et eksisterende domænenavn, fx ”danskbank.dk” i stedet for ”danskebank.dk”, med henblik på at få trafik fra brugere, der foretager en stave- eller indtastningsfejl i forsøget på at finde den retmæssige varemærkeindehavers hjemmeside. Der er i disse situationer sjældent tvivl om, at der er tale om en anvendelse, der åbenbart og ulovligt har til hensigt at skabe forveksling.

Det er ligegyldigt, om den, der aktivt anvender domænenavnet også er registrant eller fuldmægtig, eller om han optræder i anden egenskab. Man kan for så vidt sige, at registranten hæfter for den ulovlige (aktive) anvendelse af domænenavnet. Også når privatpersoner anvender et domænenavn på denne måde, vil de være omfattet af suspensionsreglerne. Sådanne handlinger vil i øvrigt være i strid med reglen om god domænenavnsskik i den kommende lov om internetdomæner, § 12, stk. 1.

kunne denne "sag" ikke gå under dette ? forskellen/forvekslingen er jo kun et - ?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
04. januar 2006 - 13:43 #4
Hvis i sælger tv og siden hedder tv-apparater.dk og en konkurrent har købt tvapparater.dk er der intet at gøre

Hedder jeres firma tv-eksperten og konkurrenten har købt domænet tveksperten.dk har i MÅSKE en sag
Avatar billede koldstar Nybegynder
04. januar 2006 - 14:21 #5
Hej martin_shearer

Jeg har været ude for det samme, hvor en konkurrent havde købt det samme domæne som os, hvor de havde erstattet et "c" med et "k"

Jeg kontaktede der en advokat, der mente at jeg havde en god sag. Men fik dog ikke gjort mere ud af det af andre årsager.

Jeg synes du skal prøve at kontakte en advokat for at høre hvordan du står. Det koster jo ikke noget at spørge :)
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
04. januar 2006 - 14:23 #6
Yep. kender du nogle advokater man kan kontakte, som ved en del om domæner ?
Avatar billede koldstar Nybegynder
04. januar 2006 - 14:26 #7
Jeg kontaktede hende her:

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=200108201519_9770_3b810e51ece3a

Men jeg har kun talt med hende en gang, så jeg kan ikke sige om hun er god.
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
04. januar 2006 - 19:27 #8
Jeg er enig med eric-pedersen. Hvis domænenavnet ikke er et navn, man kan have patent på (f.eks. en gængs vare = tv-antenne.dk) er der ingen sag.

Bruger selv denne advokat i.f.m. "sager" på Internettet, http://www.lr-p.dk/side334-lawyerid-13-cid-282.html
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
04. januar 2006 - 19:28 #9
Bliver nødt til at lave en tilføjelse, inden jeg bliver flamet af bagkloge pattebørn :-D....i ovenstående post skal "patent" erstattes af "ophavsret".

/ Claus