Avatar billede pwt54 Nybegynder
27. december 2005 - 17:56 Der er 2 kommentarer

Åbning af porte på Topcom WBR654

Jeg har en Topcom WBR654 og har nu fået telefin og der skal åbens for UDP port 69, 3478, 5060, 5061 og 5004.
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede langbein Nybegynder
01. januar 2006 - 11:45 #1
Har ingen Topcom av nevnte type tilgjengelig akkurat nå, men satte opp en som var ganske lik for litt siden.

For å få server funksjonene til å fungere så satte jeg opp en ganske alminnelig portforwarding. For at dette skal fungere så må den PC man skal forwarde til være satt opp med fast ip. Det må heller ikke være noen filtere som er til hinder for forwardingen.

Det er ellers slik at det ikke er alle routere som støtter ip telefoni på en fullgod måte. Har vært ute for routere som har medført at summetonen ikke har kommet, eller at forbindelsen har virket, og så har den blitt automatisk koplet ned etter noen minutter. (IP telefoni benytter lange sekvenser av strømmer med UDP pakker, slik at oppgaven til router blir litt ulik det som gjelder for, for eksempel for vanlig surfing.)

Har vært ute for en Topcom router som virket helt glimrende med IP telefoni og en annen modell som ikke virket i det hele mht iptelefoni. Er ikke i stand til å huske modellbetegnelsene. Tror de fleste routerne fra Topcom vil virke ok med ip telefoni.

Eksempel på portforwarding:
http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/Topcom/WBR654/BearShare.htm

(Her blir det altså å velge protokollen udp og riktige porter.)
Avatar billede langbein Nybegynder
01. januar 2006 - 12:19 #2
Det kan også tenkes at det vil være nødvendig å sette opp en "dmz" for å komme gjennom filtersettene. (Pleier selv normalt ikke å sette opp en slik dmz.)

http://firewalling.com/topcom/wbr654-DMZ.htm