Avatar billede esmik_designs Nybegynder
23. december 2005 - 13:02 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Computer starter af sig selv.

Jeg sidder med et DFI Lanparty UT 915P-T12 og uandset hvad jeg gør, starter min computer af sig selv, selvom jeg har bedt den om at lukke inde i Windows.

Min ACPI står til S3(STR) i bios og i Windows har jeg så fået installeret det korrekt så jeg har en ACPI Maskine.

Problemet er ikke større som sådan at jeg bare slukker ved kontakten hver gang jeg går fra maskinen, men da jeg skal have installeret cool-off anlæg til mit vankøling, kræver det at computeren får strøm, men dog ikke starter, så pumpen kan arbejde videre i et par minutter efter maskinen er lukket, så der ikke opstår overhedninger mm.

Manualen kan hentes på nedenstående link, til dem som ved præcis hvad man skal gå efter i Bios når det gælder dette problem.

Link: http://us.dfi.com.tw/Upload/Manual/lp%20ut%20915p-t12%20825204361.pdf

Hjælp - Ved virkeligt ikke hvad det er jeg overser i Bios. og Glædelig jul til alle brugere på Eksperten.dk
Avatar billede nva Praktikant
23. december 2005 - 13:08 #1
Det plejer at være noget med APM (Advanced Power Manangement) Der enten skal slås til eller fra i bios.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
23. december 2005 - 13:14 #2
Det finder jeg bare ikke nogen steder hverken i bios eller manual.
Avatar billede nva Praktikant
23. december 2005 - 13:18 #3
Her står en del om det, hvis jeg ellers har forstået spørgsmålet korrekt http://www.eksperten.dk/spm/603973
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
23. december 2005 - 13:30 #4
Jeg har samme problem med en pc herhjemme - Jeg er ret sikker på det er ledningerne til tænd-knappen som er sat forkert på bundkortet (Efter jeg pillede ved det, at den startede med det)

Men har dog aldrig fået testet min påstand da jeg som du skriver bare slukker på kontakten i stedet... (dovenskaben længe leve!) :)

Men kommer jo så an på om det er en pc du selv har samlet, og om det er noget den lige er startet på uhæmmet?
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
23. december 2005 - 13:35 #5
Jae kunne have samme tanke omkring det med de små ledninger som skal pladseres korrekt osv. men skifter jeg om på dem der har med PWR og gøre, virker intet, eller os går den amok. Efter hvad manualen siger, skal minus på minus og plus på plus - siger sig selv :) Men nu er det bare sådan at jeg har enten en minus eller også var det plus MERE. Så er vi oppe på 2x plus og 1x minus (Eller 2x minus og 1x plus) Hvorfor har man lavet det sådan, og det kan virkeligt være jeg skal have den sidtse pin dækket af enten plus eller minus for at det virker som det burde? Når jeg tænder for stikkontakten, lyser min computer som den var tændt - gjorde den ikke med min gamle bundkort (som var et AsRock med Via chipsæt) Så er dette et tegn på at jeg enten mangler og udfylde det sidste pin, eller at jeg har placeret ledningerne forkert?

Og ja, maskinen er 100% bambus (Selvsamlet)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
23. december 2005 - 13:38 #6
Jeg kan ikke give dig svaret på din seneste kommentar da jeg ikke har forstand på elektronik (må vi håbe andre kan), men kan kun give dig ret i der er for mange ledninger, og havde vist os et par stykker jeg ikke vidste hvad skulle - hvor :)
Avatar billede haverslev Novice
23. december 2005 - 13:51 #7
Den er vel ikke sat til "Wake on Lan" eller noget i den stil i Bios ??
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
23. december 2005 - 13:53 #8
Var også min første tanke. men nej, alt der har med Wake-up og gøre er slået fra.
Avatar billede rebecca Novice
23. december 2005 - 13:56 #9
Kan kun anbefale dig at åbne bios og din manual og tjekke  at indstillingerne står som de skal specielt dem  under power management. prøv at tjekke f.eks lankort, modem indstillinger disse indstillinger kan nemlig også få pc'en til at starte hvis de står forkert
Avatar billede hottadpole Nybegynder
24. december 2005 - 12:52 #10
Om ledningerne er vendt den ene eller den anden vej er fpr så vidt ligegyldigt. På kontakter betyder det intet. På dioder betyder det kun at de ikke lyser, så den af svarerne der har gang i 2 + og 1 - er på vej ud af et sidespor. Selvom Wake-on-lan ikke er aktiveret kan maskinen godt finde på at starte op alligevel. Min der er udstyret med et Marvel Yukon gør det, med mindre jeg åbner enhedshåndteringen i kontrolpanelet, finder netkortet og dobbeltklikker på det, vælger avanceret og under wake up capabilities sætter den til none.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
24. december 2005 - 12:54 #11
årh. det vil jeg da lige prøve. sidder med 2x 1gb lan af samme slags :) mange tak for dit svar. poster senere om det virker eller ej.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
24. december 2005 - 13:04 #12
Bortset fra det pjat med wake-up-capabilities er det et dejligt netkort, der belaster processoren mindre end de fleste andre kort. Kan kun anbefales.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
24. december 2005 - 13:08 #13
For at komme ind på det med stikkene med for mange ben er det et levn fra forgangne tider. Nogle bundkort skulle have f. eks. power led via et 3 benet stik hvor det midterste ben ikke blev brugt og andre havde benene monteret ved siden af hinanden. Du er så heldig at have et kabinet der passer på begge typer. Sålænge der er lys i lamperne og kontakterne fungerer er alt sat som det skal.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
24. december 2005 - 13:11 #14
Ja for på mit gamle bundkort hed det en Dummy - hvor den ikke blev brugt. Okay, så er det jo afklaret. Bare just mystisk at den ter sig som den gør lysmæssigt. Det er som at opleve Las Vegas herhjemme, fordi, alt lyser, selv når den ikke er tændt. Det skal lige siges, at det kun er når jeg tænder på stikkontakten, at det sker. lukker jeg den ned, så slukker lyset, hvorefter den så tænder igen, dog ikke altid. Vil lige afprøve det med de indstillinger de snakkede om før :) for sidder selv med Marvell Yukon net.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
28. december 2005 - 23:18 #15
Svaret er fundet. Gjorde som Hr. hottadpole fortalte og det har hjulpet. Sød endeligt om point, da de tilhører dig :) Forsat Godt Nytår.
Avatar billede esmik_designs Nybegynder
28. december 2005 - 23:33 #16
Skal vi ikke lige hurtigt blive enige om at det hedder SØG og ikke SØD, selvom det er juletid :)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
29. december 2005 - 05:14 #17
I lige måde hr. esmik_designs :)