Avatar billede lklingenberg Nybegynder
19. december 2005 - 12:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flette to kolonner sammen i et view

Hi E,

Hvordan fletter jeg to kolonner fra hver sin tabel sammen til en kolonne i et view?

I to forskellige tabeller har jeg en navne-kolonne. I mit view trækker jeg samtlige navn ud fra den ene tabel og samtlige navne og fra den anden tabel, men jeg vil gerne have de to kolonner flettet sammen til en navnekolonne i mit view.

Go' Jul
/Lars
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2005 - 13:04 #1
union
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
19. december 2005 - 13:52 #2
Hm, hvis jeg angiver dette i min Query Analyzer får jeg en fejl (Cannot resolve collation conflict for column 1 in SELECT statement.):

SELECT Fornavn + N' ' + Efternavn as Navn FROM tblCensor
UNION ALL SELECT Fornavn + N' ' + Efternavn AS Navn FROM tblAdmin
ORDER BY Navn
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2005 - 16:57 #3
hvad data type er fornavn

almindelig VARCHAR => prøv uden N
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
19. december 2005 - 19:55 #4
Både fornavn og efternavn i begge tabeller er varchar(100)

Sætningen:
SELECT Fornavn + ' ' + Efternavn as Navn FROM tblCensor
UNION ALL SELECT Fornavn + ' ' + Efternavn AS Navn FROM tblAdmin
ORDER BY Navn

Giver fejlen:
Implicit conversion of varchar value to varchar cannot be performed because the collation of the value is unresolved due to a collation conflict.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2005 - 20:33 #5
jeg tror at det er et sorterings rækkefølge problems

har du angivet noget specielt ?

et muligvis relevant link:

http://databaseadvisors.com/pipermail/dba-sqlserver/2003-July/000744.html
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
19. december 2005 - 22:28 #6
Aha, du havde ret - jeg havde for lang tid siden ændret collation i den ene tabel, så den ikke var default. Stik mig et svar og du får lidt ekstra point at varme dig på her under Jul *<;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2005 - 22:29 #7
svar