Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 06:54 Der er 45 kommentarer og
3 løsninger

Dual Vs Singel

Hej all
Jeg skal have en ny cpu jeg har kikket på en Athlon64 X2 4400
men så høre jeg at hvis man skal have en god spille pc (det skal jeg)..så skal man IKKE købe en dual core....Jeg bruger mest min til spil som FEAR CS.s og COD2 og ingen af dem understøtter D.C
Jeg ved godt mange af de nye spil sikkert kommer til at køre D.C men hvornår? jeg har læst mig til at i starten at 2007 kommer der 3 og 4 core pcere....så skal man vente.....dono......
Min pointe og spørgsmål er så.Skulle man bruge de 4000kr som jeg har lagt til side og købe en kræftig SingelCore i stedet?
Jeg har ikke noget at bruge det Multitasking til som DC jo er så kendt for eller har jeg ???
Det er som sagt næsten kun til spil.....
ps det er amd jeg snakker om ......
så kort og godt
Dual Core er fremtidssikret men har jeg brug for det
Singel Core er måske Forældet men stærkere pt
Hvad gør man ???

Ps jeg har ikke råd til en FX
det ville ellers være min valg uden at blinke
pps hvis man køber en DualCore og ex CS,s kun understøtter SingelCore får jeg så ikke i princippet en langsommere cpu en jeg har nu (3,2 540j ht L2/1mb) sådan hænger det måske ikke sammen ? Håber i kan hjælpe jeg er ved at gå ned over det......

Jeg er ked af manglene . men kl er 06:52....hehe
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 09:18 #1
Selve dual core er som sagt en kombination af to afhængige CPU’er og deres respektive cache, cache kontrollers, som er monteret I én chip. Dette skulle efter sigende have mange fordele kontra et system med dual cpu som er monteret på deres eget kredsløb (PCB) som igen er forbundet til bundkortet.
Dual core kræver mindre strøm end to separate chips. Dog er denne arkitektur stadig så ny. Så intet har rigtig understøttelse for dette. Dog er spil som doom 3 og flere video redigerings programmer undtaget.
Dual core igangsætter en ny æra indenfor CPU, hvilket I terorien skulle have næsten en fordobling I processor kraften I forhold til single core, men synes bare ikke dette holder vand.

http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-6389077-1.html?tag=lnav

Læs evt denne http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2388

Jeg ville vente hvis jeg var dig. Dertil ville jeg vurdere om dette ikke var overkill til dine ønsker. Medmindre du redigere meget og ripper film mv. så er det overkill.

Så meget bedre yder de altså ikke.

Sidder bl.a med en AMD64 3500+ så følger ganske godt med både Pentium D og AMD's X2 4400

Spørgsmålet vi alle sidder med handler basalt om om X2 og dual core er spild af krudt. Dette er ikke nemt at svare på, da vi alle har forskellige krav og ønsker. Min holdning er, at “krigen” indenfor CPU ikke længere handler om hvor megen MHz producenterne kan banke ud at deres teknologier, men mere om hvor mange kerner de nu kan smide I CPU’en!
JA, I fremtiden når de fleste software producenter decideret går efter at kode programmer som udelukkende henvender sig til at udnytte flere kerner, så kommer de til gavn med multikerne systemer, men tild en til har vi nok set andre nyheder man så bare MÅ eje.
Enkelt kerner vil nok med tiden forsvinde til fordel for multikerne systemer og I sær når vi snakker om high end systemer. Dog er det jo ikke ligmed at man skal invistere I X2 eller Pentium D. Selvfølgelig vinder dual core systemer når vi benchmarker I multitasking eller andre applikationer som vil understøtte flere processorer, men her stopper legen også!

Er det en spillemaskine du savler efter, så bør du vente en grum tid endnu, for der vil gå langtid inden vi ser spil vælte frem til dette formål. Dertil kommer, at AMD selv anbefaler deres FX som f. eks 4000+ til spillemaskinerne. Arbejder du derimod meget med multitasking, så skal du stile efter X2 med en dejlig oplagt mulighed for at opgradere på deres socket 939
X2 bliver nok ikke mainstream på conputere det første stykke tid :D
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 09:41 #2
Jeg har kikket på denne i et stykke tid er den ikke vild nok til gaming
men er der noget med 2 forskellige "kerner" en ny og en gammel........?
og hvad er forskellen på denne og venice (hvad er bedst)

http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=10622&type=hardware
pps hvis du/i har et bedere bud så kom glad jeg ved ikke en dyt om det desværre jeg skal bare kunne spille jeg har som sagt 4000kr at gøre godt men .......

.til huset Jeg bruger sjælent min pc til andet end gaming så jeg savler kun efter en gaming pc
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 09:42 #3
pps kan det passe man ikke kan få en singel core med mere end 1mb L2 chache ???
Jeg tror måske FX har mere men min bank siger NEJ!!!....
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 09:47 #4
Er det KUN en CPU du mangler ??

For 4.000 for du IKKE en spillemaskine!
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 09:48 #5
yep
hvad skal jeg så op på ??
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 09:52 #6
Jeg ville tage en X2 eller en 4000+. Men Dual core synes jeg er lidt tidligt
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 09:55 #7
X2 er det ikke en dualcore ??  4000+ ?? du mener sådan en jeg har kikket på ??
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 10:01 #8
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 10:11 #9
sorry trode jeg havde lagt et link ind ups...det er precis den jeg havde i tankerne kan man få den lidt vildere til omkring 4000kr
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 10:22 #10
Husk at lukke her når du er færdig
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 10:23 #11
hvad ?
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 10:23 #12
lukke ? hvad mener du jeg er ny på denne side
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 10:33 #13
Læser du ikke en manual inden du bruger en DVD??

Det samme gælder vel dette forum inden man bruger det

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 10:38 #14
om jeg læser en manual inden jeg bruger en dvd det var da et sjovt exempel..hehe
men det skal jeg nok.Men du havde ikke en ide til rm lidt større til omkring 4000kr?
hvis ikke så tak for hjælpen.....
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 10:41 #15
hvilken maskinen sidder du med...bundkort, RAM, grafikkort osv?
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 10:43 #16
Du har jo Intel nu 3,2 540j så skal du skifte til AMD kræver det jo du skifter bundkortet og evt RAM
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 10:46 #17
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 10:46 #18
øhh ikke rigtigt noget jeg har P4 og skifter til AMD det jeg har nu som jeg beholder er 1gb samsung 3200 Ram og 1 6600gt128 kort......resten skifter jeg ud...men det har jeg nogenlunde styr på (det bliver købt efter hvilken processer jeg vælger)...jeg har bare lagt 4000kr til side til processer så jeg kan lige så godt bruge dem i 1 hug og så få noget derefter så vil gerne finde 1 lidt dyere......selvom den måske ikke er mega meget bedere bare det bedste jeg kan få for de kr jeg nu aligevel har
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 10:51 #19
6600GT er næste punkt du skal skifte så! I dag kan et 7800GT fåes til 2100 kr

Du kan IKKE smide den 400+ i et bundkort til Intel
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 10:52 #20
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 10:57 #21
nej nej jeg skifter næsten det hele på nær ram og 3d ellers ryger hele skidtet
men hvad er forskellen mellmen den du har smidt et link på og så den samme bare i san diego udgaven ?? og så igen kan den ikke fåes men 2mb L2 chache ??
pps jeg køber 1 GF7800GTX512 til feb. uha uha glæder mig.......
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 11:02 #22
7800GTX512 er jo totalt overdrevet! Intet kræver i dag så meget!

Forskellen på de CPU'er er antallet af tråde i kernen osv. Sørg for at få/have 2GB RAM i din maksinen hvis det er til spil
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 13:21 #23
hvilken er bedst af de 2 cpuer ??
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 13:25 #24
Kommer jo an på hvilken af X2 du snakker om

http://www.hardwareonline.dk/vis_artikel.asp?aID=106&s=1

Der er jo også Pentium D
Husk på at der er minimalt som pt understøtter dual
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 13:28 #25
Jeg snakker om singel core hvilken er bedst af 4000+ og san diego 4000+ eller er der ingen forskel ?
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 13:34 #26
Intet du vil mærke overhovedet. Måske minimal varme forskel, men intet er tænke på.
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 13:34 #27
kk
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 13:36 #28
Jeg spørger dig lige igen igen hehe kan man få en singelcore med 2mb L2 chache ??
Og kan man få en der er lidt større end 4000+ til 4000Kr ?
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 13:43 #29
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 13:45 #31
Er den god det er jo ikke AMD ? Kan man få noget af det samme bare i amd
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 13:47 #32
Hvad vil du med 2MB Level 2 Cache?

Der er kun X2 med så meget level 2 cache, eller skal du i opteron som er mere til server
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 13:49 #33
dono har bare hørt at det betyder monster meget men en høj chache
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 13:50 #34
Ja, hvis du ripper film, encoder, videoredigere osv, eller ikke. Du skal ikke tro på alt du høre
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 13:51 #35
kk så til spil kan den AMD 4000+ ikke blive meget vildere udover FX men  ja......
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 13:52 #36
Gør dig nu klart hvad der passer til resten af dit system og især bundkort iden du gør noget. Sørg for som jeg skrev tidligere at have 2GB RAM i hvis det er en spillemaskine du søger. Dit 6600GT falder gennem hvis du har gode RAM og CPU
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 13:54 #37
ja men som jeg sagde jeg samler rasten af pcen ud fra cpuen så .......
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 13:55 #38
OK. Har smidt et svar hvis du kunne bruge min hjælp, ellers må du jo spørge
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 13:56 #39
jamen jeg siger tak du skal da have nogle points hvis jeg kan finde ud af det hehe
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 13:58 #40
aner ikke hvordan jeg har læst det men fatter det stadig ikke piv
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 14:00 #41
Du skal markere mit navn i boksen forneden til venstre. Så trykke du acceptere
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 14:04 #42
sådan og jeg skulle lukke den ? det går den måske af sig selv efter jeg gav dig points ??
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 14:04 #43
Det er i vinkel ja...takker
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 14:06 #44
Bukker dybt det er mig der takker
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 14:07 #45
Du spørger bare hvis der mangler noget :D
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 14:08 #46
yep det kommer nok men lige sidste gang ER DER IKKE EN STØRRE TIL 4000KR EN AMD LOL
Avatar billede huset Praktikant
19. december 2005 - 14:10 #47
Nej det er der ikke
Avatar billede kristiangh Nybegynder
19. december 2005 - 20:42 #48
Hej Igen hvorfor er denne dyrere ?
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91008
end denne ?
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102902
Hvad er forskellen? udover socket ?