Avatar billede neverwho Nybegynder
17. december 2005 - 14:52 Der er 5 kommentarer

Læse Billeddata fra en jpg fil

Er det muligt at læse billedinformationer, såsom højde, bredde og dpi uden at skulle indlæse hele billedet?

Jeg bruger nu:
Bitmap bit = new Bitmap(lvi.SubItems[2].Text,false);
lvi.SubItems[3].Text = bit.Height+" x "+bit.Width;
lvi.SubItems[4].Text = bit.HorizontalResolution+"";
bit.Dispose();

men denne skal indlæse hele billedet i bit, og jeg ville derfor høre om man kunne læse de nødvendige informationer fra filen hurtigere.
Når man vælger detaljer i stifinder kommer disse informationer rimelig hurtigt, og det gør de ikke på den måde jeg gør :(

nogen der kan hjælpe med dette, kodeeksempler vil være godt!
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2005 - 06:11 #1
Det man kan gøre er, at såfremt man kender billedetypen og dermed det format billedet skrives i vil der være muligt at læse disse informationer direkte. Langt de fleste billedeformater, ja for ikke at sige dem alle, har en form for header, hvor sådanne oplysninger står. Din udfordring bliver så at kun læse denne information.

Som du sikker kan regne ud kan det godt blive lidt spændende, hvis du vil understøtte ret mange flere formater end JPEG.

På et praktisk plan er det meget store billeder du skal indlæse eller er det i praksis ligegyldigt om du skal loade billedet.
Avatar billede neverwho Nybegynder
18. december 2005 - 09:39 #2
jeg skal kun bruge jpg, og jeg skal ikke bruge selve billedet, men kun billedinfo, og ja det er store (1-12 MB) billeder
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2005 - 10:51 #3
Har du konstanteret at det er et problem at læse hele billedet, hvis ja så skal du finde JPEG specifikationen og finde ud af hvordan du aflæser de ønskede informationer fra billed header.
Avatar billede neverwho Nybegynder
18. december 2005 - 11:20 #4
Jeg kan godt indlæse hele billedet på den måde som jeg gør øverst, men jeg ville gerne være fri for at indlæse 1-12 MB hvis jeg på en eller anden måde kan læse info fra en header. Billedet sluger meget tid og ram.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2005 - 12:03 #5