Avatar billede kned Nybegynder
16. december 2005 - 16:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Relation imellem to tabeller

Hvis man har to tabeller i en database og man vil hente én oplysning via en relation fra den anden tabel. Hvordan skal Select-sætningen udformes?
Altså i tabel 1 har vi et punkt som hedder typeId. typeId har en beskrivelse som skal hentes via typeId fra tabel 2.

Nogle ideer?
Avatar billede trer Nybegynder
16. december 2005 - 18:05 #1
select t2.beskrivelse, t1.*
from tabel1 t1 inner join tabel2 t2
on t1.typeid = t2.typeid
Avatar billede kned Nybegynder
16. december 2005 - 19:48 #2
Tror jeg formulerede mig forkert :)

I tabel 2 har vi følgende værdier:
ID    Gender
1        Han
2        Hun
3        Den
4        Det

Når jeg så afsender en formular (som bliver gemt i tabel 1), så har typeId (ligger i tabel 1) fået en værdi imellem 1-4. Når jeg så vil udskrive hele tabel 1, skal typeId altså ikke stå som et nummer, men som enten "han", "hun", "den" eller "det".

Ideen er, at istedet for at jeg skal skrive "han", "hun", "den" eller "det" hver eneste gang, så kan jeg skrive et nummer imellem 1-4, hvorså den selv henter "han", "hun", "den" eller "det".
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. december 2005 - 19:52 #3
SELECT *,(SELECT Gender FROM tabel2 WHERE id=1) AS kon FROM tabel1
Sådan???
Avatar billede trer Nybegynder
16. december 2005 - 19:57 #4
Det er stadig samme select. Erstat blot det felt jeg kaldte "beskrivelse" med "gender".

Og hvis du ikke vil have feltet "typeid" ud skal du erstatte * med kolonnelisten for de felter du vil have ud.
Avatar billede kned Nybegynder
18. december 2005 - 12:00 #5
Takker ;)
Avatar billede trer Nybegynder
19. december 2005 - 01:05 #6
selvtak.