Avatar billede laibach Nybegynder
14. december 2005 - 23:00 Der er 6 kommentarer

Pc skærm med c-64 border ?

Problem: En ældre Amitech plug and play skærm har pludselig fået en lodret border, og viser dermed langstrakt grafik.
Har prøvet at ændre indstillinger på grafikkortet( Ati Radeon 9250) uden held.
Skærmen er også mindre i opstarten i setup og lige før xp starter.
Jeg tænkte gammel lorteskærm også rimeligt slidt osv. køb en ny !
Men så startede jeg aquamark, og her fyldte billedet hele skærmen (ved 1024*768*32 ).
Jeg kører normalt 800*600 da jeg hader hakkeri.
Mit spørgsmål: er problemet grafikkortet eller skærmen, og
hvordan fanden kan den pludselig fylde hele skærmen i XP når den ikke kan i bios opstarten ?
Avatar billede c-holst Novice
15. december 2005 - 21:19 #1
Hent nyeste driver www.ati.com
genstart i fejlsikret (f8 under boot)
afinstaller driveren under tilføj fjer...
slet evt kortet i enhedshåndteringen

genstart normalt og installer den driver du ønsker at bruge
Avatar billede pidgeot Nybegynder
15. december 2005 - 21:22 #2
Er der nogle indstillinger (knapper el. lign.) på selve skærmen? Du skal sikkert blot rode lidt med dem mens du kan se problemet - den er nok sat til at bruge for meget plads på skærmen.
Avatar billede c-holst Novice
15. december 2005 - 21:59 #3
Har faktisk(tror jeg nok)haft et lignende problem med et radeon9500. Da fremkom det når jeg kørte med svideo kablet i.
Avatar billede laibach Nybegynder
16. december 2005 - 11:01 #4
Har lige prøvet en anden monitor, her var der ingen problemer, så grafikkortet er det ikke!
mht. instillingerne på selve monitoren har jeg været alt igennem. Har kørt billedet helt ud til højre og venstre( stadig ved 800*600 som den før har kunnet vise ), og her rammer den i hver side en "border" på ca. 8 cm.
Er på linje med at købe en ny monitor, men det kunne dog stadig være rart at få opklaret hvad der sker.
Hvorfor kan den pludselig kun fylde hele skærmen i 1024*768, og kun i XP ? Under opstarten kan man tydeligt se at skærmen meget mindre end normalt.
Avatar billede c-holst Novice
16. december 2005 - 16:53 #5
hvis det ikke giver samme udslag på en anden skærm, må der jo være et misforhold mellem signalet og skærmen

når du er inde i xp og vil køre 800X600, kan du da ikke komme til at strække skærmen ud til kanterne.
Avatar billede c-holst Novice
10. juli 2006 - 22:37 #6
hvordan går så, har du brug for mere hjælp, ellers synes jeg du skal lukke trådan
hvh
carsten