Avatar billede Swift Praktikant
13. december 2005 - 16:01 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kan man flytte logs(transaktionslog) medens SQL serivcen kører

Problem:
- HDD'en hvor transaktione filerne ligger er ved at være for lille(men det er ikke systemdrevet).
- Serveren kræver en meget høj oppetid!

Spørgsmål:
Findes der en teknik hvorpå man UDEN AT LUKKE SQL SERVICEN kan flytte transaktionslog filerne til et andet drev, og efter en erstatning af diskene, flytte dem tilbage på deres oprindelige placering igen?

Info:
- HDD'en er et RAID array med to diske i et mirror setup.
- Jeg kan ON-THE-FLY slukke diskene, pille dem ud og erstatte dem med to der er større.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
13. december 2005 - 17:06 #1
Jeg tror ikke du vil kunne flytte den eksisterende, uden at lukke SQL. Men loggen kan fordeles på flere fysiske filer, og jeg mener at du løbende kan udvide med nye fysisker filer. En ny fysisk fil vil du kunne lægge på en anden disk, således at hvis SQL Server har behov for yderligere at udvide loggen, vil den nu udvide på den nye disk. Prøv samtidig at set en max størrelse på den eksisterende log-fil.
Avatar billede Swift Praktikant
22. december 2005 - 14:06 #2
Nå, jeg lurede en måde til MINIMAL nedetid.

Teoretisk burde det virke...
- OG DET VIRKEDE I PRAKSIS!! -

1. Disken tømmes for alt andet end logfiler
2. SQL Servicen lukkes ned
3. Transaktionslog filerne kopieres til en anden HDD
4. Disk-arrayet(bestående af 2 diske) pilles ud -> Windows melder fejl
5. 2 nye diske sættes i
6. Via RAID manageren konfigureres de nye diske til et nyt RAID array
7. Via Windows' Disk Manager - oprettes en partition på den nye hdd
8. Transaktionslog filerne kopieres retur
9. SQL servicen startes op igen
10. Eventuelle andre ting lægges tilbage på disken.

Nedetid: 15 minutter!
WELL DONE!!

Hardware: IBM server med RAID m.v. - ovenstående stunt kræver jo HOT-SWAP af diske!