Avatar billede hansen1142 Nybegynder
12. december 2005 - 07:47 Der er 12 kommentarer

Har en billed upload form, skal bruge en lister..

Hejsa, jeg står og mangler en lister der gør flg.

3 billeder 100*100 thumbs (bare nedskaleret) pr række
5 rækker pr side
Auto side skift, med nyeste billeder på side 1

Mine koder ser således ud:

Formlen:

<html>
<head>
<title>Upload brugerbillede</title>
</head>

<body>
<p align="center">
<b><font size="2" face="Verdana">Upload et billede</font></b><br><br>
</p>
<form method="post" enctype="multipart/form-data" action="uploadfunction.php">
<center>
<table border="0" width="40%" id="table1" cellspacing="4" cellpadding="0">
    <tr>
        <td width="133"><font size="1" face="Verdana">Billedekategori:</font></td>
        <td>
<select size="1" name="category" style="border: 1px solid #000000; padding: 0">
<option selected>Vælg en kategori</option>
<option value="1">Sjove billeder</option>
<option value="2">Wallpapers</option>
<option value="3">Owned</option>
<option value="4">De søde små dyr</option>
</select></td>
    </tr>
    <tr>
        <td width="133"><font face="Verdana" size="1">Vælg billede:</font></td>
        <td>
        <input type="file" name="userfile" size="17" style="border: 1px solid #000000; padding: 0"></td>
    </tr>
</table>
</center>
<p align="center"><font face="Verdana" size="1">OBS: Tryk kun &quot;Fyr den op!&quot; én
gang.</font><br>
<input type="submit" value="Fyr det op!" style="border: 1px solid #000000; padding: 0">
</p>
</form>

</body>
</html>

Uploaderen/uploadfunction.php

<link href="stylesheet/styles.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<body bgcolor="#B2C7D9">
<?
// Upload egenskaber
//$folder = "upload/kat1/"; // Mapper vi smider filerne i
    if ($_POST['category'] == 1) { $folder = "billeder/sjove/"; }
elseif ($_POST['category'] == 2) { $folder = "billeder/wallpapers/"; }
elseif ($_POST['category'] == 3) { $folder = "billeder/owned/"; }
elseif ($_POST['category'] == 4) { $folder = "billeder/dyr/"; }

$maxlimit = 2457600; // Set maximum file limit (in bits) - 300kb
$allowed_ext = "jpg,gif,png,jpeg"; // Set allowed extensions (split using comma)
$overwrite = "no"; // Allow file overwrite? yes/no

$match = ""; // Clear match variable; for security purposes
$filesize = $_FILES['userfile']['size']; // Get file size (in bits)
$filename = strtolower($_FILES['userfile']['name']); // Get file name; make it all lowercase

if(!$filename || $filename==""){ // File not selected
  $error = "- Du har ikke valgt et billede til upload.<br>";
}elseif(file_exists($folder.$filename) && $overwrite=="no"){ // Check if file exists
  $error = "- Filen: $filename eksiterer allerede - omdøb venligst og prøv igen.<br>";
}

// Check if file size
if($filesize < 1){ // File is empty
  $error .= "- File size is empty.<br>";
}elseif($filesize > $maxlimit){ // File is more than maximum
  $error .= "- Filen er for stor - maksimale tilladte str. er 300kb.<br>";
}

$file_ext = preg_split("/\./",$filename); // Split filename at period (name.ext)
$allowed_ext = preg_split("/\,/",$allowed_ext); // Create array of extensions
foreach($allowed_ext as $ext){
  if($ext==$file_ext[1]) $match = "1"; // File is allowed
}

// File extension not allowed
if(!$match){
  $error .= "- Filtypen er ikke tilladt: $filename<br>";
}

if($error){
  print "Fejl under upload af billedet:<br> $error"; // Display error messages
}else{
  if(move_uploaded_file($_FILES['userfile']['tmp_name'], $folder.$filename)){ // Upload file
      print "Billedet: $filename er nu uploadet.";
  }else{
      print "Error! File size might exceed upload limit of server. Try again."; // Display error
  }

?>
Avatar billede hansen1142 Nybegynder
12. december 2005 - 07:49 #1
Glemte lige en ting.. Den samme lister skal bruges 4 gange, 1 gang til hver mappe som i kan se både formen, og uploaderen henviser til..
Avatar billede ajenbo Nybegynder
12. december 2005 - 23:12 #2
Here er den kode jeg har skrevet til mig egen side, den giver dig en liste af alle billeder i den mappe du søger i, så kan du bare echo dem i en tabel.

function filer($dir) {
    if ($handle = @opendir($dir)) {
        $i=0;
        $billeder = array(".jpg",".png",".gif");
      while (false !== ($file = readdir($handle))) {
          if ($file != "." && $file != ".." && !is_dir($dir."/".$file) && ereg($billeder,$file)) {
                $list[$i] = $file;
                $i++;
          }
      closedir($handle);
      if($list)
          sort($list);
    }
    return $list;
}

$filer = filer("/images/ferie");
Avatar billede hansen1142 Nybegynder
13. december 2005 - 01:26 #3
Takker for denne, men skal lige høre - ang det at echo billederne i en tabel, hvordan gør man det?
Avatar billede hansen1142 Nybegynder
13. december 2005 - 01:28 #4
Og forresten, billederne skal jo også linke til dem selv
Avatar billede ajenbo Nybegynder
13. december 2005 - 01:50 #5
for($i=0;$i<count($filer);$i++) {
?><a href="/images/ferie/<?php echo $filer[$i]; ?>"><?php echo $filer[$i]; ?></a><?php
}
Avatar billede hansen1142 Nybegynder
13. december 2005 - 02:11 #6
Ajenbo -> Jeg kan simpelthen ikke få det til at virke.. Har haft lidt kontakt med en bekendt som er rimelig slemt inde i PHP, og han kan heller ikke få det til at virke, så kan du evt uddybe lidt nærmere hvordan vi får det til at virke?
Avatar billede ajenbo Nybegynder
13. december 2005 - 04:22 #7
Hmm ser ud til at den ikke var glad for at stien started med en "/" og at den kun fant billeder hvor der både stode "jpg" "png" og "gif"...

har også samled alt koden ind i funktionen så du kun behøves skrive mappen 1 sted.
$filer = filer("images/eagle/thumbnail");
Avatar billede ajenbo Nybegynder
13. december 2005 - 04:22 #8
<?php
function filer($dir) {
    if ($handle = @opendir($dir)) {
        $i=0;
      while (false !== ($file = readdir($handle))) {
          if ($file != "." && $file != ".." && !is_dir($dir."/".$file)) {

              if(ereg(".jpg",$file))
                $ok = 1;
              if(ereg(".png",$file))
                $ok = 1;
              if(ereg(".gif",$file))
                $ok = 1;

            if($ok) {
                $list[$i] = $file;
                $i++;
                $ok = '';
            }

      closedir($handle);
      if($list)
          sort($list);
    } else
        echo("Ugyldig  mappe");

    for($i=0;$i<count($list);$i++) {
        echo('<a href="'.$dir.'/'.$list[$i].'">'.$list[$i].'</a><br>');
    }

$filer = filer("images/eagle/thumbnail");
?>
Avatar billede hansen1142 Nybegynder
13. december 2005 - 05:09 #9
Jeg takker, og vil nu arbejde videre med scriptet.. :)
Avatar billede ajenbo Nybegynder
13. december 2005 - 05:37 #10
Det var så lidt held og lykke :)
Avatar billede hansen1142 Nybegynder
13. december 2005 - 06:14 #11
Har du evt. en msn man kan fange dig på hvis der skulle komme yderligere problemer? :) Min er webmaster@snakes.dk hvis du er interesseret :)
Avatar billede ajenbo Nybegynder
13. december 2005 - 09:49 #12
Eller tak.