Avatar billede casagrafika Nybegynder
02. december 2005 - 22:03 Der er 6 kommentarer

Hvad er juridisk korrect? -igen -

Efter opfordning af halvamatoer indlægge jeg mit spørgsmål igen, idet min første indlæg var placeret under forkert kategori:

En tidiligere kunder har bedt om filer af deres firmaetslogo jeg har lavet da vi havde sammearbejde, men da jeg skulle bruge tid til at finde de omtalte filer fra min backup arkiv, har jeg fakturere for din tid jeg har brugt til at finde filer, gør dem klar og lave en CD med alt der skulle afleveres. Sagen er at kunden nægter at betale regning, idet de siger at det er deres material, jeg argumentere at det er ikke materialet de skal betale for, det er jo deres, men for den tid jeg har brugt til at lave materialet klar til aflevering. Er der nogen de kan giv mig lys i den her sag? hvem har ret!! På forhånd tak.

CG
Avatar billede strych9 Praktikant
02. december 2005 - 22:16 #1
Hvad står der på regningen?
Avatar billede casagrafika Nybegynder
02. december 2005 - 22:26 #2
Der står:
Specifikation: At finde frem Logo materiel, klargøring og fremstilling af CD med filer.
0.5 times arbejde... (Også beløbet plus moms).
Avatar billede strych9 Praktikant
02. december 2005 - 22:31 #3
Jeg går ud fra at det drejer sig om materiale de allerede har fået leveret een gang.
Hvis det ikke stod i den oprindelige aftale med dem at de skulle have leveret materiale igen og igen, så har du ret.

Det svarer ca til hvad vi gjorde da jeg arbejdede med hosting i de tidlige dage. Hvis kunder havde fucket deres website op og gerne ville have lagt en backup på, så fik de også en regning... en stor regning. Faktisk fakturerede det firma vist 1100 for en halv time med backup bånd (Det er efterhånden nogle år siden).
Avatar billede casagrafika Nybegynder
02. december 2005 - 22:50 #4
OOOOK!! Altså, de opgave har jeg lavet for lang tid siden men de blev aldrig afklaret at den person skulle have afleveret filer til for eks. opbevaring, det lå bare på min arkiv og udsigten var at det skulle bruges hvert gang jeg skulle lave opgaver til vedkommende, men da vi for kort tid siden afsluttede vores sammearbejde - på en kedelig mode må jeg sige - så føler jeg ikke forpligtet til at være "flink". Jeg ved af forskellige reklame  bureauer, at det krav betaling for at aflevere materiale til kunder der ønske deres materiale brugt andre steder. For mig er en principielt sag, beløbet er just "peanuts" men det irriterende er, at fordi det er en lille en-mands firma så kan de tillade sig at koster rund med en. Jeg vil sige tak for kommentar altså hvis du har en yderligere én til dette her.
CG
Avatar billede strych9 Praktikant
02. december 2005 - 23:41 #5
send dem en rykker (husk et hæftigt rykkergebyr =)) når de er to uger ud over forfaldsdato, og så send lortet til incasso i sidste ende.

Lad spørgsmålet stå åbent lidt. Jeg er nysgerrig efter hvad andre har at sige.
Avatar billede Beach Mester
03. december 2005 - 04:26 #6
Hvis din kunde har købt retten til at bruge dit arb. inkl. råmatrialet og de aldrig har modt. dette så må du selv betale for at finde det frem og sende det.

Hvis din kunde "kun" har betalt for retten til at bruge det færdige matriel og de allerede én gang har modt. dette, kan du fakt. dem for det ekstra arb. du har ved at sende det endnu engang.

Der er rigtig mange aspekter i problemstillingen, og du må diske op med den oprindlige kontrakt for at finde et svar du kan gå hele vejen til advokaten med.

//Beach