Avatar billede nph12 Nybegynder
30. november 2005 - 20:12 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

CD kvalitet

Hej
Hvis man vil lægge sin CD-samling over på computeren og gerne vil bevare den gode lyd, hvordan gør man det?
30. november 2005 - 21:14 #1
Avatar billede nph12 Nybegynder
30. november 2005 - 21:54 #2
Hvilke format og opløsning er på højde med CD-kvalitet?

mp3 med en opløsning på 128kbit, er hvad jeg ved ikke på højde med CD-kvalitet
Avatar billede muaddib_dk Nybegynder
30. november 2005 - 23:28 #4
Du har 2 muligheder for at når du skal lave en backup af en CD. lossy compression og loss-less compression. MP3, WMA, OGG osv er alle lossy compressions. Du taber en del kvalitet ved at benytte disse, til gengæld er filstørrelserne meget små; typisk 10-20% af originalen (.wav).
Alternativt kan du bruge et loss-less komprimerings-format, hvor du kun komprimerer musikken, men beholder alle detaljer, her er de mest populære formater FLAC og APE. Komprimeringen ligger typisk på 50-60% af den originale filstørrelse.

Personligt er jeg tilhænger af APE (http://www.monkeysaudio.com/). Det er en hurtig encoder, og med mindre du vælger "extreme" komprimering, så er cpu-utilization <1% ved playback.
Avatar billede c-holst Novice
01. december 2005 - 10:31 #5
Du kan jo også vælge at lægge dem direkte ind som wave, men så fylder det jo en del. +500mb pr styk
Dette kan MP vist ikke, men mange andre kan

ellers er der jo også mp3 192 kbit, men jeg vil ikke udtale mig om evt kvalitet i forhold til det. Du kan godt få Mediaplayer til det, hvis det er den du bruger.
ligesom alle andre "rip" programmer kan
Avatar billede nph12 Nybegynder
01. december 2005 - 13:36 #6
muaddib_dk>> Lyder interessant:-)

Lossy compressions:
MP3, WMA og OGG osv. Ingen af dem vil nogenside komme i nærheden af CD-kvalitet, er det rigtigt forstået?

Loss-less komprimerings-format:
Wav, FLAC og APE fylder en del, men er CD-kvalitet, eller meget tæt på at være det.
Wav er 100% CD-kvalitet, rigtigt forsået?
FLAC og APE kender jeg ikke så meget til. Hvor gode er disse formater i forhold til Wav formatet? Skal man have en specielt afspiller for at kunne afspille disse formater?

Harddisk plads er ikke noget problem. Jeg vil bare ikke gå på kompromis på lyd kvaliteten.
Avatar billede muaddib_dk Nybegynder
01. december 2005 - 14:21 #7
"Lossy compressions:
MP3, WMA og OGG osv. Ingen af dem vil nogenside komme i nærheden af CD-kvalitet, er det rigtigt forstået?"

Korrekt!

med loss-less formater er kvaliteten 100% det samme som .wav. Det svarer lidt til at zip-pakke en fil. Indholdet er det samme, den optager bare mindre plads på harddisken :)

Hvis du downloader monkeys audio (APE) encoderen, følger der et plugin med til winamp, som så kan afspille filerne. På foobar2000.org findes der ligeledes plugins til foobar2000 som gør denne afspiller i stand til at afspille både FLAC og APE.
Avatar billede nph12 Nybegynder
01. december 2005 - 17:29 #8
Jeg prøver lige, at de tre formatter Wav, FLAC og APE. Jeg tror, at jeg nok vælger Wav formattet, men det kommer lige an på en prøve.

Min plan er, at få lagt alle mine CD´er på computeren (og senere overført til en harddisk recorder). Jeg vil i første omgang få lagt mine CD´er over på harddisken og sorteret dem, da det ikke alle numre jeg vil have liggende på harddisken.

Jeg har tænkt mig, at udvide min samling ved at købe nogle numre på nettet, men efter min mening er opløsningen alt for dårlig (MP3 128Kbit). Jeg håber, når folk får store Internetforbindelser, så er der også mulighed for at købe musiknumre i større opløsning (gerne i Wav format).

Jeg ved godt, at det nok ikke bliver i Wav format musikforretninger på nettet vil sælge deres musik i, da det sikkert skal kopisikres. Det er også fint nok for mig, at de sikre deres rettigheder, men jeg vil bare have den vare jeg betaler for (En fysik CD og en CD som er købt og downloadet til en opløsning på 128 Kbit er IKKE det samme!). Indtil videre, så venter jeg og ser, hvordan udviklingen går.

Bare lige for at være sikker. Det er lovligt, at lægge sine CD´er over på harddisken? CD´erne er købt og betalt. Musiken bliver indefor husstandens fire vægge!

Hvad med en CD som er kopisikret, den er vil ikke lovlig at lægge over på harddisken eller hvad? Hvis det ikke er lovligt, så bliver CD´en bare stående i min CD-reol. Hvis det ikke er ulovligt, vil jeg godt lige se det på skrift inden jeg gør noget.
Avatar billede muaddib_dk Nybegynder
01. december 2005 - 18:35 #9
RE: online musik forretninger:

http://www.allofmp3.com/ sælger musik i FLAC, APE, WAV og til meget rimelige priser. Legalt set er der intet i vejen med at hente derfra, moralsk set er det en helt anden sag, da du nok ikke skal regne med at kunstnerne får ret meget ud af det...

RE: lovlighed af backup af backup af CDer

"Du må gerne kopiere en original musik-cd eller film, som du selv har købt, men du må alene bruge kopien inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus."

"Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.
Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus." Fra http://www.antipiratgruppen.dk/

RE: wav kontra ape/flac/etc

Ulempen ved wav er at der ingen mulighed er for at id3-tags (så vidt jeg ved). Den mulighed har du ved de forskellige loss-less formater.
Avatar billede nph12 Nybegynder
01. december 2005 - 19:50 #10
RE: online musik forretninger:
Kender du andre musik forretninger end http://www.allofmp3.com/ som sælger musik i FLAC, APE, WAV og hvor kunstnerne får det som de skal have?

RE: lovlighed af backup af backup af CDer
"Du må gerne kopiere en original musik-cd eller film, som du selv har købt, men du må alene bruge kopien inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus."

Fint, ingen problemer der!

"Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.
Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus."

OK. Så bliver CD´erne bare i cd-reolen. Man kan undre sig over, at man ikke må kopiere ens købte CD´er over på harddisken, når man har originalen.
Avatar billede muaddib_dk Nybegynder
01. december 2005 - 21:24 #11
Desværre. allofmp3 er det eneste sted jeg er bekendt med, hvor man kan købe musik i et loss-less format.
Avatar billede clauzii Nybegynder
02. december 2005 - 15:40 #12
Hvad er der blevet af MP3 320kbit? Det lyder da ganske godt!
Avatar billede nph12 Nybegynder
02. december 2005 - 21:29 #13
Jeg ved ikke, hvor godt MP3 320 Kbit lyder i forhold til et loss-less format. Det kan godt være at det lyder godt, men det kommer også an på, hvad man sammenligner med.
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. december 2005 - 09:49 #14
Jeg prøver lige her i weekenden de forskellige formatter og kommer med en tilbagemelding en af dagene.
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. december 2005 - 12:39 #15
Hvilket program skal jeg bruge til at konvertere en cd til enten Wav, FLAC og APE (og evt. mp3 320Kbit)? Er der et program som kan klare alle formatterne?
Avatar billede clauzii Nybegynder
03. december 2005 - 13:00 #16
hvis du kan få fat i Steinberg WaveLab er der mulighed for det hele - ok ikke verdens nemmeste program, men er dog til at finde ud af!
Avatar billede clauzii Nybegynder
03. december 2005 - 13:01 #17
Og Jo - selvfølgelig er 320kbit ikke LossLess - men det er ikke så tosset endda..
Avatar billede muaddib_dk Nybegynder
03. december 2005 - 13:09 #18
EAC (freeware): http://www.exactaudiocopy.de/

Kan sammen med de forskellige encoders, gøre hele ripping-processen fra CD til encoded format meget simpel.

Læs evt. denne guide til hvordan du nemt og hurtigt ripper dine CDer til de forskellige formater i denne guide:
http://www.saunalahti.fi/cse/EAC/index.html
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. december 2005 - 19:33 #19
Det er lykkes mig, at få konverteret et musiknummer fra en CD til de fire formatter Wav, FLAC, APE og MP3 320Kbit.

Jeg vælger Wav formattet på baggrund af lydkvaliteten og udbreddelsen af formattet. Desværre understøtter Wav formattet ikke tags. Hvad er grunden til, at man ikke kan bruge tags i Wav formattet?

Hvis jeg konvertere alle mine cd´ere til Wav filer, kan jeg så på et senere tidspunkt konventere dem til et andet format (og hente tags til musiknumrene via nettet)?
Avatar billede muaddib_dk Nybegynder
03. december 2005 - 19:46 #20
Der er flere programmer der vil kunne tag'e dine numre ved opslag i fx freedb.org eller cddb.com.
Men hvis de skal slå kunstner/titel/etc. op, på baggrund af nogle .wav filer, kræves det at du har hele albummet. Opslag sker via enten Disc ID (fra original CDen), eller en kombination af antal numre, kunster og numrenes titel. Hvis du kun har rippet nogle numre fra en CD, vil databaserne ikke returnere noget (brugbart) resultat.

Ovenstående lyder måske lidt kryptisk, men jeg håber du forstår :)
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. december 2005 - 19:52 #21
Hvis jeg ripper alle numre fra en CD, så vil jeg godt kunne hente tags via opslag i forskellige databaser som f.eks. freedb.org?

Hvorfor kan man ikke gemme tags i Wav filer?
Avatar billede muaddib_dk Nybegynder
03. december 2005 - 20:01 #22
Det nemme svar er "Fordi wav-formatet ikke understøtter det". Hvorfor man har valgt at .wav ikke skal understøtte tags, skal jeg ikke kunne sige
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. december 2005 - 20:06 #23
OK. Jeg tror, at jeg venter lidt med projektet. Mon ikke der kommer et format, hvor man kan gemme 1:1 fra CD til fil-formattet som har samme udbreddelse som Wav formattet samt gemme tags i dette format?
Avatar billede muaddib_dk Nybegynder
03. december 2005 - 20:13 #24
dit gæt er lige så godt som mit :)
Avatar billede nph12 Nybegynder
03. december 2005 - 20:34 #25
muaddib_dk>> Mange tak for hjælpen:-)
Avatar billede nph12 Nybegynder
05. december 2005 - 12:33 #26
Jeg har fundet en online music store, hvor opløsninger er langt bedre end de andres.

http://www.musicgiants.com/story.aspx

1. What is High Definition music?
High Definition music is uncompressed digital files that are encoded in Lossless WMA (Windows Media Audio) format.

Wma understøtter tags, så den del er på plads. Wma losslees går op til 1100Kbps, hvor Wav formattet kører med 1411Kbps, så noget må mangle eller hvad? Hvordan ripper man en CD i Wma Lossless formattet?

Man kan håbe, at de andre music store følger med på et tidspunkt. Hvordan man jeg se, hvor god kvaliteten er på de forskellige formatter? Er det kun hvor stor Kpbs´en er eller er der andre ting som man skal tage højde for?

P.S. Er der nogen som kender reglerne for, om man skal betaler eller hvor meget man skal betale i afgifter, hvis man køber musik på et udenlandsk site?