Avatar billede 123design Nybegynder
30. november 2005 - 08:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bundkort udskiftnings problemer

Hej,

Jeg har lige skiftet mit bundkort fra et gammelt p4 MSI, til et lidt nyere Asus P4S800-MX-SE...
Problemet er så at min pc ikke vil starte op nu, eksempelvis stod bundkortet automatisk til at kører RAID-Mode, som jeg så slog fra i Bios til disable mode, og så fik den til at kører Primary HDD for sig selv, og cdrom som secondary. Men den vil stadig ikke starte op den fryser når den kommer til billedet med "DEL" for bios og indæsning af de forskellige drev, samt informationer. Og det lykkedes mig kun enkle af gangeneat komme ind i selve BIOS.

Har i nogle idéer til hvad der kan være galt?

Daniel Kjær
Avatar billede 123design Nybegynder
30. november 2005 - 08:27 #1
Avatar billede peet49 Nybegynder
30. november 2005 - 08:41 #2
Du kan ikke skifte kort uden, at køre mindst en repair af windows, normalt køres der en ny ren indstallation.
Avatar billede msknives Nybegynder
30. november 2005 - 11:22 #3
Min hustru har dette bundkort med en Celeron D 2,6 Ghz og det virker ok med ATA harddisk. Men du skal som Peet49 køre en reinstallation af C: og så skulle det gerne køre. Fryser det igen efter en reinstallation (incl. formatering af C:) af XP og bundkortdriverne, og du mener din strømforsyning, ram, grafikkort, cpu og harddisk er i god form (?)(dvs. testet på fx. det gamle eller et andet bundkort), så er det enten bundkortet der er med fejl eller bundkortdriverne der er koks i. Har selv lige fornylig med andet Asus bundkort måttet gennemteste hele systemet, der blev geninstalleret XP flere gange og bundkortdriverne ligeså, men der opstod stadig fryse problemer, så alt hardware blev testet og ram hver for sig osv. Bundkortet var defekt, men sammme problem kan opstå hvis bundkortdriverne ikke er 100% i orden. Så prøv en geninstallation og så må du ellers møllen igennem, hvis det stadig driller og evt. ombytte kortet.
Avatar billede polle007 Nybegynder
30. november 2005 - 11:25 #4
Nu hjælper en geninstallation af Windows nok ikk ret meget, når den fryser før den overhovedet når til opstart af OS.

Kan systemet køre, hvis du piller alle ikke-livsnødvendige enheder ud?
Avatar billede peet49 Nybegynder
30. november 2005 - 11:42 #5
polle007->Den genstarter, så snart windows skal loades, derfor kan der stadig køres en repair, når der bliver bootet på windows cdèn, man skal huske, at indstallere satadriver(F6) inden, der køres videre til indstallationen.
Avatar billede msknives Nybegynder
30. november 2005 - 11:44 #6
Polle007 det er korrekt, det du siger. Men omvendt har jeg i min dumhed en gang sat min søns harddisk (med hans OS på) i min pc, det betød "min" pc ikke rigtig ville køre normalt og frøs en opstart blev det til, anden gang ville den ikke starte op og harddisken døde desværre. Der var hverken psu eller andre problemer i min pc. Men som altid ved pc-ændringer er der udfordringer måske harddisken driller (?), så prøv første polle007's forslag og hvis det er muligt peet49's  Ellers må du hele systemet igennem.
Avatar billede msknives Nybegynder
30. november 2005 - 11:59 #7
Man skal læse tingene grundigt taler vi opstart af pc eller, når Windows loader?  Daniel hvilken harddisk har du ATA/SATA ?  Har du ændret bootproceduren i Bios? Så pc'en starter op alt efter om du først skal installere harddisk driver eller bare XP via cd/dvd-drev? Det var også en mulighed.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. november 2005 - 18:28 #8
Reset bundkortet. Der er en jumper til at gøre dette, men husk at fjerne de 220 Volt når du resetter.

Når den er resat, så skulle den gerne kunne komme ind i BIOS.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. december 2005 - 01:27 #9
Hvordan går det her ?